Gem. leestijd 4 min  325x gelezen

Progressief werven in een conservatieve zorgsector (inzending Cowboys)

Een onderscheidende, frictieloze online marketingcampagne om zorgsector-leads makkelijker, overzichtelijker en effectiever te maken voor HappyNurse.​​ Lees de hele case van Cowboys, ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2023.

Progressief werven in een conservatieve zorgsector (inzending Cowboys)

HappyNurse is een flexbureau voor zorgprofessionals die streven de beste zorgverleners in de zorgsector uit te zenden, zelfs in de krappe arbeidsmarkt. Onze online campagne werd opgezet met de doelen: groter bereik voor sollicitaties, goede employer branding en creatieve onderscheiding van andere stakeholders. Onze campagne zorgde mede voor een prachtig resultaat die in 2022 een organisatiegroei van 35% verzorgde, waarvan 3311 sollicitaties en 641 hires. Van het totaal aantal hires was 41% VIG’er (verzorgende individuele gezondheidszorg), 15% verpleegkundige en 18% helpende.

Er is veel nood en moeite om een team te vullen in de zware zorgsector.

Er is veel nood en moeite om een team te vullen in de zware zorgsector. Daarom wilden we voornamelijk naamsbekendheid vergroten. Zorgprofessionals gebruiken vaak conservatieve manieren van vacatures uitzetten zonder inzicht in het totale bereik en interesse van de doelgroep. Zo worden deze niet snel, nauwkeurig en effectief vervuld. Door informerende video’s gericht op employer branding, worden potentiële kandidaten verwezen naar het bekijken van vacatures. In plaats van hiernaar te moeten zoeken, zoals dit vaak voorkomt in de conservatieve zorgsector.

Verder wordt de kandidaat na het bekijken getarget door franchisers van HappyNurse wat interesse wekt. We zetten de content zo uit dat de kandidaat Facebook of Instagram niet hoeft te verlaten. Door een vragenlijst in te vullen en te beantwoorden wanneer hij/zij gebeld wil worden gaf veel inzichten. Hierna werden de gegevens ingeladen waarna deze leads direct bij de franchisers komen. Het contact is hierdoor overzichtelijk en snel voor alle partijen.

Franchisers kunnen via een formulier een campagne uitzetten in het gebied van de doelgroep.

Franchisers kunnen via een formulier een campagne uitzetten in het gebied van de doelgroep. Hier werken HappyNurse en Cowboys (een online marketing recruitment agency die vele verschillende organisaties helpt bij het creatief en strategisch verbeteren van hun online marketing) volledig samen: franchisers dienen een campagne in, HappyNurse maakt het design en Cowboys zet de campagne uit.

Een onderscheidende, frictieloze online marketingcampagne om zorgsector-leads makkelijker, overzichtelijker en effectiever te maken voor HappyNurse.​​ Lees de hele case van Cowboys, ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2023.

Wat was de impact van de case?

Sociale media zijn het allerbelangrijkst om een nieuwe, koude doelgroep te bereiken en enthousiast te maken voor een nieuwe optie binnen hun branche. Met deze ideeën zorgden we voor een compleet andere funnel: we moeten ons richten op de gehele zorg doelgroep via Instagram, Facebook en Google Ads en de franchisers hierbij inzetten.

De franchiser hoeft slechts een formulier in te dienen, waarna de designer van HappyNurse een mailtje krijgt om de beelden aan te kunnen leveren.

Om dit proces makkelijk te laten verlopen wilden we een samenwerking die voor iedereen gunstig was nastreven. De franchiser hoeft slechts een formulier in te dienen, waarna de designer van HappyNurse een mailtje krijgt om de beelden aan te kunnen leveren. Hierna konden we de campagne direct opzetten en ontvangt de franchiser via een automatische koppeling een mailtje bij ieder nieuwe lead.

Door het vragenformulier kort en concreet te houden weet HappyNurse direct wie er niet geschikt is op basis van locatie en beschikbaarheid. Hierdoor worden de potentiële sollicitanten gefilterd en gebeld. Dit hele proces is sneller en daarmee ook duurzamer. De kosten in februari per sollicitatie waren €6.04,- en per lead gemiddeld €15,- om bepaalde campagnes een extra push te geven via social media.

Een resultaat zoals dit binnen de zorgsector is uniek en innoverend.

Hieruit zijn in een jaar dus 641 hires bereikt. Waarvan bijvoorbeeld uit één enkele campagne al twee verzorgende IG’ers, drie helpenden en een zorgstudent voor € 1.250,-. We streefden naar een lage cost-per-hire, een resultaat zoals dit binnen de zorgsector is uniek en innoverend. Dit toont duidelijk het effect aan van deze doordachte aanpak.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Onze case is onderscheidend en een voorbeeld voor wat andere stakeholders nu doen. We hebben een manier gevonden om alle partijen een taak te geven. Daardoor is een frictieloze campagnestrategie ontstaan. Deze case is een voorbeeld voor vernieuwing en effectief gebruik van online marketing in de zorgsector. Vaak vallen ze hier terug in het gebruik van achterhaalde campagnes en blijven ze achter op nieuwe ontwikkelingen.

Het gaat juist om effectieve, simplistische en duidelijke communicatie en marketing.

De zorgsector bevindt zich in een lastige tijd waarin er veel vraag is naar goede verzorgenden, echter is het aanbod laag. Door HappyNurse eenvoudig te maken voor franchises om zich bij aan te sluiten en een goed werkende funnel in te zetten zien wij een aanzienlijke stijging in de mogelijkheden omtrent het recruiten van zorg. Het gaat juist om effectieve, simplistische en duidelijke communicatie en marketing. Door tijd en kosten te besparen en een laagdrempelige maar professioneel campagne plan op te stellen blijf je in direct contact met potentiële kandidaten en partijen.

Credits case

De betrokken Cowboy is Wessel Boekschooten. Deze campagne lead zorgde voor een nauw contact samen met Enrike Rutten (CEO), Axel Schutte (CMO), Margo Sinteur – de Jong (Content Creator) en Sonja Koene (Online Marketeer). In samenwerking met deze mensen kwam deze campagne tussen Cowboys en HappyNurse tot stand. Zonder elkaar, ieders creativiteit en wilskracht om de werving binnen de zorg aan te pakken was deze unieke campagne nooit gelukt.

Meer weten?

Kijk voor meer informatie bij Werf& Awards.

Lees ook

 

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners