Gem. leestijd 4 min  1035x gelezen

Recruiters benaderen dagelijks half miljoen Nederlanders

Hoeveel intercedenten en recruiters er in Nederland zijn blijft lastig vast te stellen. Maar wel duidelijk is dat ze samen elke dag heel wat rondbellen en mailen: zo’n 500.000 mensen zeggen ‘dagelijks’ benaderd te worden.

Recruiters benaderen dagelijks half miljoen Nederlanders

Dat in de krappe arbeidsmarkt steeds meer recruiters druk aan het sourcen zijn, is al langer bekend. Uit cijfers van Intelligence Group blijkt dat in het derde kwartaal van vorig jaar maar liefst 34,3% van de Nederlandse beroepsbevolking (exc. zzp’ers en ondernemers) minstens één keer is benaderd door recruiters, werkgevers en/of bureaus voor een nieuwe baan. Een absoluut record.

Zo’n 4% wordt zelfs dagelijks benaderd door een bedrijf, recruiter of uitzendbureau.

Maar sommige mensen blijken wel héél geliefd. Zo wordt 4% zelfs dagelijks benaderd door een bedrijf, recruiter of uitzendbureau, blijkt uit grootschalig onderzoek van No Ties onder bijna 2.000 Nederlanders. Vooral mensen in de industrie & nijverheid en kennisintensieve dienstverlening krijgen vaak dagelijks een belletje of InMail met de vraag of ze interesse hebben. In totaal zou het zo gaan om bijna 500.000 Nederlanders.

Jongeren vaker benaderd

In het onderzoek blijkt Randstad de meest actieve sourcer: 22% van de respondenten geeft aan het afgelopen kwartaal door hen benaderd te zijn. Ook Tempo-Team en YoungCapital (beide 19%) scoren relatief hoog, net als Maandag (15%) en Yacht (14%). Bijna 1 op de 5 zegt direct door een specifiek bedrijf zelf benaderd te zijn. Dat geeft ook wel aan hoe druk recruiters het tegenwoordig hebben. Gaan we uit van zo’n 15.000 recruiters in Nederland, en een ruime 3 miljoen mensen die in een kwartaal benaderd worden, dan zou elke recruiter elke kwartaal dus gemiddeld 200 mensen benaderen. Best veel…

Mannen krijgen relatief vaker een belletje dan vrouwen (38 om 27%).

In het afgelopen jaar zijn jongeren vaker benaderd dan ouderen. Zo zegt bijvoorbeeld 56% van de 18- tot 34-jarigen in het afgelopen jaar wel eens te zijn benaderd, tegenover 31% van de 35-tot 64-jarigen. Daarnaast opvallend: van de 65-plussers, van wie de meesten inmiddels pensioengerechtigd zijn, is toch nog 8% het afgelopen jaar benaderd voor een baan of uitzendwerk. Gekeken naar geslacht, blijken mannen (38%) relatief vaker benaderd te worden dan vrouwen (27%).

Vaker sinds corona

Van de mensen die in het afgelopen jaar zijn benaderd door een uitzendbureau, zegt 33% dat die bureaus hen sinds het uitbreken van de coronacrisis vaker benaderen. Vooral in de handel (46%) en het onderwijs (40%) benaderen uitzendbureaus mensen vaker sinds corona, aldus het onderzoek.

‘Het is duidelijk dat uitzenders alles op alles zetten om de juiste mensen te vinden.’

Uitzenders zoeken dan ook in alle hoeken en gaten van de arbeidsmarkt naar nieuwe krachten, bleek in december al uit onderzoek van de ABU. Ruim driekwart van de uitzenders heeft last van de schaarste, zowel bij het vinden van uitzendkrachten als eigen medewerkers. Om de krapte te lijf te gaan, investeren bureaus meer in scholing, werven ze vaker op skills in plaats van diploma’s en plaatsen ze krachten vaker en langer door, aldus Carina Hellings, ABU-beleidsmedewerker Arbeidsmarktinformatie. ‘Het is duidelijk dat uitzenders alles op alles zetten om de juiste mensen te vinden.’

Meer employer branding

De krapte is alomtegenwoordig, zo blijkt uit het (indicatieve) ABU-onderzoek. ‘In vrijwel alle sectoren zijn vacatures lastig te vervullen’, stelt Hellings. ‘Uitschieters zijn de industrie, de techniek en vervoer en opslag. Wel valt op dat vacatures op skills level 2 (vmbo, mbo, havo/vwo) het moeilijkst zijn in te vullen. Liefst 82% van de respondenten geeft aan het moeilijk te vinden uitzendkrachten op dit niveau te vinden. Skills level 1 (basisonderwijs) is een goede tweede. Met name naar praktisch geschoold personeel voor functies als monteur, chauffeur, hovenier of operator is het zoeken met een kaarsje.’

‘Naar monteurs, chauffeurs, hoveniers of operators is het zoeken met een kaarsje.’

In het ABU-onderzoek zei 61% van de uitzenders de vijver groter te willen maken door meer op skills en minder op diploma te selecteren. Ook het werken aan het imago zien ze als een belangrijk middel: 56% van de ondervraagde bureaus zet extra in op employer branding. ‘Daarnaast zien we dat uitzenders hun krachten vaker doorplaatsen (51%) en dat zij opdrachtgevers helpen om de functie-eisen aan te passen (46%). Tot slot zien we dat uitzenders steeds vaker zelf uitzendkrachten opleiden (42%), andere, creatieve wervingsmethodes gebruiken (37%) en samenwerken met gemeenten en/of het UWV (32%).’

Meer weten?

Meer weten over bureaurecruitment? Ideeën opdoen over werving in de toekomst? Op 5 april 2022 vindt het Werf& Evenement voor Bureaurecruiters plaats. Hier gaan tal van sprekers in op de ontwikkelingen in de wereld van de bureaurecruiter, gericht op de toekomst, met het oog op de kandidaat. Schrijf je dus nu in!

Bureaurecruitment Live

Lees ook

 

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners