Gem. leestijd < 1 minuut  1723x gelezen

Positie laaggeschoolden verbeterd

Het aantal laaggeschoolde banen is de afgelopen twee decennia vrijwel gelijk gebleven. De positie van laagopgeleide vrouwen verbeterde zelfs tussen 1987 en 2008. Mannen hadden het in dezelfde periode wel een stuk zwaarder blijkt uit onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau. Wel is het werk veel vaker flexibel.

De soorten laaggeschoold werk veranderden wel in de afgelopen twintig jaar. Typische laaggeschoolde mannenberoepen in de industrie en in de landbouw krompen in omvang, terwijl het aantal banen in de dienstverlenende sector, zoals de horeca, fors groeide. Ook in het transport nam het aantal banen op laaggeschoold niveau toe.

Beter betaald
Ook de positie op de arbeidsmarkt van laagopgeleiden is verbeterd. Tegenwoordig vinden ze vaker werk voor een beter uurloon. De kloof met hoogopgeleiden is daarentegen wel groter geworden. Het uurloon van hoogopgeleiden steeg meer en het aantal flexibele of tijdelijke contracten nam ook af onder deze groep.

Bijna een kwart van de Nederlandse beroepsbevolking is laagopgeleid en heeft hoogstens een vmbo-diploma. Politici maken zich al langer zorgen over de banenkansen van deze groep. Laaggeschoold werk zou verdwijnen naar lagelonenlanden. Het onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau weerlegt die vrees.

Martijn Hemminga

Ik ben adviseur op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Met mijn bedrijf Nr29 adviseer en begeleid ik werkgevers bij het zelf regisseren van hun arbeidsmarktcommunicatie. Denk daarbij aan strategische arbeidsmarkt(communicatie)plannen, het intern verkrijgen van draagvlak en commitment voor arbeidsmarktcommunicatie, ken- en stuurgetallen en procesoptimalisatie. In september 2013 heb ik een online platform voor kennis + advies op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie gelanceerd: amcexpert.nl. Met Nr29 werk en heb ik gewerkt voor onder andere Boskalis, ISS Facility Services, Sanquin Bloedvoorziening, VMI Group, TU Delft, SNS Bank, KLPD, Provincie Fryslan, Strukton Civiel en Gemeentewerken Rotterdam. Daarnaast ben ik mede-oprichter van en docent aan de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en geef ik masterclasses en trainingen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. In 2012 is het boek Bouwen aan Het Nieuwe Employer Brand verschenen waar ik mede-auteur van ben. Ik maak deel uit van het Employer Brand Netwerk. Een groep van 9 toonaangevende experts op het gebied van goed werkgeverschap, arbeidsmarktcommunicatie en employer branding met als doel kennis, inzichten en ervaringen te delen. Zie www.employerbrand-netwerk.nl. Specialismen: arbeidsmarktcommunicatiemanagement, arbeidsmarktcommunicatieadvies, arbeidsmarktcommunicatiestrategie, arbeidsmarktcommunicatieplan, employee communications, hr communications, recruitment communications, recruitment marketing, corporate communications, arbeidscommunicatie, arbeidsmarketing, arbeidsmarktcommunicatie, employer branding, employee relationship management, referral, internal branding, employee relationship management ---------- Dit is een SEO test: vacature medewerker groenvoorziening limburg
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners