Bedrijven helpen met hun wervingsprobleem. ‘Heel simpel. En alles moet in het teken staan van dat resultaat.’ Vraag je Noud Baijens wat de essentie is van ‘zijn’ Pro Contact, dan is dat zijn antwoord. En daar heeft hij grote ambities mee. Zoals: binnen 5 jaar de #1 worden in Recruitment Process Outsourcing in Nederland. Oftewel: het volledige recruitmentproces van allerlei bedrijven overnemen en in goede banen leiden. Van vacatures opstellen tot en met de hire aan toe.
‘Alle seinen staan op groen voor verdere groei.’
Grootspraak? Hij is er zelf van overtuigd van niet. ‘We behoren al tot de top-5 en zijn er als organisatie klaar voor. Alle seinen staan op groen voor verdere groei. Ik sluit overnames of belangen in andere partijen niet uit. Maar het meeste gaan we organisch doen. Dat kan ook gewoon. We weten precies wat ervoor nodig is om elk jaar 40% te groeien. Daar zijn we mee bezig, dag in dag uit. En we staan voor dit jaar alweer op 47% groei. Onze backoffice staat als een huis. En al onze mensen zijn heerlijk aan het knallen.’
Een heel nieuw gebied
Dit jaar precies 10 jaar geleden begon Baijens Pro Contact nog als salesbureau, om opdrachtgevers te helpen om klanten te vinden. Na een paar jaar kwam het bureau erachter dat het fenomeen kandidaten vinden eigenlijk niet zo heel veel anders in elkaar steekt, en kwam recruitment er als specialisatie bij. ‘Recruitment is eigenlijk het verkopen van vacatures. Die processen lijken zó op elkaar. En je hebt het natuurlijk allebei nodig, klanten én medewerkers, om je organisatie te kunnen laten groeien.’
‘Je kunt natuurlijk overal ter wereld werven met de campagnes die we doen.’
En dat groeien, dat doet Pro Contact. Inmiddels telt het bedrijf zo’n 75 medewerkers, verdeeld over 3 locaties. Amsterdam was er altijd al, maar toen het even minder makkelijk lukte om daar goede mensen te vinden werd een vestiging in Den Bosch geopend. ‘Zo openden we weer een heel nieuw gebied voor ons als werkgever.’ Daarna volgde nog een vestiging in Antwerpen, en ook Rotterdam staat al op de rol. Maar locatie zegt de 36-jarige Baijens ook weer niet zoveel. ‘We zijn inmiddels in 15 landen actief. Je kunt natuurlijk ook overal ter wereld werven met de campagnes die we doen.’
In het harnas
Als ceo begint zijn rol de laatste tijd wat te veranderen. Meer bouwen áán het bedrijf dan ín het bedrijf. Niet meer ‘elke dag voorop, in het harnas, aan het knallen’, maar meer naar de achtergrond. ‘Het leuke is dat ik nu ook meer kan terugvallen op de studie Bedrijfskunde die ik ooit gedaan heb. We hebben nog steeds circa 5 nieuwe klanten per week die we opstarten. Om het allemaal een beetje overzichtelijk te houden hebben we het nu zo georganiseerd dat we teamleads hebben die allemaal verantwoordelijk zijn voor een eigen BV’tje binnen het bedrijf.’
‘Ons spel is om sales en recruitment perfect in balans te houden.’
In het verleden gebeurde het nog wel eens dat nieuwe klanten binnenhalen helemaal niet leidde tot gejuich in de hele organisatie. Want hoe moesten ze díe nou weer bedienen. ‘Dat was wel een van de dingen waar we tegenaan liepen. Dat sommigen dachten: shit, nieuwe klanten. Gelukkig is dat nu anders. Nu komen klanten direct bij de juiste teams terecht en krijgen we appjes van teamleads of ze die klanten mogen hebben, omdat er ook een duidelijke incentive voor hun team inzit. Ons spel is om sales en recruitment perfect in balans te houden. Genoeg personeel om genoeg opdrachten te doen. Daar zijn we goed in voor onze klanten, maar natuurlijk ook voor onszelf.’
Aan het rennen en vliegen
Jaren is hij zelf ‘aan het rennen en vliegen’ geweest, zegt hij. Nu heeft hij weer meer rust en focus om bezig te zijn met de toekomst van de organisatie. De belofte daarbij naar de klanten: zorgen dat er resultaat komt. ‘Onze kracht is: we zijn een pragmatisch bedrijf. Juist niet alleen maar strategie en advies, maar ook daadwerkelijk zorgen dat vacatures worden ingevuld. En dat tegen een heel lage cost-per-hire.’
‘We zijn heel goed geworden in “creatieve” recruitmentoplossingen.’
Oké, niet per se de nadruk op strategie en advies dus. Maar Pro Contact is wel bezig ‘de klant op te voeden’, zoals Baijens het uitdrukt. ‘We zijn de afgelopen jaren erg goed geworden in wat we “creatieve” recruitmentoplossingen noemen. Op een gegeven moment was de arbeidsmarkt echt “leeg”. Iedereen was wel aan het werk. Dan kun je nog wel poppetje A naar plek B krijgen, maar voor grotere aantallen zul je uit een ander vaatje moeten tappen. Dan moet je dus iets verder zoeken dan in de bekende vijvers. Gepensioneerden, statushouders, huisvrouwen, zij-instromers, over de grens werven, noem maar op. Het onbenut arbeidspotentieel dus.’
Bereik geen probleem
Zulke doelgroepen bereiken is het probleem niet, onderstreept Baijens. ‘Iedereen zit op sociale media. Of andere bekende kanalen. Het gaat er veel meer om te zorgen dat de match tot stand komt. Daar moeten we de klant nog wel eens mee helpen. Maar dat is gewoon onderdeel van ons product. Stel: je zoekt mensen in een kantoorfunctie. Dan zeggen wij: waarom zou je die elke dag naar kantoor laten rijden? Wat als je die eis loslaat? Het is heel simpel. Als je door heel Nederland mensen gaat zoeken, dan wordt het ineens een stuk makkelijker dan als je alleen in bijvoorbeeld Rotterdam zoekt. Dat leggen wij ze dan uit.’
‘Als je door heel Nederland zoekt, is het veel makkelijker dan als je alleen in Rotterdam zoekt.’
En steeds vaker zit Pro Contact ook bij klanten binnen, ‘om het helemaal af te maken, tot en met de selectiegesprekken en de hiring aan toe’. Als een echte RPO-speler dus. Dat helpt de snelheid erin te houden, zegt hij. Ook dankzij de dashboards en rapportagetooling die volledig zijn ingericht. ‘We weten precies wat werkt en wat niet, en houden dat realtime bij. Zo kunnen we meteen zien: zijn we te streng in de screening? Of juist niet? En zo kunnen onze consultants hier wekelijks met de klant over in gesprek. Wat kunnen we verbeteren of aanpassen? Aan welke knoppen kunnen we draaien om sneller tot resultaat te komen?’
Eén bedrag per vacature
In principe betaalt de klant Pro Contact ‘één bedrag per vacature’. Zoek je bijvoorbeeld meerdere mensen voor één vacature, dan ben je dus goedkoop uit. ‘Maar zoek je specifieke, meerdere white collar functies, dan bundelen we die ook in één prijspakket’, aldus Baijens. Alles erop gericht om ‘zo goedkoop mogelijk vacatures in te vullen. ‘Dat model staat als een huis.’
Alles erop gericht om ‘zo goedkoop mogelijk vacatures in te vullen. ‘Dat model staat als een huis.’
Kandidaten ‘rondpompen’ van de ene naar de andere opdrachtgever, dat doen ze niet bij Pro Contact. ‘We werken uit naam van de klant, zitten daar ook vaak binnen. We snappen het DNA, de cultuur. Eigenlijk leveren we gewoon een inhouse recruitmentafdeling die ze zelf ook wel zouden willen hebben. Alleen leveren wij voor de prijs van 1 fte maandelijks 4 jobmarketeers en 1 recruiter. Maar dan past het dus niet om kandidaten van de ene opdrachtgever ineens bij een ander aan te bieden.’
Streng naar jezelf
De database als het goud van de organisatie, daarvan is bij Pro Contact dus geen sprake. ‘Dat was voor veel bedrijven natuurlijk ook een doorn in het oog. Dat een bureau bij hen een kandidaat plaatste, om die vervolgens een jaar later weer ergens anders te plaatsen. Wij doen dat dus niet. Dat is de ouderwetse manier van recruitment. De sollicitant heeft zich per slot van rekening ook aangemeld voor één klant. Die kun je niet zomaar aanbieden bij een andere. Daar maak je geen vrienden mee.’
‘Het draait uiteindelijk om die plaatsingen. Als je dat voor elkaar hebt, dan gaat die klant nooit meer bij je weg.’
Je moet wel leveren, zegt hij. ‘Als je niet levert, is alles te duur. Daar zijn we dus ook heel streng in naar onszelf. Het draait uiteindelijk om die plaatsingen. Als je dat voor elkaar hebt, dan gaat die klant nooit meer bij je weg.’ Tegelijk sluit hij voor de toekomst een stap naar andere businessmodellen ook niet helemaal uit. Detacheren bijvoorbeeld, ‘het zou zomaar een stukje kunnen zijn als onderdeel van ons groeiplan. De afgelopen jaren wilde iedereen vaste medewerkers. Maar als de behoefte in de markt verandert, willen wij daar wel op kunnen inspringen.’
Veel van hetzelfde
Al benadrukt hij ook: focus is ontzettend belangrijk. ‘We hebben in het managementteam tegen elkaar gezegd de komende 5 jaar vooral veel van hetzelfde te blijven doen. Die markt van de vaste banen is meer dan groot genoeg. Je kunt beter één ding héél goed doen dan allerlei dingen half. Dat schiet gewoon niet op. Die fout heb ik zelf genoeg gemaakt, maar ik herken hem nu gelukkig ook. Het is nu eenmaal niet zo makkelijk om steeds weer zo’n bedrijf op te bouwen.’
‘Je kunt beter één ding héél goed doen dan allerlei dingen half.’
Met daarbij wel een belangrijke kanttekening, geeft hij aan. ‘Je moet wat je doet natuurlijk wel blijven innoveren. Daar hebben we met het MT dan ook elke week standaard een uurtje voor ingeruimd. Wat zien we, wat horen we in de markt? Dat kunnen heel simpele dingen zijn, meestal met betrekking tot het verbeteren van de bestaande dienstverlening, allemaal weer gericht op een beter eindresultaat.’
2022, het jaar van het ATS
In 2022 ging veel aandacht in het bedrijf uit naar invoering van het ATS-systeem, waarmee de hele funnel en kandidaatreis tot in de puntjes kan worden gevolgd. ‘Zo’n systeem voedt de klant op, maar voedt ons als leverancier ook op’, zegt Baijens. ‘Het is zó belangrijk. In het verleden zag je nog wel eens dat kandidaten te lang bleven liggen. Dat is nu veranderd. Die funnel is nu niet alleen inzichtelijk, maar ook dwingend geworden. Iemand te lang in onzekerheid laten kan al lang niet meer.’
Dit soort tools is gewoon onderdeel van de dienstverlening van Pro Contact, benadrukt hij. Met discussies over pay-for-applicant heeft hij weinig. ‘Een klant heeft feitelijk niets aan een sollicitant. De klant betaalt voor onze werkzaamheden, maar blijft bij ons voor de hires, niet voor het aantal sollicitanten dat we leveren. Daarom willen we ook de opvolging van die kandidaat verzorgen. Dus kijk je samen met de klant naar: waarom komen kandidaten al dan niet door onze screening heen? Zijn we te streng? Hebben we ons profiel te klein gemaakt? Dat is het mooie spel van recruitment dat je samen moet spelen.’
‘Iemand te lang in onzekerheid laten, dat kan al lang niet meer.’
En als je dat ‘met 100% inzet en naar alle eer en geweten’ doet, dan komt het goed en zal ook de klant niet ontevreden zijn, aldus Baijens. ‘Het kan wel eens gebeuren dat je geen kandidaten vindt, maar het mag er nóóit aan liggen dat onze communicatie niet goed is, of ons projectmanagement. Dat zijn simpele dingen, waar we intern altijd mee bezig zijn. Je maakt het ook makkelijk door je klant wekelijks op de hoogte te houden en de voortgang te bespreken in een korte call.’
Voor 2023
Voor 2023 staan er bij hem in elk geval 3 dingen op het ‘to-do-lijstje’. ‘Zo zijn we bezig met een eigen stagejobboard, onder de naam Club Soda. We zijn heel goed in het bereiken van studenten, en die saleskant is ook niet zo moeilijk voor ons. Daar verwacht ik persoonlijk heel veel van. We zijn dat nu nog een beetje onder de radar aan het vullen. Maar later dit jaar hopen we hier echt groei in te krijgen.’ Bovendien is ook Pro Contact natúúrlijk bezig met ChatGPT, zegt hij. ‘Dagelijks werken en testen we hier al mee. Ook voor ons zal dit een mooie toegevoegde waarde hebben en de eerste positieve effecten zien we al.’
‘Met de spits van de lokale voetbalclub kun je in de regio een groot bereik boeken.’
Daarnaast zegt Baijens ook meer gebruik te willen gaan maken van influencers om vacatures bij bepaalde doelgroepen bekend te maken. Dat hoeven voor hem overigens heus niet altijd de landelijk meest bekende gezichten te zijn. ‘Denk bijvoorbeeld ook aan de spits van de lokale voetbalclub, die bepaalde vacatures promoot. Daar kun je in de regio een groot bereik mee boeken. Dat doen we ook al, maar verwacht ik in 2023 nog wel meer te gaan doen. Al geldt ook hier: het is leuk, maar moet wel ten dienste staan van het resultaat. Als het niet het gewenste effect heeft, gaan we echt weer iets anders proberen.’
Resultaat voorop
Want of het nu gaat om volledige RPO-pakketten, om alleen jobmarketing of employer branding, of om de inzet van een interim recruiter (dus zonder mediacampagnes), uiteindelijk is het altijd het resultaat wat voor Pro Contact vooropstaat, onderstreept hij nog maar eens. ‘Leuke campagnes, daar koop je niets voor. Iets als het aantal impressies, views of clicks, dat meten we wel door natuurlijk. Maar het gaat erom: hoeveel hires heb je eruit gehaald?’
Daarom vindt hij het ook ‘te mager’ om alleen leads aan te leveren, zoals sommige concurrenten wel doen. ‘Dan komen er te veel ongekwalificeerde sollicitanten binnen, waar je wel voor betaalt. Ik zou daar als klant niet altijd even blij mee zijn. Daarom zitten wij er ook graag tussen bij de klant als het om de kwalificatie en de screening van de sollicitanten gaat. Dan hebben wij daar ook de controle over.’
‘Leuke campagnes, daar koop je niets voor. Het gaat erom: hoeveel hires heb je eruit gehaald?’
RPO, dat is voor hem namelijk meer dan alleen maar sollicitanten leveren. Het is óók de voorkant: SEO-geoptimaliseerde vacatureteksten schrijven bijvoorbeeld, fotografie en video, werkenbij-sites en employer branding-campagnes opzetten. In dat hele pakket ziet Baijens dus een mooie toekomst voor Pro Contact weggelegd. ‘Een mooie ambitie’, zegt hij. ‘En als je die hebt, moet je die dus ook uitspreken, vind ik. Zoals Louis van Gaal ook deed, voorafgaand aan het WK. We can come an end.’