Gem. leestijd 2 min  936x gelezen

Raymond Lemmers (Raycruitment): ‘Stel de kandidaat centraal’

Raymond Lemmers (Raycruitment): ‘Stel de kandidaat centraal’

De kandidaat centraal stellen; het lijkt makkelijk gezegd. Maar veel organisaties zullen eerst een cultuurverandering moeten doorvoeren om leidinggevenden ervan te overtuigen om het écht zo te zien.

Raymond Lemmers

Die boodschap zal Raymond Lemmers (Raycruitment) vrijdag 15 februari geven in zijn webinar tijdens de Webinar Week. Hoe je een optimale candidate journey opbouwt? Denk je vanuit je organisatie of vanuit het perspectief van de kandidaat? Raymond vertelt er hieronder alvast wat meer over.

> Waarover ga je het hebben tijdens je webinar? 

“Over hoe je de kandidaat centraal stelt bij élke stap in het sollicitatie- en aannameproces. Ik neem de kijkers mee in de verschillende stappen van de candidate journey en laat aan de hand van praktische tips zien hoe je het beter en belangrijker, maar ook leuker kunt maken voor de kandidaten.”

> Waarom is een goede candidate journey zo belangrijk?

“Vandaag de dag is het een werknemersmarkt: organisaties moeten moeite doen – véél moeite! – om goed personeel te krijgen. De kandidaat heeft het nu voor het zeggen. Daarom moet de kandidaat centraal staan in je wervingsproces. Door een topbeleving voor de sollicitant wordt de conversie van kandidaat naar medewerker veel hoger. Daarnaast versterkt het de employer branding van een organisatie, doordat elke sollicitant – óók diegene die niet wordt aangenomen – een goede beleving bij je merk heeft ervaren.”

‘het is een werknemersmarkt: organisaties moeten nu moeite doen om personeel te krijgen’

> Waar begint die candidate journey wat jou betreft?

“De candidate journey begint eigenlijk al voordat iemand überhaupt solliciteert. Hoe gaat jouw organisatie om met zijn klanten? Hoe klantvriendelijk is de dienstverlening? De potentiële kandidaten hebben al een beeld bij je bedrijf voordat zij een vacature zien. Is dat niet op orde? Of is het imago niet goed genoeg? Dan is het heel moeilijk om een goede candidate journey in het wervingsproces te creëren.”

> Wat voor ontwikkelingen voorspel jij voor 2019? 

“Vacatureteksten worden (nog) korter en zullen in sommige gevallen zelfs verdwijnen. Een nieuwe ontwikkeling is bijvoorbeeld het solliciteren via Whatsapp. En ook video zal een grotere rol gaan krijgen: van gescripte video’s naar authentieke beelden van echte medewerkers; video’s waarin je kunt kiezen welke informatie of persoon je wilt zien.

‘Vacatureteksten worden nog korter en zullen in sommige gevallen zelfs verdwijnen’

Vanuit Raycruitment werken we aan de innovatieve ‘Meeloop-knop’ naast de sollicitatieknop. Dit is laagdrempelig voor de kandidaat, maar met een hoge conversie naar echte sollicitanten en uiteindelijk dus medewerkers.”

> Wat is jouw gouden tip voor een betere candidate journey?

“Make it visual!”

Meer tips voor een betere candidate journey? Volg het webinar! 

In zijn webinar neemt Raymond Lemmers je aan de hand van praktische tips mee in de verschillende stappen van de candidate journey. Meld je aan voor zijn gratis webinar. Of schrijf je in voor een van de andere 25 webinars. 

Lees ook: 

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners