Het is november 2020. Corona of Covid-19 beheerst al bijna een jaar de wereldwijde media. En niet alleen de media. Het beheerst de hele wereld. Meer dan 1.000.000 mensen zijn inmiddels eraan overleden. Vele miljarden dollars worden in de economie gepompt om erger leed te voorkomen. En het einde is nog niet in zicht.
Covid-19 beheerst al bijna een jaar de wereldwijde media. En niet alleen de media.
Recruiters weten dat zij afhankelijk zijn van de vraag naar personeel. Zonder vraag, geen recruitment. Hoewel deze pandemie de wereldeconomie op een ongekende manier hard raakt, is het voor een crisis van deze omvang nieuw dat er zo’n duidelijke scheiding is tussen welke sectoren de dupe zijn en welke ‘profiteren’.
Gaat de kraan dicht?
Veel van de genomen maatregelen hebben direct effect op of en hoe er geworven wordt. En zoals altijd liggen hier kansen en bedreigingen. De grootste bedreiging is dat de wervingskraan helemaal dicht gaat. Zo zijn er op het moment dat ik dit schrijf bij de gehele KLM slechts 4 (!) vacatures. Op een bedrijf met zo’n 33.000 medewerkers. Dat bovendien recent nog tot op-1-na-favoriete werkgever voor hoogopgeleiden werd uitverkozen (na nota bene Shell).
Niet vreemd natuurlijk, zo weinig vacatures, als je zoveel staatssteun nodig hebt. Het gevaar is echter dat veel mensen de organisatie verlaten of dat er aan de beste mensen getrokken wordt. Hoewel het de KLM nu qua kosten misschien niet slecht uitkomt, heb je dan wel een probleem als er weer gevlogen gaat worden. Niet alleen heb je dan heel snel mensen nodig, je bent ook nog eens jouw beste mensen kwijtgeraakt. Die zijn dan – letterlijk: gevlogen.
Quick win
Een andere bedreiging betreft de recruiter zelf. Als je geen mensen aanneemt, heb je geen recruiter nodig. Dat lijkt een quick win, maar is natuurlijk wel een win van de korte termijn. Want de verwachting is dat als corona voorbij is de race for talent meteen weer volop losbarst. We zaten namelijk niet echt in een periode van overschot van kandidaten, voordat corona kwam. Als jij dan eerst moet starten met het vinden van een recruiter, loop je flink achter de feiten aan.
Gelukkig liggen er ook kansen. Zoals thuiswerken en videoconferencing.
Gelukkig liggen er ook kansen. Zo is vanwege het thuiswerken video razendsnel volledig ingeburgerd. Als je in de afgelopen 6 maanden géén videoconferentie hebt gehad, werkte je waarschijnlijk ergens waar geen internet was. Intakes via video besparen tijd en geld. Er is zeker nog werk aan de winkel om het niveau van een video-intake op het niveau te krijgen van een fysieke ontmoeting, maar de acceptatie is er al wel.
Een andere kans is het thuiswerken. Recruiters weten dat zij vaak in de avonduren moeten bellen. In de meeste situaties, waarbij de recruiter op kantoor dient te zijn, levert dit dus overwerk op. Iets wat bij het vak hoort, zegt men dan. Onzin natuurlijk. Thuiswerken maakt dat deze balans makkelijker te maken is. Overdag doe je boodschappen die niet-recruiters in de avond doen, zodat ze kunnen opnemen wanneer je ‘s avonds belt dat je een baan voor ze hebt. Bij Lufthansa…
Over de auteur
Wim van den Nobelen is recruiter salarisadministratie bij Strictly People. Hij schrijft voor Werf& de ‘Wim op woensdag’. Op (bijna elke) woensdag vind je hier een blog, onderzoek of artikel van hem.