Gem. leestijd 3 min  2557x gelezen

Portret: Walter van Ruijven, Havenbedrijf Rotterdam

In de serie Portret van een vakgenoot praten we dit keer met Walter van Ruijven. Hij is per maart 2013 gestart bij Port of Rotterdam, beheerder, exploitant en ontwikkelaar van het Rotterdamse haven- en industriegebied. Walter vertelt over zichzelf en zijn baan als Senior Adviseur Arbeidsmarkt & Werving.

Wat was jouw eerste baan?

Mijn eerste baan was als KVV-Officier bij de Koninklijke Luchtmacht. KVV staat voor Kort-Verband Vrijwilliger. In mijn situatie betekende ‘kort’ zes jaar. Ik ben werkzaam geweest op het gebied van Opleidingen.

Waar ben je het meest trots op uit je carrière?

Een zeer enerverende periode was mijn tijd bij PinkRoccade toen we een ICT outsourcing deal wilden binnenhalen. Dat was een periode waarin ik veel heb geleerd. Kenmerkende omstandigheden waren: voor beide partijen grote belangen om dit tot een succes te maken, hoge tijdsdruk,  en de wil om als team te winnen, samen met de klant.

Wat is de grootste blunder die je ooit in je werk hebt begaan?

Mijn grootste blunder? Ik was net begonnen bij Randstad en kreeg ’s-morgens om 8 uur een sollicitant op gesprek. Snel een kop koffie gegeven, uitleggen wat de opdracht was en hup, aan de slag. Na het gesprek pakte ik zelf ook een bakkie en kwam erachter dat ik de verkeerde koffiekan had gebruikt, die van de vorige dag!

Wat is je focus op dit moment in je werk?

De focus in mijn huidige rol wordt steeds scherper, ik ben ook nog veel aan het luisteren. Onze ambitie is ‘een haven van wereldklasse’ en dat legt ook direct voor ons de lat hoog. Naast onze eigen positie willen we ook de kracht van het netwerk van bedrijven in de haven onder de aandacht brengen van talent.

Welke knelpunten ondervindt de havensector en hoe spelen jullie daarop in?

Jaarlijks zijn er zo’n 2.200 vacatures in de haven. Als Maasvlakte 2 in 2015 echt in gebruik is, komen daar tot 2030 in totaal nog zo’n 6.000 banen bij. Voor deze banen zoeken de bedrijven mensen met een technische, maritieme of logistieke opleiding en die zijn er onvoldoende. Wij wenden onze invloed, middelen en kennis aan om toch een ideale haven-arbeidsmarkt te realiseren. We hebben samen met andere partijen een programma opgezet om jongeren te interesseren voor de haven. En we organiseren overleg tussen werkgevers, werknemers, overheden en onderwijsinstellingen om knelpunten op te lossen en kansen te benutten op de havenarbeidsmarkt (korte en lange termijn)..

Hoe interesseer je jongeren voor het ‘havenvak’?

Voor jongeren is het havengebied een mooie plek om te werken. In het havengebied vind je uiteenlopende bedrijven waar op diverse niveaus functies te vinden zijn. Het Havenbedrijf besteedt veel aandacht aan het onderwijs, het begint al op de lagere school om het enthousiasme aan te wakkeren. Maar ook zijn er initiatieven zoals het Scheepvaart en Transport college, Erasmus Smart Port Rotterdam en de vele excursies die worden gefaciliteerd. De komende periode zullen we kijken hoe we onze aanpak kunnen optimaliseren.

Wat houdt je bezig naast het werk?

Naast mijn werk bij het Havenbedrijf ben ik ook een dag per week bezig met het opzetten van zelfstandige activiteiten op het gebied van flexibilisering van arbeid. Ook vind je mij langs de lijn bij het hockey van onze kinderen of kom je me tegen op de racefiets.

Wat is jouw sleutel tot succes?

Vertrouwen, samenwerking en de wil om het doel te bereiken vormt voor mij de sleutel tot succes. Als een van deze factoren ontbreekt is het naar mijn mening onmogelijk om succes te boeken.

Wat doe je over 5 jaar?

Over vijf jaar ben ik nog steeds werkzaam in een leuke rol, gericht op de verbinding  van mens en organisatie. Misschien wat meer accent op ontwikkeling.

 

 

 

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners