De vader die langs de kant staat bij de eerste voetbalwedstrijd van zijn zoon, en hem al in de eerste minuut ziet scoren. Het meisje dat een cadeau uitzoekt voor de bruiloft van haar ex-vriend. De bejaarde vrouw die op 67-jarige leeftijd nog leert programmeren. Iedereen heeft een verhaal.
Ook jouw organisatie heeft verhalen die voor anderen interessant zijn.
Ook organisaties hebben een verhaal. Tenslotte bestaat een organisatie uit mensen. Denk je nu: “Wij hebben dat soort verhalen niet”? Think again! Ook jouw organisatie heeft verhalen die voor anderen interessant zijn. Je moet ze alleen weten te ontdekken en durven te vertellen.
Goede verhalen gaan niet over producten
Met een goed verhaal raak je de doelgroep. Ook in recruitment. Je maakt ze onderdeel van het verhaal en het lijkt alsof ze het zelf hebben ervaren, gezien of gevoeld. Goede verhalen gaan over mensen en hun verlangens. Niet over producten en bedrijven.
Goede verhalen gaan over mensen en hun verlangens. Niet over producten en bedrijven.
Het is een beetje een ‘oudje’, maar onderstaande video blijft een sterk voorbeeld van storytelling. Google verbindt in die video hun producten aan een emotioneel verhaal over twee vrienden die elkaar na jaren weer terugzien. Laat je meevoeren naar India. Het is de 3 minuten van je tijd waard.
Werkelijk elk product wat Google in huis heeft (althans, destijds, in 2014) komt in beeld. Heb je dat als kijker door? Neuh, veel te blij dat twee jeugdvrienden elkaar weer gevonden hebben. Toch weet je na 3 minuten precies welke producten Google aanbiedt. Kortom, een slimme zet om kijkers te ‘beïnvloeden’ zonder direct verkoopsignaal.
‘Wij bieden een marktconform salaris’. Ja, en?
Dit principe van storytelling is ook toe te passen binnen je recruitment. Wat zeg ik; het is een gouden duo. Laten we eerlijk zijn, elke organisatie biedt een toekomstig werknemer leuke collega’s, een informele werksfeer, en een ‘dynamische omgeving’ (waarvan eigenlijk niemand weet wat dat precies inhoudt). En o ja, laten we vooral het marktconforme salaris ook niet vergeten. Beste werkgevers, we get it.
Tijd om alle clichés het raam uit te gooien. Voor eens en altijd.
Tijd om al deze clichés het raam uit te gooien. Voor eens en altijd, zullen we dat afspreken? Laten we liever kijken naar wat een organisatie nou echt onderscheidend maakt. Om later dit unieke verhaal aan de toekomstige werknemer te vertellen. Net als Google: verhalend en een tikkeltje emotioneel.
Aan de slag
Goed: elke organisatie heeft dus een goed verhaal. Maar dat betekent helaas nog niet dat een goed verhaal komt aanwaaien. Het verhaal ontdekken kost tijd en het succesvol vertellen is al helemaal een aparte tak van sport. Maar begin gewoon eerst eens met intern rond te vragen.
Het verhaal succesvol vertellen is een aparte tak van sport.
De medewerkers weten als geen ander hoe het is om bij jou te werken en zitten vast vol met verhalen. Weet je nog toen de auto van de CEO niet wilde starten en hij door de stagiair achterop de fiets naar het station werd gebracht? Van toen het team nog uit vier mensen bestond, terwijl er nu 40 collega’s aan de lunchtafel zitten? Wat we toen allemaal meemaakten. Allemaal verhalen.
De employer story
Zo bouw je het unieke verhaal van de organisatie op. Wat ‘beleven’ de werknemers? Wat is de ‘emotie van het bedrijf’? Uit antwoorden op deze vragen, uit al die verhalen en ervaringen, komt een employer story: wie je bent als werkgever en waar je voor staat. Dat verhaal is niet alleen uniek, het is ook précies wat de arbeidsmarkt anno 2019 wil weten.
Neem bijvoorbeeld eens een kijkje op de werkenbij-site van KLM IT. Door de ervaringen van de medewerkers die hier worden gedeeld, leer je dat KLM meer is dan een luchtvaartmaatschappij; het blijkt bijvoorbeeld ook een van de grootste IT-werkgevers van Nederland.
Welk verhaal deel je?
Stel je hebt 60 mooie verhalen weten te ontdekken. Geweldig! Alleen nu is de vraag: welke verhaal vertel je op arbeidsmarkt? De mensen die nu bij de organisatie werken, die zijn al goed toch? Daar zoek je er eigenlijk wel meer van. Leg daarom de focus op het verhaal dat een snaar raakt bij de huidige werknemers. ‘Huh, maar die zijn toch al in dienst?’. Klopt, maar zij zijn wel diegenen die het verhaal (hebben) ervaren. Dat maakt het oprecht en authentiek. Hierdoor zullen andere mensen (lees: potentieel nieuw talent) makkelijker meegaan in de beleving. Ze roepen emoties op. En als luisteraar voel je je dan betrokken bij het verhaal dat verteld wordt.
Medewerkers aan het woord laten herinnert hen er onbewust aan dat zij eigenlijk best wel blij zijn met hun baan bij jou.
Je medewerkers betrekken heeft trouwens nog een extra effect. Door ze aan het woord te laten, herleven zij het verhaal. Onbewust worden zij eraan herinnerd dat zij eigenlijk best wel blij zijn met hun baan bij jou. Dat zij op hun plek zitten en tevreden zijn. Oftewel, andere werkgevers hebben geen schijn van kans meer. Jouw medewerkers blijven zitten waar ze zitten. Combineer recruitment met storytelling, en je hebt dus het beste van twee werelden.
Werkt het echt?
Zelfs als je het prachtigste verhaal op de beste manier kunt vertellen, kun je je nog afvragen: werkt het wel? Ja, absoluut! Verhalen met gevoel zijn immers de verhalen die doorverteld worden. Positief of negatief, ze gaan van de één op de ander. En binnen een kandidaatgedreven arbeidsmarkt is dat een sterk wervingskanaal.
Verhalen met gevoel zijn de verhalen die doorverteld worden. Positief of negatief.
Wel een kleine kanttekening: storytelling is alleen succesvol als het verhaal goed ontvangen, begrepen en gewaardeerd wordt. Dat kost tijd. Geef storytelling daarom de kans om zich te bewijzen. Niet alle resultaten zijn (direct) zichtbaar. Aan de andere kant, een boek heb je ook niet binnen twee uur uitgelezen, toch? En nu je weet hoe effectief storytelling kan zijn: hoe ga jij het toepassen binnen het recruitmentproces? Laat een bericht achter. Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.
Over de auteur
Nieuwe dingen uitproberen, grenzen verleggen en op zo’n manier anders zijn dat het toch bij je past; dat is mijn doel. Daarom vul ik als Recruitment Marketeer bij EN HR Solutions mijn dagen met het bedenken en uitvoeren van unieke merkstrategieën. Wie ik ben? Nikki van der Post, een communicatieve creatieveling met een (gezonde) verslaving voor contentcreatie en een enthousiasme voor recruitment en employer branding. Altijd nieuwsgierig naar nieuwe, verfrissende en creatieve communicatie. In tekst en in beeld.
Meer weten?
Op 15 oktober spreken Kevin Sebel en Tjesca Kuytenbrouwer van EN HR Solutions op het Werf& Selectie Jaarcongres . Ze gaan daarbij in op de vraag hoe je disruptief kunt zijn binnen een snel veranderende arbeidsmarkt. Boek hier je kaarten om alles daarover te horen.