Nederland kent een ongekend tekort aan praktisch opgeleiden. En dat resulteert bij Randstad in duizenden openstaande vacatures voor onder andere elektriciens, vrachtwagenchauffeurs en heftruckchauffeurs. In de digitale wereld zijn deze beroepen echter enorm populair. Want een grote trend bij de 7,6 miljoen gamende Nederlanders zijn: simulator games. Een game waarin je een ‘echt beroep’ beoefent. Randstad introduceerde ‘Career Mode’. Om gaming skills te vertalen naar een echte baan. In samenwerking met bekende Twitch-streamers en gameontwikkelaars sloeg Randstad een brug tussen de wereld van werk en de wereld van games.
Randstad sloeg een brug tussen de wereld van werk en de wereld van games.
Onder de noemer Career Mode kwam Randstad met verschillende initiatieven om gamers aan een baan de te helpen. Allemaal vanuit de gedachte dat games ook een goede manier zijn om aan jezelf te werken. Je ontwikkelt tal van nuttige vaardigheden en ontdekt waar je kwaliteiten liggen.
Zo doken in een serie live streams gamers en vakmensen virtueel in verschillende beroepen. Al gamend behandelden ze de skills die je nodig hebt om bijvoorbeeld vrachtwagenchauffeur of elektricien te worden. Ook Intercedenten van Randstad stapten voor het eerst virtuele werelden in om talent te vinden. Speel je GTA online? Dan had je de kans om in het spel een recruiter van Randstad tegen te komen.
Career Mode hielp Randstad om moeilijker te bereiken doelgroepen in de krappe arbeidsmarkt aan te spreken.
Randstad ging daarnaast een samenwerking aan met gamedeveloper Gamedust. Samen ontwikkelden ze een speciale versie van de bestaande game Best Forklift Operator. Deze versie van de game stoomt spelers klaar voor een echt heftruckcertificaat. Als je het spel uitspeelde kon je direct opgaan voor een echt certificaat. Career Mode hielp Randstad om moeilijker te bereiken doelgroepen in de krappe arbeidsmarkt aan te spreken. Als oudste HR-dienstverlener werd Randstad relevant voor een nieuwe generatie werkers en wekten we interesse voor praktische beroepen.
Wat was de impact van de case?
De campagne is een groot succes. We weten bij de doelgroepen niet alleen de ogen te openen voor praktische opleidingen. Met campagne weten we de interesse voor praktische opleidingen gigantisch te vergroten. Het aantal aanmeldingen voor een praktische opleiding verdubbelt met baangarantie via Randstad! Met de Twitch-streams weten we meer dan 16.000 gamers te boeien En met een gemiddelde duur van 1,5 uur weten we ze ook echt iets bij te brengen over het vak en de interesse te wekken. Daarnaast gingen meer dan 1.000 gamers werken aan hun heftruckcertificaat in onze speciaal ontwikkelde game.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Randstad Career Mode verdient niet een Werf&-Award omdat we een brug sloegen tussen de 7,6 miljoen gamende Nederlanders en de wereld van werk. Niet omdat we door slimme samenwerkingen in de haarvaten van de gaming community kwamen. Maar de case verdient een award omdat Randstad Career Mode laat zien hoe je jongere doelgroepen kunt bereiken en weer kunt interesseren voor beroepen waar ze normaal niet zo snel aan denken. De praktische beroepen waar in de Nederlandse samenleving een enorm tekort aan is. Daarmee kan het een voorbeeld zijn voor arbeidscommunicatie en daarom verdient het een award.
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
Account:
- Ralph Balk,
- Brian de Roo
Creatie:
- Mark Muller,
- Jasper Janssen,
- Vincent Versluis
Strategie:
- Nine de Knecht,
- Tobias Vermeiren
In samenwerking met:
- Wavemaker,
- Bruut Amsterdam
- RTV-producer: Carmen Ramsaran
Randstad:
- Kim van Dusseldorp,
- Miemie Man,
- Nic Huiskes,
- Wim Vos,
- Karin Winkel,
- Corien Niezing,
- Henriette Alting Van Geusau,
- Marjolein ter Laak,
- Margriet Okkerman
Meer weten?
Kijk voor meer informatie bij Werf& Awards.