‘Recruiten’ is wereldwijd een van de 15 meest gevraagde vaardigheden. In Nederland staat het zelfs op de vijfde plaats, in een top-10 met verder alleen zeer technische vaardigheden.
Dat blijkt uit een ranglijst die LinkedIn bekend heeft gemaakt. Het netwerk analyseerde daarvoor wereldwijd data over de vaardigheden en ervaring van zijn 330 miljoen leden. Daarbij is vooral gekeken naar de leden die in 2014 zijn veranderd van werkgever of veel naar boven kwamen in zoekopdrachten van recruiters.
Recruiten wereldwijd veel gewild
Recruiten blijkt niet alleen in Nederland een veel gezochte vaardigheid. In Brazilië is het zelfs vaardigheid nummer 2, na statistische analyse en data mining. in de Arabische Emiraten is het de op 7 na meest gezochte vaardigheid. Opmerkelijk: in de Verenigde Staten, waar het afgelopen jaar toch een aardige opleving van de arbeidsmarkt te zien was, staat ‘recruiting’ niet bij de 25 meest gezochte vaardigheden, en evenmin in India.
De belangrijkste conclusies voor Nederland
Voor Nederland zijn verder de volgende conclusies uit de data af te leiden:
- Technologie en data zijn gewild – De Nederlandse top-25 wordt gedomineerd door technische- en data gerelateerde skills. Veel bedrijven kijken naar Big Data, wat is af te leiden uit het feit dat veel gezocht wordt naar vaardigheden gerelateerd aan data storage en analyse.
- Het vertrouwen is terug – Met ‘Recruiting’ op nummer vijf, zijn de tekenen van herwonnen vertrouwen in economische vooruitgang steeds duidelijker. Organisaties zijn weer op zoek naar nieuw talent.
- We willen ons online laten zien – Dat het marketingbudget verschuift van off- naar online, is ook terug te zien in de vaardigheden die in Nederland populair zijn, met skills als ‘SEO/SEM Marketing’, ‘Social Media Marketing’ en ‘Digital & Online Marketing’ als drijvende kracht.
- We zijn nog steeds een gameland – Dat Nederland nog steeds een belangrijke rol speelt in de ontwikkeling van games blijkt wederom, ‘Game Development’ staat op nummer 19 in de lijst.
Verantwoording
Omdat er duizenden individuele vaardigheden zijn die leden zelf op hun profiel kunnen plaatsen, zijn deze ondergebracht in verschillende categorieën. Ter illustratie, skills als ‘Android’ of ‘iOS’ zijn ondergebracht in de categorie “Mobile Development’. Van hieruit is gekeken naar de werving- en selectieactiviteiten die plaatsvonden op LinkedIn tussen 1 januari en 1 december dit jaar en zijn de categorieën vaardigheden bepaald voor die leden waarvan het meest verwacht wordt dat zij in een nieuwe baan gaan beginnen, of de meeste interesse van recruiters hebben.
Foto via Flickr.com