Gem. leestijd 9 min  411x gelezen

RecruitAgent is ready to rumble: ‘Kan niet wachten tot ik die rompslomp niet meer zelf hoef te doen’

Een groepje early adopters heeft de afgelopen weken de tool RecruitAgent.ai getest en probeerde ook andere AI-tools uit. Kost een paar weken, maar dan heb je ook wat. Conclusies: ‘Niet het paard, maar de ruiter maakt het verschil’ én: ‘Dit is een blijvertje’.

RecruitAgent is ready to rumble: ‘Kan niet wachten tot ik die rompslomp niet meer zelf hoef te doen’

Eerst een testje bij een dozijn cursisten. Welke van deze twee foto’s is fake en gemaakt door A.I.-tool Midjourney en welke niet (zie hieronder)? Links een punky jongedame, rechts een koel ogend fotomodellentype.

Een groepje early adopters heeft de afgelopen weken de tool RecruitAgent.ai getest en probeerde ook andere AI-tools uit. Kost een paar weken, maar dan heb je ook wat. Conclusies: ‘Niet het paard, maar de ruiter maakt het verschil’ én: ‘Dit is een blijvertje’.

Misschien een strikvraag… De foto rechts lijkt op het eerste gezicht wat meer plastic en zwart-wit, links meer uit het leven gegrepen. Maar A.I. kan al steeds authentieker overkomen en modellen willen er juist zo volmaakt mogelijk uitzien. Inleider Friso Visser van Wortell laat de aanwezigen niet lang in onzekerheid tobben en wijst uiteindelijk naar de linker foto, die – nader beschouwd – inderdaad nog enige imperfecties vertoont. Om vervolgens te showen hoe imagetool Midjourney in ultrakorte tijd is vooruitgegaan (van versie 1 naar editie 6).

De schurk gecreëerd

Het hoofd recruitmentmarketing en A.I. van Wortell toont verder onder andere hoe hij met kunstmatige intelligentie aan concept development voor een nieuwe employer branding-campagne heeft gewerkt in wat een superheldenstripalbum voor en over het IT-bedrijf zou worden. ‘De tijd die wij in de voorbereiding met A.I. hebben bespaard, is enorm’, vertelt hij. ‘Geen uitgebreide meetings, in plaats daarvan konden wij laten zien hoe wij het voor ons zagen. Inclusief de villain, de schurk. Met A.I. kunnen we snel concepten creëren, waarna de vakman, in dit geval de striptekenaar het overneemt.’

Een tool, geen doel

Een 12-tal recruiters zit in een Rotterdamse zaal van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie om zich te verdiepen in A.I. in al zijn vormen, en vooral in wat dat in de praktijk voor hen als recruiter kan betekenen. Wat is bijvoorbeeld het verschil tussen ChatGPT en Gemini (Google Bard), en wat moet je ermee? Aanleiding is het nieuwe RecruitAgent.ai, een tool, bedacht en opgestart door drie oude rotten in het recruitersvak, Peer Goudsmit, Ronald van Driel en Geert-Jan Waasdorp. Zij willen de snelle vacaturetool tot een landelijk succes te maken. En wat is dan handiger om de eindgebruiker daarvoor in huis te halen en te laten reageren?

‘85% van de projecten met A.I. mislukt, want het is een tool, geen doel.’

Daarom zit dit dozijn cursisten bij elkaar in een pilottraject. Zij zullen zich een aantal weken verdiepen in allerlei A.I.-tools en natuurlijk specifiek RecruitAgent. Friso Visser van Wortell houdt afsluitend een peptalk over recruitment en A.I.: volgens hem kan A.I.-gebruik binnen een recruitersafdeling de kwaliteit wel 25% verhogen, het werkproces 40% versnellen, en 12% van de kosten besparen. Maar hij waarschuwt ook: ‘85% van de projecten met A.I. mislukt, want het is een tool, geen doel.’

Friso Visser (Wortell), aan de presentatie

Horecamarketingspecialist Suus Kuijpers (Horeca Vakcollege) en recruiter Chris van Alphen (JustHoreca) hebben een kritische blik op RecruitAgent geworpen en presenteren die aan de andere deelnemers. De tool vinden ze nu al ‘gebruiksvriendelijk’, hij ‘loodst je echt door de vragen heen’. De tool is ‘vooral van toegevoegde waarde voor middelgrote/kleine bedrijven, die recruitment in eigen beheer doen en die hierdoor een verbetering krijgen in vacatureteksten (zowel qua inhoud als qua lay-out)’. Dus als er geen vaste recruiter beschikbaar is, en de verantwoordelijkheid van werving van kandidaten bij bijvoorbeeld de vestigingsmanager ligt.’

Niet elke doelgroep zit te wachten op massieve tekstblokken, zeker horecamensen niet.

Je eigen logo ongeschonden in de vacature loodsen valt nog niet mee, en gemaakte fouten bij het invullen moet je makkelijker kunnen herstellen. Founding father Ronald van Driel maakt druk aantekeningen, dit zijn actiepunten waarmee hij aan de slag kan. Van Alphen en Kuijpers vinden de teksten die de tool levert goed geschreven, zeggen ze, ‘bruikbaar’ en ‘treffend’, al zouden de tekstblokken minder massief mogen. Niet elke doelgroep zit daarop te wachten, zeker horecamensen niet. En het zou leuk zijn als je zelf een specifieke schrijfstijl kon aangeven. Het tweetal hoopt dat je in een latere versie alleen een URL van het bedrijf van de vacature zou hoeven invullen, waarna de A.I. alle gegevens van die bedrijfswebsite vist en in de vacaturetekst en -brochure zet. Toekomstmuziek?

Slimmer werken

Kuijpers vertelt in de pauze dat ze aan deze pilot meedoet, omdat ze ervan houdt nieuwe informatie te vergaren en ‘om na te denken hoe ik slimmer kan werken’. Ze heeft zich vooral verdiept in RecruitAgent, ChatGPT en Midjourney. Hoe scheidt ze kaf en koren tussen al die 12.000 A.I.-tools op de markt? ‘Ik kijk of ik het praktisch gezien echt nodig heb. Ik test dan een tooltje in een gratis trial, en als dat bevalt neem ik een abonnement. Het mooie aan deze nieuwe tools is ook vaak dat je er niet voor langere tijd aan vastzit, maar dat je flexibel kunt zijn qua abonnementsvormen.’

Suus Kuijpers

RecruitAgent vindt Kuijpers een ‘heel waardevolle tool in het huidige A.I.-landschap’, zegt ze. Je kunt er volgens haar namelijk heel makkelijk een goede vacaturetekst uit halen die voor 80 à 90% in orde is, wat veel tijdswinst oplevert. ‘Belangrijk is natuurlijk juist die resterende 10 à 20%, die er dan nog bijkomt om het echt een topper te maken met een human touch.’

In de avonduren

Friso Visser van Wortell heeft meer ervaring met AI dan de andere aanwezigen. ‘Vanuit het recruitmentteam zijn we er op eigen initiatief mee bezig. We zien kansen, en daar zijn we ingedoken, buiten onze normale werkweek om.’ In de avonduren en weekenden ging Visser aan de slag ‘om vooral onszelf en andere organisaties verder te helpen.’

Met als resultaat dat ze bij Wortell nu bijna in elk proces A.I. gebruiken: concepten voor campagnes, vacatures schrijven, content creëren. ‘Het rendement is verhoogd, de kosten verlaagd, we investeren nu vooral in tijd en energie. Geen probleem, want A.I. is níét duur, dat is een misvatting. Per maand zijn we 150 euro per persoon kwijt aan allerlei tools voor tekst, afbeeldingen, muziek, voice-over, editing.’ Uiteindelijk kan het Wortell-team productiever werken, dus meer tijd aan de kandidaat besteden. Dankzij tools voor notuleren kan hij zich tijdens een gesprek volledig focussen op de kandidaat.

‘Dit is een minimal viable product. Daardoor loop je zeker een half jaar vooruit op de rest.’

Visser vindt RecruitAgent.ai een mooie tool, zegt hij, zeker ‘voor mensen bij wie A.I. net om de hoek komt kijken. Vooral het dashboard is handig, die koppeling met Giant van Intelligence Group, daardoor weet je welke vacatures moeilijk te vervullen zijn, pullfactoren, veelgebruikte media door de doelgroep.’ Het grootste voordeel van de tool is volgens Visser dat het een ’minimal viable product is. RecruitAgent is een van de eerste op de markt, loopt daardoor zeker een half jaar vooruit op de rest.’

Slimmer werken

Ging het op deze ochtend alleen over RecruitAgent en Midjourney? Nee, zeker niet. Zo vertelde Business Intelligence & Data Analytics Consultant Jan Brooijmans tijdens een andere sessie hoe hij A.I. gebruikt voor gespreksverslagen, en daardoor de helft van de tijd bespaart voor die teksten. Recruiters kunnen volgens Brooijmans slimmer werken met inzet van A.I., als ze het (1) voor recruitmentstrategieën gebruiken, (2) voor recruitmentmarketing, en (3) voor het optimaliseren van werkprocessen door skills-analyse en -matching.

Jan Brooijmans

Hij kijkt als voorbeeld naar het aantal kandidaten in een recruitment-funnel. En analyseert dan waar en waarom er zoveel mensen afvallen in het proces. ‘Deze data haal ik uit het ATS. Die kun je elk uur verversen.’ Met A.I. wil Brooijmans dit proces optimaliseren. Hij pakt data uit de funnel, doorloopt alle stappen erbij, zet ze in een spreadsheet, en gaat ze uploaden. Althans: ‘Zorg dat je geen eigen gevoelige data deelt met A.I. zoals ChatGPT!’, waarschuwt hij. ‘Want die data wil je niet ongecontroleerd in A.I. laten circuleren.’

‘Zorg dat je geen eigen gevoelige data deelt met A.I. zoals ChatGPT!’, waarschuwt hij.

Vervolgens kun je met de goede prompts je data analyseren, laat Brooijmans zien. Denk: ‘Analyseer dit bestand en beantwoord gericht mijn vraag’. Uiteindelijk zou je kunnen vragen: ‘Doe suggesties hoe ik het proces kan verbeteren’, wat invalshoeken kan opleveren die je zelf weliswaar zou kunnen bedenken, maar toch een fijne toevoeging aan je analyse zijn. Brooijman voorspelt trial and error bij gebruik van A.I., maar het is sowieso handig om repetitieve taken uit handen te nemen, en efficiënter en productiever te werken, concludeert hij.

Nog geen wow-effect

En dan zijn er ook nog deelnemers als Jesper Oosterwijk (Bureau Techniek) en Chantal van Lanen (Recruiter in Huis) die hebben gekeken naar het gebruik van ChatGPT voor het schrijven van vacatureteksten. ‘Gewoon vragen om inzichten of vacatureteksten geeft een algemene output, waar je eigenlijk niet zoveel wijzer van wordt’, is hun conclusie. Het verbeteren van de tekst en doorvragen leverde betere resultaten op maar nog geen wow-effect. Met dank aan het e-book van Marcel van der Meer, ChatGPT, prompts voor recruiters, kwam het duo al tot betere resultaten. Personaliseren, tekst produceren en dan perfectioneren.

Chantal van Lanen (midden), tussen Friso Visser en Manon Vloet (Vloet Recruit)

Leuk dus, ChatGPT, maar hoe kijkt Van Lanen inmiddels aan tegen de vacatureteksten van RecruitAgent? Als zzp’er bij een aantal organisaties in de regio, en vooral een ambitieuze zelfstandige die haar eigen netwerk heeft opgebouwd in de buurt van het Brabantse Uden, had ze nog weinig ervaring met A.I. en nul in het gebruik van RecruitAgent. Ze wilde naar eigen zeggen vooral met ‘open ogen en onbevooroordeeld’ het pilottraject ingaan. ‘Ik heb me kunnen optrekken aan een aantal mensen die al goed geëxperimenteerd hadden en haalde de achterstand daarna snel in. Ik ben blij dat ik het samen kon doen met anderen!’

