Gem. leestijd 3 min  861x gelezen

Recruiters aller landen, verenigt u (om het belang van je vak te benadrukken)

Recruiters aller landen, verenigt u (om het belang van je vak te benadrukken)

Recruiters aller landen, verenigt u. En laat de ceo eens merken hoe belangrijk jullie vakgebied is. Het verdient veel meer aandacht dan die ene dag per jaar, als de begroting wordt vastgesteld.

Candidate experience, candidate branding, jobmarketing, employer branding, artificial intelligence. En zo zijn er zeker nog een tiental hedendaagse termen te noemen waarmee je direct de aandacht trekt van elke recruiter. Recruiters zijn over het algemeen innovatief en omarmen snel nieuwe tools. Zo zijn testen en assessments tegenwoordig zo’n gemeengoed dat je zónder eerder opvalt dan mét. Facebook zou zomaar bedacht kunnen zijn door een recruiter en soms lijkt het wel of Twitter nog enkel draait op recruiters en Alexander Klöpping.

alles voor een betere dienstverlening. Zonder vooruitgang sta je stil

Wekelijks is er wel ergens een congres, seminar of workshop te volgen over een van deze óf weer een nieuwe tool. Als recruiter juich ik deze toepassingen allemaal meer dan toe. Alles voor een betere dienstverlening. Zonder vooruitgang sta je stil.

Toch is er iets dat wringt

Toch is er in dit alles iets dat wringt. Dat zit hem niet in de technologieën, recruiters of kandidaten. Niet in beter wervende vacatureteksten, al dan niet ondersteund door software. Ook niet in Indeed die de traditionele jobboards keihard verslagen heeft. Nee, waar het wringt zit hem voor mij in de perceptie. De perceptie van het belang van de juiste mensen binnen halen.

recruitment is belangrijker dan één dag aandacht per jaar. Véél belangrijker

De recruiter ziet dit belang. Voelt dit dagelijks. HR ook, maar al in minder mate. De hiring manager voelt het alleen als er iets te werven valt. Degene die het grootste belang heeft – de directeur, ceo of populair: de Eindbaas – bemoeit zich nauwelijks met recruitment. Ja, een paar keer per jaar als de begroting wordt opgesteld en besproken. Maar recruitment is belangrijker dan één dag aandacht per jaar. Veel belangrijker. Alle succesvolle bedrijven bewijzen dat de juiste mensen het verschil maken. Niet de tool, dienst of machine, nee, de mensen.

Recruitment is een teameffort

Dit is geen oproep om Das Kapital van Karl Marx te herschrijven naar een Das Recruitment van Wim. Het is ook geen pleidooi om een nationale recruitmentdag te organiseren. Nee, dit is enkel bedoeld als wake-upcall naar recruiters dat mensen het verschil maken. Mensen van vlees en bloed. Geen robots, algoritmes of supercomputers.

Laat de ceo eens zien dat hij de nummer-1 is die bepaalt wat voor mensen jullie nodig hebben

Ja recruiter, jij dus! Kom op voor je vak. Laat zien waarvoor je staat. Schud die directeur eens wakker en maak deze duidelijk dat zij/hij de nummer-1-verantwoordelijke is voor wie mensen in jullie bedrijf werken. De nummer-1 die bepaalt wat voor mensen jullie nodig hebben en die dan ook alles eraan zou moeten doen om jou te helpen als je iemand wil binnenhalen. Recruitment is geen opdracht die je verstrekt en uitgevoerd moet worden. Recruitment is een teameffort waar de recruiter gangmaker en procesbewaker is, maar waar de nummer-1 van het bedrijf ook moet laten zien dat mensen de nummer-1 zijn.

wim van den nobelen‘Wim op woensdag’ is de tweewekelijkse blog van recruiter Wim van den Nobelen (Strictly People). Om de week op woensdag vind je hier een blog, onderzoek of artikel van hem.

Lees ook:

Lees alles van Wim

Eigenaarbij FinCar

Wim Van den Nobelen

Wim van den Nobelen is adviseur en investeerder in recruitmentbedrijven, ambassadeur voor Guruz en blogger
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners