Ook in de eerste helft van 2011 was Rabobank de meest favoriete werkgever van Nederland. Ten opzichte van 2010 verliest Philips zijn positie in de top drie aan de Politie. Shell stijgt van de derde naar de tweede positie. In de top twintig zien we ook een aantal nieuwkomers, waaronder Ahold en Staatsbosbeheer.
Dit blijkt uit het continue Arbeidsmarkt Gedragsonderzoek (AGO) van Intelligence Group onder ruim 8.000 personen uit de Nederlandse beroepsbevolking.
Nederlandse organisaties populair
Rabobank is de meest favoriete werkgever en laat ING en ABN AMRO (ver) achter zich. ING daalt van de vierde naar de zesde positie, ten gunste van KLM die één positie gestegen is. De top van de barometer kenmerkt zich met een groot aantal organisaties van Nederlandse bodem. In de eerste twee kwartalen van 2011 valt op dat het Amerikaanse bedrijf Google – met sinds 2003 een kantoor in Nederland – in de top tien staat en daarmee populairder is dan Defensie.
Populariteit overheidsinstellingen neemt toe
Verschillende overheidsinstellingen zijn beduidend populairder dan een jaar geleden. Binnen de top drie valt de Politie op, komende van de zevende positie. Hoewel Defensie en Het Rijk één positie hebben moeten inleveren, zijn de Belastingdienst, de Brandweer en Staatsbosbeheer aanzienlijk gestegen in populariteit. Deze laatste twee overheidsinstellingen zijn bovendien nieuwkomers in de top twintig.
Google opvallende stijger
Naast Google, de Politie en Staatsbosbeheer zijn er nog een aantal opvallende stijgers te noemen in de top twintig, zoals Ahold (van 43 naar 17), DSM (van 17 naar 12) en de Nederlandse Spoorwegen (van 19 naar 10). Afwezig in de top twintig zijn Albert Heijn (vorig jaar plaats 9), KPN (had positie 10), TNT (11) en Heineken (12).
Continu onderzoek
Het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) is een continu onderzoek dat sinds 2003 maandelijks afgenomen wordt onder ongeveer 4.000 unieke respondenten per kwartaal. Op jaarbasis worden ongeveer 16.000 personen ondervraagd die representatief zijn voor de (potentiële) Nederlandse beroepsbevolking (de NBB inclusief studenten en scholieren). Aan de respondenten is de open vraag voorgelegd bij welke werkgever(s) zij het liefst zouden willen werken.