Het artikel gaat hieronder verder.

Vraag je recruiters in Nederland welke onderwerpen naar verwachting van invloed zijn op hun vak in 2025, dan scoren A.I. en verdere automatisering met gemak een eerste plaats. Met 60% verslaat het steeds digitaler worden van het werk onderwerpen als ‘voorkomen van verloop’ (49%), handhaven van de wet DBA (43%), de vergrijzende organisatie (42%) en skills-based werving (37%) met een ruime marge. Er valt dus nog heel wat te automatiseren, zo verwachten de meer dan 300 Nederlandse wervingsprofessionals die meededen aan de meest recente editie van het Stand van Werven-onderzoek.
‘We zien in 2025 een tendens naar bredere acceptatie en hogere verwachtingen van de A.I.-hulpmiddelen.’
‘Waar in 2023 de adoptie van A.I. en digitalisering nog voorzichtig werd omarmd, met vooral praktisch gebruik van ChatGPT, zien we in 2025 een tendens naar bredere acceptatie en hogere verwachtingen van deze hulpmiddelen’, concluderen de onderzoekers. Toch blijft de rol van technologie volgens hen nog vooral ‘ondersteunend’ en ‘wordt de volledige potentie ervan nog niet benut’, constateren ze. ‘De implementatie van A.I. blijft uitdagend, met name in traditionele werkomgevingen die minder bekend zijn met deze technologie.’
Groeiend vertrouwen in A.I.
Toch is het groeiend vertrouwen in de mogelijkheden van A.I. onmiskenbaar. Recruiters ervaren steeds vaker de voordelen ervan. Zo gaf in 2024 nog 57% van de respondenten aan dat hun productiviteit verbeterde dankzij automatisering en A.I. Maar voor 2025 verwacht 74% zelfs nog een verdere stijging hiervan. Steeds meer recruiters zien de mogelijkheden van technologie in om het werk efficiënter te maken, met toepassingen zoals vacatureteksten schrijven, data analyseren, en (sociale media)campagnes ondersteunen. Inmiddels noemt 13% van de respondenten A.I. als middel om wervingsdoelstellingen te realiseren.
‘De recruitmentwereld blijft nog achter in het omarmen van de vele A.I.-innovaties.’
Is dat veel of weinig? Dat ligt er natuurlijk maar net aan hoe je het bekijkt. Wel is duidelijk dat de toepassing van A.I. grotendeels gericht blijft op operationele taken. Dit was in 2023 al zichtbaar, maar wordt nogmaals bevestigd in 2025: slechts 18% van de recruiters geeft aan dat AI een significant effect had op hun productiviteit in het afgelopen jaar, terwijl de grootste groep aangaf dat het effect hooguit ‘enigszins’ merkbaar was. Ondanks de razendsnelle ontwikkelingen in A.I. en de constante stroom aan nieuwe tools en toepassingen, blijft de recruitmentwereld dus achter in het omarmen van deze innovaties, concluderen de onderzoekers.
ChatGPT of een andere A.I.-tool heeft mijn werk als recruiter beïnvloed in 2024. | |
Helemaal mee oneens | 3% |
Enigszins mee oneens | 8% |
Neutraal | 12% |
Enigszins mee eens | 48% |
Helemaal mee eens | 30% |
Mijn productiviteit steeg in 2024 door A.I. en het automatiseren en digitaliseren van mijn werkzaamheden. | |
Helemaal mee oneens | 9% |
Enigszins mee oneens | 12% |
Neutraal | 21% |
Enigszins mee eens | 39% |
Helemaal mee eens | 18% |
Ik verwacht dat mijn productiviteit in 2025 gaat stijgen door A.I., en het automatiseren en digitaliseren van mijn werkzaamheden. | |
Helemaal mee oneens | 3% |
Enigszins mee oneens | 9% |
Neutraal | 15% |
Enigszins mee eens | 52% |
Helemaal mee eens | 22% |
De recruiter blijft belangrijk
Wat betekent de opkomst van A.I. voor de positie van de recruiter? Die blijft nog wel even belangrijk, denken de meeste respondenten zelfverzekerd. Zo antwoordt 68% ontkennend op de vraag of ze verwachten dat A.I. binnen 5 jaar de meeste taken van recruiters zal hebben overgenomen. Tegelijkertijd benadrukt het onderzoek wél de waarde van recruiters die A.I. beheersen: 58% van de respondenten is het eens met de stelling dat professionals die A.I. effectief weten in te zetten succesvoller zullen zijn, tegenover slechts 20% die dat niet vindt.
A.I. zal binnen 5 jaar de meeste taken van mij (als recruiter) overnemen. | |
Helemaal mee oneens | 14% |
Mee oneens | 54% |
Neutraal | 20% |
Mee eens | 10% |
Helemaal mee eens | 1% |
Niet A.I., maar een professional die A.I. beheerst zal binnen 5 jaar de meeste taken van mij (als recruiter) overnemen. | |
Helemaal mee oneens | 3% |
Mee oneens | 17% |
Neutraal | 21% |
Mee eens | 50% |
Helemaal mee eens | 8% |
De invloed van werkcultuur en flexibiliteit
Werkcultuur blijkt een belangrijke rol te spelen in de snelheid waarmee technologie wordt geïmplementeerd. Recruiters in grote organisaties ervaren vaak structurele beperkingen die de adoptie van nieuwe tools kunnen vertragen, blijkt uit het onderzoek. Dit was in 2023 al een uitdaging en lijkt in 2025 grotendeels ongewijzigd. Recruiters zijn bereid om nieuwe tools te omarmen, maar de aanpassing van organisatorische structuren verloopt traag, zo blijkt.
In 2024 ben ik meer recruitment tools gaan gebruiken ten opzichte van het voorafgaande jaar. | |||
Helemaal mee oneens | 7% | ||
Enigszins mee oneens | 12% | ||
Neutraal | 22% | ||
Enigszins mee eens | 40% | ||
Helemaal mee eens | 19% | ||
Ik verwacht in 2025 meer recruitment tools te gebruiken ten opzichte van 2024. | |||
Helemaal mee oneens | 3% | ||
Enigszins mee oneens | 8% | ||
Neutraal | 25% | ||
Enigszins mee eens | 48% | ||
Helemaal mee eens | 17% |
Meer weten?
Download het hele onderzoek:
Of bekijk een recent webinar voor nog meer resultaten van de Stand van Werven 2025: