Gem. leestijd 3 min  543x gelezen

Pratende koffers werven nieuw bagagepersoneel (inzending KLM)

In de wervingscampagne Meet the Koffers delen pratende koffers hun reiservaringen en waardering voor het bagagepersoneel van KLM. Lees de hele case van KLM, ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2023.

Pratende koffers werven nieuw bagagepersoneel (inzending KLM)

Het zal je niet ontgaan zijn: de drukte op Schiphol in de zomer van 2022. De vakantieperiode, in combinatie met personeelstekort, maakte het uitdagend om alle koffers op tijd op bestemming te krijgen. Niet altijd even positieve berichtgeving hierover straalde helaas ook af op KLM. Die juist dringend op zoek is naar nieuw bagagepersoneel.

Niet altijd even positieve berichtgeving over de drukte op Schiphol straalde helaas ook af op KLM.

Hoe kun je binnen dit negatieve sentiment potentiële werknemers overhalen voor een baan als bagagemedewerker? Daarvoor riepen we de hulp in van échte ervaringsdeskundigen: de koffers. Deze geloofwaardige ambassadeurs konden ons vertellen wat er allemaal achter de schermen bij KLM gebeurt. Wat bleek? De normaal gesproken stille koffers hadden een uitgesproken mening. Daarmee was de campagne ‘Meet the Koffers’ geboren.

Vliegangst, mile-high ervaringen, nervositeit voor vertrek: allemaal herkenbare, oprechte emoties, waarbij de zorg en aandacht van bagagemedewerkers cruciaal is. De koffers gaven ons een unieke kijk op zowel het bagagewerk achter de schermen, als de gezonde balans tussen inspanning en ontspanning die KLM haar medewerkers biedt.

De een vloog business, de ander had v-v-vliegangst en twee koffers delen details over hun huwelijksreis.

We lanceerden de campagne in twee fases. In fase 1 zien we de koffers vóór vertrek. Op de band, in de bagagekarren en op het moment dat ze in het toestel worden geladen. We zien in onderlinge gesprekjes hoe belangrijk de bagagemedewerkers voor hen zijn. In fase 2 nemen de koffers plaats op de interviewstoel en blikken ze terug op hun reis. De een vloog business, de ander had v-v-vliegangst en twee koffers delen details over hun huwelijksreis. Centraal staat hun waardering voor het bagagepersoneel. Die spraken ze op zo’n manier uit, waardoor je zelf enthousiast werd om het beroep van bagagemedewerker uit te oefenen. Zoals de afsluiter luidt: ‘Word bagagemedewerker bij KLM. Daar worden onze koffers blij van. En jij ook!’

Wat was de impact van de case?

Met bijna 100.000 bezoeken op het platform, ruim 4.200 job views en ruim 900 ‘Solliciteer-nu’-kliks is er zichtbaarheid én meetbaar resultaat geleverd. Dit betekent dat maar liefst 1 op de 5 jobviews een sollicitatie-intentie op heeft geleverd en geeft aan dat de juiste mensen zijn aangetrokken. Mede dankzij kwalitatieve en in het oog springende middelen/uitingen én kanaalkeuze zoals Snapchat, dat zeer geschikt bleek voor deze doelgroep.

Ook intern was de creatieve impact groot.

Ook intern was de creatieve impact groot. De samenwerking tussen zoveel creatieve partijen, in geluid, beeld, het met de hand maken van de poppen, het ontwikkelen van een eigen sound, hielp ons om opvallend werk te maken. Dat zowel in idee als uitvoering in het oog sprong bij onze doelgroep. En dat tussen al het geweld van andere wervingscampagnes die al op de markt waren.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Met de huidige war for talent en de grote hoeveelheid wervingscampagnes die daarbij gepaard gaan, is er maar één manier om nieuw talent aan te trekken. Met creatief werk van hoog niveau, dat opvalt én blijft hangen. Precies wat dit werk doet. De kracht van een sterk idee en het vakmanschap in de uitvoering hebben stoffen koffers veranderd in personages met herkenbare gevoelens, gesprekken en ervaringen. Precies wat jij en ik doormaken, voor of tijdens een reis. Dankzij deze vrolijke koffers heeft een negatieve nasmaak plaatsgemaakt voor humor, herkenbaarheid en enthousiasme voor het vak van de bagagemedewerker.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Verantwoordelijke bij KLM: Klaas-Jan Gouka, Jasper Landsaat. Deze case is tot stand gekomen dankzij de combinatie van KLM, Concept (Fabian Schulting, Stan van Zon), Copy, Strategie, Online Marketing, en Productie (Janine Freriks) binnen Kaliber Interactive. Extern werkten we met productiemaatschappij Holy Fools (regie: Tom Rijpert, producer: Elles Markx), geluidsstudio Studio Levalo, editor Erik Edit, beeldbewerking door Ton Habraken, fotograaf Arthur Mebius en animatie door Joris van Raaij.

Ook kans maken op een Werf& Award 2023?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 22 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Lees ook

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners