Gem. leestijd 3 min  1556x gelezen

Goed nieuws: we recruiten tegenwoordig beter en goedkoper (maar nog niet sneller)

In 2020 steeg de quality of hire, terwijl de gemiddelde cost per hire juist is gedaald. Daarentegen is de time to hire wel opgelopen, zo blijkt uit het jaarlijkse Recruitment Kengetallen Onderzoek, dat vandaag verschijnt.

Goed nieuws: we recruiten tegenwoordig beter en goedkoper (maar nog niet sneller)

Het jaarlijkse Recruitment Kengetallen Onderzoek, een initiatief van Intelligence Group, Compagnon, de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie én Werf&, is elke keer weer een snoepwinkel voor wie meer cijfers over het vakgebied wil weten. In 2007 is het onderzoek voor de eerste keer gedaan en daarna in 2013, 2019, 2020 en dus nog een keer in 2021. Dit jaar was de laatste keer dat het Recruitment Kengetallen Onderzoek op deze manier wordt gedaan. Zo’n 200 organisaties vulden dit jaar de vragenlijst in, waaronder ongeveer een kwart bureaus.

Download het onderzoek meteen

Uit het onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat corporate recruiters gemiddeld 20 vacatures in portefeuille hebben, tegen gemiddeld 8 voor een bureaurecruiter. Maar dan blijken die functies voor de bureaurecruiter ook nog eens een stuk moeilijker te vervullen: waar corporate recruiters in 2020 zeggen 87% van hun vacatures te hebben vervuld, slaagde de bureaurecruiters maar in 59% van de gevallen voor die missie.

Meer kwaliteit, minder snelheid

Belangrijkste conclusie is dat werving en selectie vorig jaar betere resultaten opleverde dan een jaar eerder. Althans, waar in 2019 nog 19% van de aangenomen kandidaten boven verwachting presteert (de gekozen maatstaf voor quality-of-hire), is dat percentage in het onderzoek van dit jaar opgelopen tot 23%. En dat tegen lagere kosten: het benodigde budget per vacature daalde voor bedrijven in één jaar van 4.088 naar 3.818 euro, waar corona natuurlijk een verklaring voor kan zijn.

Bedrijven zagen het benodigde budget per vacature dalen van 4.088 naar 3.818 euro.

Waar de coronapandemie misschien ook een rol in speelde, is de andere kant van de medaille: een opgelopen time-to-hire. Waar corporates in het onderzoek van vorig jaar aangaven gemiddeld 57 dagen nodig te hebben voor één hire, is dat in het onderzoek van dit jaar opgelopen tot 65 dagen. En zelfs bureaus slagen er nog niet echt in het recruitmentproces efficiënter te maken: bij hen nam de time-to-hire toe van 45 naar 46 dagen.

Data nog niet veel gebruikt

Het Kengetallen Onderzoek maakt verder duidelijk dat het werken met KPI’s en prestatie-indicatoren nog bepaald geen usance is in de recruitmentwereld. Alleen hoe lang het gemiddeld duurt om vacatures te vervullen wordt door meer dan de helft van de ondervraagden gemeten. Maar zelfs iets als hoe de kandidaat het werving- en selectieproces ervaart wordt door nog geen 4 op de 10 recruiters systematisch bijgehouden. Terwijl dit toch relatief makkelijk is uit te vragen.

Verder valt op dat de ondervraagde non-profitorganisaties véél minder vastleggen hoeveel outperformers er worden aangenomen, maar ook nauwelijks zeggen te sturen op de gemiddelde cost-per-hire. Non-profit-organisaties zeggen zich dan wel weer (iets) vaker dan commerciële bedrijven druk te maken over de candidate experience. Bureaus blijken trouwens aanzienlijk grotere gebruikers van recruitment-KPI’s: zij zeggen er gemiddeld 7 bij te houden, terwijl bedrijven niet verder komen dan 3 en non-profit organisaties het bij 2 houden.

Goede voornemens

Bureaus blijken ook grotere gebruikers van arbeidsmarktdata, aldus het onderzoek. Zo zegt 70% van hen zelf arbeidsmarktdata te verzamelen, terwijl dit voor corporates slechts 18% is. Het gebruik van Google Analytics is bij bureaus ook veel hoger (91% versus 58%). Gemiddeld gebruiken bureaus 4 databronnen om hun beleidskeuzes op te baseren, terwijl dit er gemiddeld slechts 2 zijn voor de corporates, aldus het onderzoek.

De respondenten geven overigens wel aan dit in de toekomst meer te willen doen. ‘Meer sturen op data’ wordt nog steeds het meest genoemd als strategische prioriteit voor dit jaar (al daalt het percentage respondenten dat dit noemt wel). Opvallende stijger op de strategische agenda is trouwens het opleiden van recruiters, dat dit jaar door 40% van de respondenten als strategisch agendapunt wordt genoemd.

Benieuwd naar het hele rapport?

Benieuwd naar alle Recruitment Kengetallen? Download het onderzoek hier

Recruitment Kengetallen Onderzoek

recruitment kengetallen onderzoek

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners