Naast de uitdaging van de krappe arbeidsmarkt, had Microsoft Dynamics-expert Conclusion MBS ook een nieuw werkgeversmerk neer te zetten. Sinds november ’21 zijn ze onderdeel van Conclusion, waardoor ze een nieuwe naam en identiteit moesten uitdragen. Dit deden ze met een persoonlijk ingestoken, tweeledige recruitmentcampagne. Enerzijds kennismaken met Conclusion MBS als merk en werkgever, anderzijds professionals (met en zonder relevante ervaring) bewust en enthousiast maken over de kansen bij Conclusion MBS. Dit deden ze door op speelse wijze de mensen achter het bedrijf en de technologie te laten zien.
De Employer Value Proposition vormt de basis van de campagne. Op basis hiervan is het employer brand neergezet met video’s en artikelen. De campagne bestond uit drie achtereenvolgende fasen. De eerste twee focusten op het genereren van traffic naar de vacaturepagina. Naast een contenthub met ervaringsverhalen, werden ook video’s ontwikkeld. Voor fase één was dit een videoreeks waarin medewerkers praten over hun ‘eerste keer’. Bijvoorbeeld de eerste keer zenuwachtig zijn, de directie ontmoeten of het eerste bakje koffie bij Conclusion MBS.
In fase twee lichtte de videoreeks karaktereigenschappen van medewerkers uit om de diversiteit aan persoonlijkheden binnen MBS te laten zien. De derde fase focuste op bewustzijn creëren rondom de mogelijkheden om consultant te worden. Het doel? ‘Ingedutte’ werknemers laten zien dat consultant zijn leuker is dan de huidige baan. De boodschap: maak je niet druk om Microsoft Dynamics-kennis, dat komt wel. Hierbij zijn drie verschillende video’s ontwikkeld, gericht op mensen die wél ervaring hebben in de financiële, logistieke of commerciële sector, maar nog niet met Microsoft Dynamics.
Alle bovenstaande content is betaald weggezet op LinkedIn via link, video en job ads. Tijdens iedere fase is ge(re)target op relevante functietitels en bedrijfstakken om de vacaturepagina en contenthub onder de aandacht te brengen bij de doelgroep.
Wat was de impact van de case?
Naar aanleiding van de campagne schoot het aantal sollicitaties omhoog. Uiteindelijk zijn via de campagne op basis van ruim 414 reacties op de vacatures (136 via de website en 278 via LinkedIn), maar liefst 25 consultants aangenomen. Bovendien heeft de campagne enorm bijgedragen aan de naamsbekendheid en employer branding van Conclusion MBS: in totaal zijn de advertenties ruim 345.000 keer bekeken.
Tijdens sollicitaties werd enthousiast op de campagne en het employer brand gereageerd.
Ook werd tijdens sollicitaties enthousiast op de campagne en het employer brand gereageerd. Daarnaast merkt Conclusion MBS dat het netwerk van medewerkers heel relevant is in het vinden van geschikte collega’s. Het helpt daarom enorm dat collega’s de videos en artikelen kunnen laten zien, met name waar ze zelf in voorkomen.
En zelfs nu de campagne is afgelopen, ontvangt de organisatie nog steeds positieve feedback op de video’s. Niet alleen onder de doelgroep, maar ook binnen Conclusion MBS en het Conclusion-ecosysteem van 25 bedrijven werden hoge ogen gegooid met de arbeidsmarktcampagne. Kortom, deze campagne heeft enorm bijgedragen aan het aantrekken van kandidaten. Zowel degenen die via de campagne (werkenbij-site en LinkedIn) binnenkomen, als de kandidaten die via-via bij Conclusion MBS terecht komen.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Het doel van de campagne was, naast het aannemen van medewerkers, om de mens achter het bedrijf en de technologie te laten zien. Hiermee is geprobeerd een zo eerlijk en echt mogelijk beeld te scheppen van de organisatie. Dit maakt de campagne erg menselijk en dat heeft zijn vruchten afgeworpen.
Het doel van de campagne was om de mens achter het bedrijf en de technologie te laten zien.
Conclusion MBS heeft zich met deze campagne op een creatieve en speelse manier weten te onderscheiden van de concurrentie. Onder het mom dat je de kneepjes van het vak vanzelf bij Conclusion MBS leert, kiest de organisatie er bewust voor om in een andere vijver te vissen dan hun concurrenten. En met resultaat: door een combinatie van unieke content en gerichte targeting op de juiste doelgroep, is het Conclusion MBS gelukt om – ondanks de enorm krappe arbeidsmarkt, zeker in de IT-sector – diverse nieuwe collega’s aan te nemen.
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
Intern:
- Eric Smulders (Marketing Manager) en
- Esther van Zijl (Marketing Campagne Manager): Creatief concept
Extern:
- Techonomy video productions: productie video’s en snippets
- Marcommit: contentproductie en LinkedIn-campagne
Ook kans maken op een Werf& Award 2023?
Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 22 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.