Begin 2022 ging Nederland gebukt onder een enorm personeelstekort. Rijen op schiphol. NS kreeg de dienstregeling niet meer rond. Bijna overal waren er meer vacatures dan mensen om vactures te vullen. Waar talent ooit in de rij moest staan voor een baan, staan de banen nu in de rij voor hen. Daarom draait Randstad het sollicitatieproces om in de campagne ‘Andersom Solliciteren’. Zo moedigen we talent aan om niet te kiezen voor zomaar een baan, maar voor een die echt bij hun past.
‘Andersom solliciteren’ was voor Randstad de eerste campagne binnen de ‘dat werkt beter’-reeks.
Daarnaast onderstrepen we de campagne met het ultieme bewijs: we organiseren een live YouTube-event waar 5 van de grootste werkgevers van Nederland (KLM, KPN, Thuisbezorgd, NS, Belastingdienst) aanschuiven. En organiseren we met 14 kantoren door heel Nederland lokale andersom-sollicitatie-events. Zo benadrukken we de partnerrol van Randstad voor werknemers, werkgevers en de lokale vestigingen. De eerste campagne binnen de ‘dat werkt beter’-reeks.
Wat was de impact van de case?
- 1,5 miljoen euro aan earned mediawaarde in PR
- Deze campagne heeft bijgedragen aan deze positieve merkassociaties te bouwen en Randstad te positioneren als dé expert binnen de wereld van werk.
- +20% Merkassociatie: Vriendelijk
- +20% Merkassociatie: Toekomstgericht
- 5.500 deelnemers aan de Andersom Sollicitatie (+2.000 deelnemers boven doelstelling)
Binnen de doelgroep wordt de campagne ruim boven de benchmark beoordeeld. Kwalitatief onderzoek van Memo2 geeft aan dat men het een verrassende en leuke actie vindt; zeker in deze tijd. Met een slimme en innovatieve campagne weten we, ondanks het bescheiden budget, grote resultaten te boeken!
Met een slimme en innovatieve campagne weten we, ondanks het bescheiden budget, grote resultaten te boeken!
Zowel merkoverweging als merkvoorkeur zijn in augustus hoger dan in januari. Hierdoor neemt de totale conversie ook toe onder de brede doelgroep (+3%). Terwijl dit bij de meeste concurrenten gelijk blijft of daalt. Leuk om te vermelden is dat op verzoek van 32 verschillende werkgevers (zakelijke klanten van Randstad) de Andersom Sollicitatie regionaal opnieuw is uitgevoerd.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
In de communicatie van uitzendbureaus lag de focus vooral op ‘coole’ baantjes en ‘makkelijk’ geld verdienen. Maar terwijl de concurrentie dat riep veranderde de wereld om ze heen. Een baantje kon talent namelijk overal vinden, met 143 vacatures per 100 werklozen. Hoog tijd om de wereld van werk écht anders te bekijken. Met de andersom-sollicitatie zet Randstad talent in het middelpunt en geeft hen de kans om eens lekker kritische vragen te stellen.
Het rare was, werkgevers maakten we ook nog eens blij.
Tijd voor de werkgever om talent te overtuigen waarom ze bij hen zouden moeten komen werken. Waar zie je mij over 5 jaar? Waarom zou ik bij een bedrijf werken dat zich schuldig maakt aan de klimaatopwarming? Dat is talent pas in hun kracht zetten. En het rare was, werkgevers maakten we ook nog eens blij. ‘Waarom heb je mij niet gevraagd’ of ‘Komt er nog een ronde?’ kregen we terug van onze klanten, de werkgevers. De doelgroep is overtuigd, want zowel de merkbekendheid, overweging en voorkeur stijgen.
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
- Account: Ralph Balk, Vanessa Smit
- Creatie: Mark Muller, Jasper Janssen, Vincent Versluis
- Strategie: Nine de Knecht
In samenwerking met:
- Wavemaker, Bruut Amsterdam
- Film-/productiemaatschappij: Beer ten Kate, Bruut Amsterdam
- Muziek: Massive Music
- RTV-producer: Amber Akkermans, Charlotte Spronk
- Editor: Bruut Amsterdam
Randstad:
- Kim van Dusseldorp,
- Miemie Man,
- Nic Huiskes,
- Wim Vos,
- Karin Winkel,
- Corien Niezing,
- Henriette Alting Van Geusau,
- Marjolein ter Laak,
- Margriet Okkerman
Meer weten?
Kijk voor meer informatie bij Werf& Awards.