Gem. leestijd 4 min  1220x gelezen

Vermijd de bullshit: recruitment is geen Tel Sell (en moet het ook niet worden)

Vermijd de bullshit: recruitment is geen Tel Sell (en moet het ook niet worden)

Geen enkele baan is perfect. Stop er dan ook eens mee om ze als zodanig te verkopen, bepleit Annelies Graafland.

Deze geweldige en meest fantastische onnavolgbare in Canada ontwikkelde Recruitment- en Sourcing-tool laat al jouw problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen! It’s Amazing!! Nooit meer zwoegen met ingewikkelde Boolean-searches, geen geknoei met X-ray searches meer. In één keer altijd de beste kandidaat met contactgegevens en beschikbaarheid met één druk op de knop! En de kandidaat zegt altijd JA! De match is echt zo gemaakt!

bullshit detectorHet verleiden van kandidaten

Bullshit? Ja, natuurlijk. Absolute Bullshit. Maar doen we het als recruiters zelf altijd zoveel beter? In de war for talent zijn we allemaal druk met het verleiden van kandidaten. Hen verleiden om te kiezen voor onze organisatie. Te kiezen voor deze vacature. Te kiezen voor jou! Daarom stellen we elke baan perfect voor op het moment dat een kandidaat binnengehengeld moet worden. Maar de werkelijkheid zit altijd anders in elkaar. At the end is geen enkele baan perfect. Ik ben er heilig van overtuigd dat iedere baan iets leuks heeft, maar ook iets wat minder leuk is.

Geweldig! Uitdagend! Fantastisch!

Toen ik laatst een gesprek van een recruiter met een kandidaat vergeleek met een Tel Sell-reclame werd ik glazig aangekeken. Gedurende het hele gesprek kon ik heel overdreven meepraten. Geweldig! Uitdagend! Fantastisch! Het hele gesprek leek alleen maar rozengeur en maneschijn. De kandidaat? Die wilde toch nog even over het aanbod nadenken. Gek? Niet echt. Want ‘if it sounds too good to be true…

tel sell gigf bullshit

Elke dag blij naar het werk? Bullshit!

Een ander gesprek. Een kandidaat twijfelt over de baan. De recruiter stelt geen enkele vraag, maar gaat vol in standje ‘overtuiging’. Hoe zou de kandidaat niet gaan balen als hij deze baan niet zou aannemen. De beperking van de ontwikkeling van de kandidaat. De geweldige stap in zijn carrière. Als hij deze baan niet zou aannemen bleven voor altijd deuren gesloten. De recruiter wist zeker dat hij voortaan elke dag blij naar zijn werk zou gaan. BULLSHIT!

Tel Sell-reclames helpen zelden

De Tel Sell-reclame aan de kandidaat over de ‘Amazing Discovery’ die een baan met zich meebrengt helpt zelden bij het daadwerkelijk sluiten van de deal en het maken van de match. Kandidaten zijn kritisch, kandidaten gebruiken net zo goed als iedere recruiter een ‘onderbuikgevoel’ en de bullshit-meter gaat ook bij hen af als een luchtalarm. Als zij een keuze maken dan doen zij dit natuurlijk op basis van gevoel, maar zeker ook op basis van een rationeel proces waarbij ze pro’s en cons afwegen.

Kandidaten gebruiken net zo goed als iedere recruiter een ‘onderbuikgevoel’

Juist de nee nodigt uit

Juist in dat proces kun je volgens mij als recruiter het verschil maken. Het is mij vaak overkomen dat een kandidaat zijn twijfels uitsprak. Soms gegrond, soms ongegrond. Ook komt het vaak voor dat een kandidaat gewoon nee zegt. Het is in al die gevallen zo geweest dat ik juist de meest interessante gesprekken voerde toen ik dieper inging op die ‘nee’. (En ging ik bij die gesprekken zelf vol in de overtuiging, dan ging zelfs míjn inwendige bullshit-monitor flink tekeer).

Liever geen tweedehandsautoverkoper

Ja, het klopt, recruitment is (af en toe) net sales. Maar bij de autoverkoper van die tweedehands auto’s waar altijd iets aan rammelt gaat de bullshit-meter meestal ook eerder af dan bij de goede verkoopadviseur die samen met de klant kijkt naar de beste oplossing.

Maak het niet mooier dan het is

Vermijd daarom zoveel mogelijk de bullshit en onderzoek samen met de kandidaat de voors en tegens van de baan die je te bieden hebt. Wees gewoon jezelf. Natuurlijk is het aan jou om op realistische wijze de eventuele nadelen zoveel mogelijk om te buigen zodat het zilveren lijntje van de voordelen net wat mooier schijnt. Iets wat mooier schijnt voelt immers lekkerder. Dus: poets het gerust op. Maar maak het niet mooier dan het is. Behalve als je natuurlijk op zoek bent naar een tweedehandsautoverkoper. Zet de bullshit-meter dan maar op ‘overdrive‘. Want: “It takes one to find and convince one”.

annelies graafland randstad roerig jaar voor recruitersDit blog is geschreven door Annelies Graafland, Senior Sourcing Specialist bij het Centraal Recruitment Center van Randstad Nederland.

Lees eerdere blogs van haar:

Zelf ook bloggen?

Werf& is altijd op zoek naar mensen die een mooi verhaal over recruitment te vertellen hebben. Een nieuwe trend delen, of gewoon je onvrede of verwondering over een ontwikkeling kwijt? Laat het gerust weten!

 

RPO recruitmentmanagerbij EN HR solutions

Annelies Graafland

Ze noemen haar: Alice in Wonderland. Want: ‘Een avontuur is het beste cadeau wat je kan geven of krijgen. Mijn vrolijke gekheid is mijn beste competentie. En ik ben gek op het recruitmentvak!’ Als RPO Manager bij EN HR solutions is ze dagelijks bezig met de nieuwste trends en ontwikkelingen op het vlak van recruitment. ‘Daar verdiep ik mij in het verbeteren van de succesformule om de perfecte match t emaken. Want recruitment gaat verder dan het kwartetten tussen harde en zachte eisen. Bij EN HR solutions geloven we dat recruitment anders kan. Dit betekent voor mij dat dit ook vraagt om een stukje eigenwijsheid en dat je ook kijkt naar onmogelijkheden die mogelijk zijn.’gaat verder dan het kwartetten tussen harde en zachte eisen. Bij EN HR solutions geloven we dat recruitment anders kan. Dit betekent voor mij dat dit ook vraagt om een stukje eigenwijsheid en dat je ook kijkt naar onmogelijkheden die die mogelijk zijn.’
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners