Gem. leestijd 3 min  818x gelezen

ProRail start grote campagne voor ‘meest onbekende functie van Nederland’: treinverkeersleiders

Het is ‘misschien wel de meest onbekende functie van Nederland’, aldus ProRail zelf. Maar wel een onmisbare. Daarom is het spoorbedrijf een grootse campagne gestart om meer treinverkeersleiders te werven. Hoe kreeg dat vorm?

ProRail start grote campagne voor ‘meest onbekende functie van Nederland’: treinverkeersleiders

Als de treinverkeersleiders momenteel in het nieuws komen, is dat zelden een goed teken. Er is namelijk een flink tekort aan, waardoor ProRail zich regelmatig genoodzaakt voelt om treinen te schrappen. Met gestrande reizigers tot gevolg. Om de bezetting structureel weer op peil te krijgen is het spoorbedrijf daarom hard bezig nieuwe treinverkeersleiders te werven. Een deze week gestarte campagne maakt dat nog eens extra zichtbaar. De bij de campagne behorende beelden en video’s zullen daarom te zien zijn op sociale media en op de bekende RailTV-schermen op de grotere stations.

‘Treinverkeersleiders houden Nederland in beweging.’

De campagne is compleet met eigen verkorte URL, verhalen van medewerkers, uitleg over de sollicitatieprocedure en de bijbehorende assessments. Er is speciaal een nieuwe huisstijl ontwikkeld, gekoppeld aan het werkgeversverhaal van ProRail, dat alle recruitmentuitingen een herkenbaar, samenhangend en eenduidig gezicht moet geven. ‘In deze campagne laten we zien dat onze treinverkeersleiders er voor heel Nederland zijn’, aldus a.i. recruitment marketeer Jeroen de Vreede. ‘Voor alle leerkrachten, zorgmedewerkers, goederenvervoerders, grootouders en artiesten. Want treinverkeersleiders houden Nederland in beweging.’

ProRail kondigde eind vorig jaar aan te verwachten in 2023 weer voldoende treinverkeersleiders te hebben, om nieuwe uitval van treinen te voorkomen. Daarvoor heeft het spoorbedrijf er de komende jaren 144 extra nodig, op een totale bezetting van 650 medewerkers (fte). De campagne moet een wezenlijke bijdrage aan die wervingsbehoefte leveren. Niet makkelijk, want het gaat om een onmisbare schakel in het spoornetwerk, maar tegelijk ook ‘misschien wel de meest onbekende functie van Nederland’, zoals De Vreede het noemt.

1,3 miljoen reizigers

Elke dag rijden er in Nederland 5.500 treinen over 7.000 kilometer spoor. Ruim 1,3 miljoen treinreizigers en 110.000 ton goederen proberen hiermee elke dag weer tijdig en veilig hun bestemming te bereiken. En tot 2030 wordt hierin ook nog eens een groei van zo’n 30% verwacht. Om dat allemaal in goede banen te leiden moeten de treinverkeersleiders die ProRail zoekt stressbestendig en besluitvaardig zijn, en bovendien beschikken over overtuigingskracht.

Beeld bij het verhaal van Rika Kabbedijk, die ‘de meest afwisselende baan van Nederland’ heeft.

Nederland telt 12 verkeersleidingsposten die 24 uur per dag worden bezet om het personen- en goederenverkeer veilig te laten verlopen. Het is een complexe operatie die locatiegebonden is. Als er gaten vallen in de personeelsbezetting op bijvoorbeeld de verkeerspost Utrecht, kan dat niet zomaar worden opgelost door de inzet van verkeersleiders uit een andere regio.

Nederland telt 12 verkeersleidingsposten die 24 uur per dag worden bezet.

De spoorbeheerder heeft een plan van aanpak opgesteld om de tekorten in te lopen en dat ook laten toetsen door Boston Consulting Group. Een van de maatregelen is dat de opleiding tot verkeersleider met een maand is verkort tot 8 maanden en dat er meer opleidingsplekken bij zijn gekomen. Ook zou ProRail enkele tientallen oud-verkeersleiders bereid hebben gevonden om tijdelijk weer te gaan werken op een verkeersleidingspost. Bovendien is besloten alle huidige verkeersleiders een tijdelijke toeslag van 300 euro per maand te gaan betalen.

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners