Hoeveel het kost om iemand aan te nemen? Of hoe lang je erover doet? Op de keper beschouwd zegt het bar weinig, als je niet weet hoe goed de mensen zijn die je vervolgens binnenhaalt. Of als je niet weet hoe mensen je sollicitatieprocedure hebben ervaren. Oftewel: wat zeggen de cost-per-hire of de time-to-hire als je geen inzicht hebt in de quality-of-hire die erop volgt, of de candidate experience van je sollicitanten?
Het aantal bedrijven dat de candidate experience meet is vorig jaar fors gedááld, van 40 naar 29 procent.
Toch is de praktijk van alledag nog precies omgekeerd, laat het nieuwe Recruitment Kengetallen-onderzoek zien, waarover donderdag 18 juni een speciaal online seminar wordt gehouden (inschrijven kan hier). Zo blijkt dat bijna 2 op de 3 organisaties inmiddels zeggen de time-to-hire te meten. Het aantal respondenten dat zegt de quality-of-hire in kaart te brengen is daarentegen nog niet eens de helft zo groot. En het aantal bedrijven dat de candidate experience meet blijkt het afgelopen jaar zelfs fors gedááld, van 40 naar 29 procent. Terwijl er toch allerlei tools zijn om dat nu makkelijk uit te vragen.
Inzicht cruciaal
Het nieuwe Recruitment Kengetallen-onderzoek is uitgevoerd deels vóór en deels tijdens de intelligente lockdown. ‘Naarmate de vragen later zijn beantwoord, zien we meer onzekerheid op het gebied van recruitment-investeringen en -verwachtingen’, aldus arbeidsmarktadviseur Marjoleine van den Broek, die bij het onderzoek betrokken was. En die onzekerheid mag dan voor iedereen anders zijn, ‘voor iedereen geldt dat dit inspanning en bezinning vraagt’, zegt ze. Juist nu is het onderzoek volgens haar dan ook cruciaal: het helpt om inzicht te hebben in het recruitmentproces en de dynamiek op de arbeidsmarkt.
‘Wil je dat de business je serieus neemt, dan moet je transparant durven zijn.’
Frank Roders, CEO van Compagnon en ook opdrachtgever van het onderzoek, onderschrijft dat. ‘Wil je dat de business je serieus neemt, dan móét je kengetallen laten zien, dan móét je transparant durven zijn’, zegt hij.
Gemiddeld 3 KPI’s gemeten
In het onderzoek zegt bijna 3 op de 4 respondenten dit jaar meer werk te willen maken van ‘sturen op data’. Dat is daarmee met afstand het meest genoemde speerpunt voor 2020. Het blijkt dus dat velen in de recruitmentbranche het belang van kengetallen inmiddels onderschrijven.
Bijna 3 op de 4 respondenten zegt dit jaar meer werk te willen maken van ‘sturen op data’.
Toch blijft de invoering in de praktijk nog achter. Zo blijken recruitmentafdelingen gemiddeld te werken met slechts 3 KPI’s. Naast de time-to-hire gaat het daarbij relatief vaak om bijvoorbeeld het aantal vacatures in portefeuille (per recruiter) en de fulfillment ratio (het aandeel vervulde vacatures ten opzichte van alle openstaande vacatures).
Meer weten?
Op 18 juni wordt het vierde onderzoek naar de Nederlandse Recruitment Kengetallen officieel gepresenteerd. Dit gebeurt in een bijzonder online seminar. Tijdens dit seminar presenteren Frank Roders en Geert-Jan Waasdorp niet alleen de meest actuele cijfers. Ze gaan ook in op de laatste internationale inzichten en ontwikkelingen op gebied van KPI’s en kengetallen binnen de recruitmentindustrie. Ook schuift interim recruitmentmanager Mirjam Vollering aan. Zij vertelt hoe ze kengetallen als de quality-of-hire in de praktijk gebruikt. Hier vind je alle informatie.