Schattingen lopen uiteen, maar zo’n 50 tot 60 procent van alle hires mag worden beschouwd als een bad hire: iemand die de organisatie niet opnieuw zou aannemen als ze de kans kregen. Nieuw onderzoek van het ook in Nederland actieve assessmentbureau Thomas bevestigt dat nog eens. Zij ondervroegen ruim 500 (Britse) HR- en talentleiders uit allerlei sectoren. Hun bevinding? Meer dan de helft van alle nieuwe aannames (57%) werkt ‘op een of andere manier’ niet zoals verwacht, van wie 25% zelfs ‘helemaal niet’ zo uitpakt als gehoopt.
Het onderzoek onthult een significante en groeiende vertrouwenskloof in de recruitmentwereld. Zorgelijk, omdat veel bedrijven moeite hebben om weer op te krabbelen na de coronapandemie, en wervingskosten voor een nieuwe medewerker tegenwoordig al gauw oplopen tot boven de 3.000 euro. ‘Recruitment is kapot’, stelt Thomas-CEO Sabby Gill dan ook, in respons op het onderzoek. ‘En organisaties die hier niets aan doen, zullen de komende jaren voor grote uitdagingen komen te staan.’
Mind the gap
Een slechte fit tussen kandidaat en functie (46%) en een slechte fit tussen kandidaat en cultuur (44%) zijn de twee belangrijkste redenen waarom de meerderheid van de nieuwe aannames niet werkt en het traditionele recruitmentproces ‘kapot’ is, aldus het rapport, dat verscheen onder de titel 2021: Mind the trust gap.
Een bad hire komt vaak door een slechte fit tussen kandidaat en functie (46%).
Uit het onderzoek blijkt dat een reeks systeemproblemen de oorzaak hiervan zijn. De grootste obstakels zijn onder meer gecompliceerde, langdurige processen – een probleem voor 31% –, het onvermogen om de cultuur of de functiegeschiktheid te testen (31%), overmatig vertrouwen op instinct (29%) en een gebrek aan transparantie over en weer (30%). En dit is niet alleen een gevolg van corona, aldus Gill. ‘Recruitment was al vóór de pandemie kapot.’
Belang wordt wel gezien
Het belang om het proces te ‘repareren’ wordt gelukkig wel gezien, stelt het rapport. Zo zegt bijna 1 op de 3 dat het ‘cruciaal’ is om de kwaliteit van het recruitmentproces te verbeteren (30%), met nog eens 55% die aangeeft dit ‘belangrijk’ te vinden. ‘Dit laat een duidelijke behoefte zien om werving- en selectiemethodes te verbeteren, en een andere aanpak te beproeven’, aldus de onderzoekers. ‘Een aanpak die de vertrouwenskloof kan dichten, die nu het proces ondermijnt.’
Zo’n 85% vindt het belangrijk de kwaliteit van het recruitmentproces te verbeteren.
Volgens het rapport heeft 39% van de organisaties momenteel moeite om kandidaten goed van elkaar te kunnen differentiëren. En maar liefst 77% zegt bias of een gebrek aan diversiteit in zijn huidige proces als een ‘matige tot grote’ uitdaging te beschouwen. ‘Recruitment trekt weer stevig aan in 2021’, aldus Gill. ‘Dat betekent dat het cruciaal is om het nu goed te doen. We moeten daarvoor verder leren kijken dan alleen naar cv’s, en naar het werkelijke potentieel van mensen leren kijken.’
Het prioriteitenlijstje
Dat wordt overigens ook bevestigd in het onderzoek. Want wat zijn de prioriteiten die de ondervraagden voor de komende 12 maanden op hun lijstje hebben staan?
- Een betere quality of hire (38%)
- Verder kijken dan cv’s en sollicitatiegesprekken om kandidaten te differentiëren (32%)
- Meer snelheid in het recruitmentproces (32%)
- Lagere kosten van recruitment (31%)
- Een betere candidate experience (29%)
Meer weten?
- Levina de Vreeze (Thomas): ‘Hoe eerder je assesst, hoe meer informatie je hebt’
- 8 bewezen inzichten over de selectie van de juiste kandidaat
Meer weten?
In een whitepaper van Thomas staan nog veel meer inzichten die de assessmentprovider sinds 1981 opdeed. Het ‘Recruitment Manifest’ levert een uitgebreid overzicht van tal van wetenswaardigheden over de selectiekant van het vak. Vandaag de dag helpt Thomas meer dan 11.000 bedrijven in 140 landen om het beste uit hun team te halen.