Natuurlijk staan grootse investeringen momenteel bij bijna geen enkele organisatie op de agenda. Een tonnetje lospeuteren om met recruitment marketing aan de slag te gaan? Het zal nergens makkelijk zijn. Maar als het gaat om het recruitment marketing zijn het momenteel wel heel interessante tijden, zegt René Bolier, medeoprichter en CEO van OnRecruit. Want contact maken met je doelgroep was waarschijnlijk nog nooit zo goedkoop, vertelde hij recent in een webinar.
‘Hoe kom je als recruitment marketeer zo goed mogelijk dóór en – vooral – úít deze crisis?’ Dat was het thema van het webinar, dat hij samen gaf met UP-oprichter Caroline Pols. En voor die vraag hadden de twee wel een paar aardige tips voorhanden. Zo zei Bolier vooral kansen te zien voor wie nu vacatures heeft. Er zijn momenteel veel serieuze kandidaten op de markt, en het is op allerlei platforms nu goedkoop om met ze in contact te komen en kliks in te kopen. ‘Dus als het even kan, adviseer ik klanten wel om juist nú te blijven investeren in recruitment marketing.’
Van pop-ups tot job alerts
En dan gaat het volgens hem ook om directe actie. ‘Dus: creëer pop-ups, ga aan de slag met job alerts, met inschrijvingen voor je talentpool. Je merkt nu dat mensen het vaak minder erg vinden om hun adres achter te laten. Maak daar gebruik van.’ Daar kun je straks alleen maar weer profijt van hebben, denkt hij. ‘We zien nu dat mensen langer online zijn dan ooit. En dat uitgespreid over de hele dag. Sociale media worden vaker en langer bekeken.’ Oftewel, zo vat hij het samen: ‘Goedkopere leads kun je nu kopen. Straks niet meer.’
‘Goedkopere leads kun je nu kopen. Straks niet meer.’
Klopt helemaal, vult Pols aan. ‘Ook in deze tijden is het: uit het oog, uit het hart. Sterke merken en sterke recruiters zijn er in goede en slechte tijden. Mensen hebben nu meer tijd. Dan helpt het als je zichtbaar voor hen bent.’ Of het nu via e-mailcampagnes is, of via sociale media, of via display advertising, alles helpt. Wie nu zichtbaar blijft, kan daar straks van profiteren, benadrukt ze.
Blijkt ook uit onderzoek
Bolier haalt onderzoek aan over de vorige crisis in 2008. Daaruit blijkt dat bedrijven die juist in die crisis door bleven investeren, er daarna sterker uitkwamen. Hun omzet en marktaandeel steeg harder dan dat van de bedrijven die waren gestopt met investeren. En die investeringen hoeven niet eens zo groot te zijn, stelt hij ook. ‘Een nieuwe latente kandidaat in je database krijgen is vele malen lastiger en arbeidsintensiever dan goed gebruik maken van je bestaande database. Met vaak al gekwalificeerde kandidaten. Dus zoek de weg van de minste weerstand en begin gewoon, om het in goed Nederlands te zeggen. Dan zul je zien dat je snel heel veel waarde kunt toevoegen aan de organisatie.’
Meer weten?
Bekijk hier het hele webinar terug. Op maandag 15 juni start bij de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie ook een tweedaagse training over Recruitment Marketing Automation. Onder andere René Bolier en Caroline Pols laten dan in twee dagen nog veel meer zien over hoe je het meeste voordeel kunt halen uit deze combinatie van inbound arbeidsmarktcommunicatie, recruitment tech, data en sourcing. Bekijk hier alle informatie.
Lees ook