Jongeren zitten en masse op Snapchat. En dus wint de app ook aan belang als wervingskanaal. Ter inspiratie: 7 voorbeelden uit de hele wereld, tot nu toe.
Liefkozend wordt het al ‘snaplications‘ genoemd; de mogelijkheid om te solliciteren via de razend populaire app Snapchat. In Nederland is het aantal voorbeelden ervan nog beperkt, maar over de grens zijn de kansen ervan al aardig ontdekt. Vooral McDonald’s kwam er de laatste tijd flink mee in het nieuws. Niet zo gek, omdat de fastfoodketen Snapchat wil inzetten om maar liefst 250.000 mensen voor de zomer te werven.
20 keer per dag checken
En die kwart miljoen mensen, dat zijn natuurlijk vooral jongeren. En laat dat nou net ook de belangrijkste doelgroep van McDonald’s zijn. Jongeren onder de 25 zouden gemiddeld wel 20 keer per dag de app checken, blijkt uit onderzoek. Het sociale medium is onder tieners zelfs een stuk populairder dan bijvoorbeeld Instagram en Facebook. Daarom: een zevental voorbeelden van bedrijven die via de app jongeren willen bereiken:
#1. McDonald’s: een virtueel uniform
In april had Australië de primeur, nu zijn de ‘snaplications‘ ook overgewaaid naar de Verenigde Staten. Er zijn onder meer videootjes van 10 seconden waarin McDonald’s-medewerkers vertellen over hun baan. En iedereen die (daarna) geïnteresseerd is, kan zo swipen naar de carrièrepagina van McDonald’s die gewoon in de app is ingebouwd. Op die pagina kan de kandidaat een (virtueel) uniform passen en via een eigen video van 10 seconden uitleggen waarom hij of zij een geweldige medewerker zou zijn.
In Nederland deed McDonald’s trouwens vorig jaar ook al proeven met Snapchat. Een crewlid deelde korte items over zijn werk en activiteiten binnen de restaurantketen. Tussen deze verhalen werden letters doorgegeven, die een speciale wincode opleverden. Wie deze als eerste invulde op de recruitmentsite maakte kans op een leuke prijs. Zo kon het bedrijf, in slechts 4 dagen tijd, al ruim 1.000 Snapchatters aan zich binden.
#2. Nog meer Nederlandse ideeën: Animatiewerk
In Nederland maakte het relatief kleine Animatiewerk.nl uit Assen en Groningen eind februari bekend personeel voor animatieteams te gaan werven via de populaire app. Het medium is bij hen vooral bedoeld ‘om de drempel lager te maken’, legde eigenaar Wendy Oude Veldhuis destijds uit.
‘Wij gebruiken Snapchat vooral om de drempel lager te maken’
Het bedrijf zei toen Snapchat vooral te gebruiken omdat ‘zo’n 80 procent van de doelgroep er te vinden is’ en ‘omdat het makkelijk werkt’. Kandidaten vertellen in twee ‘snaps’ van 10 seconden iets over zichzelf. ‘Na deze ‘sollicitatie’ krijgen kandidaten te horen of het zinvol is om zich in te schrijven of niet.’
#3. Taco Bell: 224 miljoen views in 1 dag
Het filter waarmee je iemands hoofd in een gigantische taco kunt veranderen, is nog steeds recordhouder voor een advertentie op Snapchat: het is in één dag maar liefst 224 miljoen keer bekeken en gebruikt.
Ook de recruitmentmogelijkheden van het medium werden door de taco-keten al snel ontdekt. Al meer dan 2 jaar geleden werden kandidaten voor stageplaatsen in Californië opgeroepen om via Snapchat stories te solliciteren. Het leverde binnen een paar dagen ruim 200 sollicitaties op, met name te danken aan de grote fanbase die het merk op Snapchat daarvoor al had weten op te bouwen.
#4. Goldman Sachs, JP Morgan Chase: geo-filters
Goldman Sachs en JP Morgan Chase, twee van de grootste bedrijven in de financiële dienstverlening ter wereld, gebruiken weer een heel andere feature van Snapchat: het zogeheten ‘geo-filter’. Hiermee kun je gericht targeten op mensen wiens telefoon de laatste 24 uur op een bepaalde plek is geweest.
Met het ‘geo-filter’ kun je targeten op mensen die de laatste 24 uur op een bepaalde plek zijn geweest
Goldman Sachs gebruikt de optie van Campus Stories in de app, waarbij korte gesponsorde elementen opduiken als een Snapchat-gebruiker foto’s en video’s bekijkt die op een bepaalde campus zijn opgenomen. JP Morgan Chase ging nog een stapje verder en feliciteerde pas geslaagden, en bood hen tegelijk de kans een ‘gefeliciteerd’-filter toe te passen op hun eigen video’s en foto’s.
#5. Cisco: employer branding 2.0
Er zijn ook bedrijven die Snapchat iets meer straightforward gebruiken. Een paar van de grote: Cisco en AOL. De eerste laat bijvoorbeeld elke dag een andere medewerker het WeAreCisco-Snapchat-account overnemen. Het resultaat: meer dan 6 miljoen minuten video zijn al bekeken.
https://www.youtube.com/watch?v=oMjEzVH1d0k
#6. AOL: 18% meer sollicitatie-intentie
Bij AOL werden de korte en na 1 keer verdwijnende videootjes gebruikt om kijkers een overzicht te geven van het werken op het eigen kantoor, maar ook van de diverse inspanningen op het gebied van diversiteit. De video wist maar liefst 17 miljoen views te genereren op Snapchat en volgens een onderzoek nam de intentie om te solliciteren hierdoor met maar liefst 18 procent toe. Vooral de zo gewenste groep millennials bleek AOL hier te bereiken, veel meer dan via bijvoorbeeld Twitter en Instagram.
#7. Snapchat zelf: op het randje
Ja, en dan is er natuurlijk ook nog Snapchat zelf. Het bedrijf opereerde bij hun recruitmentpogingen op de eigen app overigens wel ‘op het randje’. Via het geo-filter werden bijvoorbeeld Uber-medewerkers op kantoor gelokaliseerd, waarna zij de boodschap “This place driving you mad?” te zien kregen, met daarbij een link naar de werkenbij-pagina van Snapchat.
Ook medewerkers van Twitter, Pinterest en Airbnb werden op een soortgelijke manier ‘geworven’. Het leverde Snapchat naast enige bewondering ook behoorlijk wat kritiek op: mensen op zo’n manier weglokken bij de concurrent wordt ook in San Francisco als niet chic gezien. Zelfs als je Snapchat heet.