‘Ik hoef nu alleen nog maar te finetunen. Daar hou ik wél van.’

Van Lanen is niet dol op vacatureteksten schrijven; een probleem dat RecruitAgent voor haar oplost. ‘Ik hoef nu alleen nog maar te finetunen. Dus alleen nog maar het persoonlijke en creatieve stukje te doen. Daar hou ik wél van.’ RecruitAgent is volgens haar bij uitstek geschikt voor ‘de HR-mensen waar recruitment onder hun takenpakket valt. Hun leven gaat echt makkelijker en prettiger worden van software zoals die van RecruitAgent. Maar ook voor corporate recruiters die overlopen van het werk. En dat is een grote groep. RecruitAgent pakt het goed aan doordat ze A.I.-tools puur inzetten op het recruitmentvak.’

Niet het paard, maar de ruiter

Een gevleugelde uitdrukking van Van Lanen tijdens de ochtend was: ‘Het is niet het paard, maar de rijder die het verschil maakt’. De fanatieke amazone legt uit: ‘Werken met A.I. is net als het werk met de paarden: is de output niet goed, dan ligt het altijd aan de ruiter en nooit aan het paard. In dit voorbeeld is de recruiter de ruiter en A.I. het paard. Zorg dus dat je jezelf constant ontwikkelt en daarmee ontwikkel je ook de output uit je A.I.-tools.’

Medecursist Minnie Lodder, recruitmentmarketeer bij Daarom Recruit, gelooft er heilig in dat A.I.-tools de toekomst van het vak gaan hervormen. ‘Zeker weten! En ik kan niet wachten tot ik al die administratieve rompslomp niet meer zelf hoef te doen.’

‘Dat je via RecruitAgent goedkoper kunt publiceren dan als je zelf de vacatureslots koopt is natuurlijk ook geweldig.’

Ze heeft zich geabonneerd op de podcast Recruitment AI Weekly van Friso Visser en op verschillende nieuwsbrieven rondom recruitment. Ze is blij met RecruitAgent, een A.I.-tool ‘die middels de juiste intake een leuk vacaturetekst voor je maakt en daarna ook meteen een doelgroepanalyse en publicatievoorstel. De intake is al supergoed en compleet, en ook het feit dat je via RecruitAgent goedkoper kunt publiceren dan als je zelf de vacatureslots koopt is natuurlijk geweldig. Als RecruitAgent ook nog een tone of voice kan programmeren geloof ik zeker dat het een kans heeft op de markt.’

Paarse sweaters

Op het recente congres Recruitment en A.I. in Gorinchem liep een aantal ambassadeurs voor de tool rond in paarse sweaters. Het startschot voor de publiekscampagne van RecruitAgent. Founding father Ronald van Driel toont zich enthousiast en blijft werken aan het ontwikkelen van de ‘perfecte tool’. ‘Ik vind het als ervaren recruiter ook leuk om met RecruitAgent te werken, want het bespaart me een half uur. Onze teksten zijn bedoeld dat je daarna nog even ernaar kijkt. Dat doe je ook bij een tekst van een professioneel tekstbureau. Je kunt in 10 minuten je eigen sausje toevoegen. Dan is de RecruitAgent-tekst 100 procent inzetbaar.’

Een groepje early adopters heeft de afgelopen weken de tool RecruitAgent.ai getest en probeerde ook andere AI-tools uit. Kost een paar weken, maar dan heb je ook wat. Conclusies: ‘Niet het paard, maar de ruiter maakt het verschil’ én: ‘Dit is een blijvertje’.
Founding father Ronald van Driel: ‘Je kunt in 10 minuten je eigen sausje toevoegen.’

Lees ook

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners