Recruiters kunnen zich opmaken voor een moeilijker arbeidsmarkt.
Die verwachting spraken wervingsprofessionals uit tijdens Werf& Live, hét vakevent over arbeidsmarktcommunicatie en recruitment, dat eerder dit jaar werd gehouden. Werf& TV was erbij en vroeg aan bezoekers onder meer hoe zij impact maken met arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.
‘Niet weer zo gek als het ooit is geweest’
De arbeidsmarkt wordt waarschijnlijk niet weer ‘zo gek als het ooit is geweest’, zei bijvoorbeeld Edwin van der Sande (Tata Steel). Maar recruiters krijgen volgens hem wél veel op hun bordje. ‘Met name de afstand tussen langdurig werkzoekenden en mensen die heel schaars zijn zal denk ik toenemen.’
De kandidaat verwacht tegenwoordig andere dingen
Ook Steffie van de Velde (Eneco) verwacht nog een ‘heet najaar’. ‘Het is moeilijker om mensen te werven’, merkt ze. Omdat de markt aantrekt, maar ook, volgens haar, ‘omdat de kandidaat tegenwoordig andere dingen van een bedrijf verwacht.’
Ambassadeurs worden belangrijker
Iets wat Laura van der Zee (Ahold) beaamt. ‘Ik verwacht dat het belangrijker wordt dat medewerkers ambassadeur voor het merk worden. Dat ze positieve ervaringen met het merk opdoen, zodat ze ook aan hun vriendjes en vriendinnetjes vertellen waarom het zo leuk is om hier te werken. Dat blijft uiteindelijk toch de meest betrouwbare manier om mensen te werven, en ik verwacht dat het belang daarvan alleen maar toeneemt.’
Save the Date: 11 mei 2017
Ook een keer Werf& Live meemaken? Donderdag 11 mei 2017 wordt de nieuwe editie georganiseerd.
Lees meer over Werf& Live
- Nog even nagenieten van Werf& Live, de foto’s (1/2)
- Philips, Ahold, Hunkemöller en Tata Steel winnen Werf& Award
- Volop aandacht op de radio voor Werf& Awards