Gem. leestijd 4 min  3799x gelezen

Portret: Ramona Klem van IHC Merwede

Portret: Ramona Klem van IHC Merwede

IHC Merwede was onlangs prominent in het nieuws vanwege de miljardenorder die de organisatie binnenhaalde. We praten met Ramona Klem, adviseur arbeidsmarktcommunicatie van IHC Merwede, over haarzelf, haar werk en natuurlijk ook over de gevolgen die  dit commerciële succes heeft voor recruitment en het employer brand.

Vertel eens iets over jezelf?

Ik werk sinds februari 2008 bij IHC Merwede en ben verantwoordelijk voor de arbeidsmarktcommunicatie van het hele concern. Mijn opdracht is IHC Merwede als aantrekkelijke werkgever op de kaart te zetten en er hiermee te zorgen voor voldoende kwalitatieve instroom van kandidaten op onze vacatures. De beïnvloeding van de doelgroep begint overigens al in een vroeg stadium, tijdens de studie, dus ik heb ook erg veel contacten met studenten van de hts en tu om ze te interesseren voor IHC Merwede.

Wat was jouw eerste baan?

Ik ben mijn loopbaan begonnen als secretaresse bij Ernst & Young. Ik werkte voor de afdeling Employer Branding & Recruitment. Dit was eind jaren 90 toen arbeidsmarktcommunicatie net in opkomst was. Ik vond het een dusdanig interessant onderwerp, dat ik besloot naast mijn baan een deeltijd hbo communicatieopleiding te volgen. Uiteindelijk ben ik afgestudeerd op het onderwerp Employer Branding.

Waar ben je het meest trots op uit je carrière?

Het neerzetten van een employer brand voor IHC Merwede. Toen ik hier in 2008 in dienst kwam was er niet één gezicht naar buiten. De verschillende business units die onder IHC Merwede vallen, deden allemaal hun eigen ding richting de arbeidsmarkt. Nu hebben we een mooie campagne met een goede set communicatiemiddelen waarmee wij de arbeidsmarkt kunnen beïnvloeden.

Wat is de grootste blunder die je in je werk hebt begaan?

Ik ben in mijn tijd bij Ernst & Young wel eens een beurs vergeten waarvoor we stonden ingeschreven als standhouder. Op de dag van de beurs stond er dus geen stand en waren er geen representanten van ons bedrijf. Ik kan je vertellen, zo’n fout maak je maar een keer!

Wat is je focus op dit moment in je werk?

In de afgelopen jaren hebben we heel hard gewerkt aan onze naamsbekendheid en imago, daar plukken we nu de vruchten van. Wel blijft het een uitdaging om onze belangrijkste doelgroep te vinden, werktuigbouwers en scheepsbouwers met een hbo- of wo-opleiding. Momenteel is het erg belangrijk om alle ontwikkelingen op het gebied van online- én social media op de voet te volgen en te acteren wanneer dat nuttig blijkt.

Welke invloed heeft de mega order voor jullie?

De miljardenorder is uiteraard erg goed nieuws voor onze organisatie. Het betekent gegarandeerd werk voor de komende jaren. Het is niet zo dat er nu ineens een enorme stroom aan vacatures is. We zoeken onverminderd hard door naar gekwalificeerde technici, maar niet meer dan vóór deze order. De media aandacht heeft er wel voor gezorgd dat wij momenteel enorm veel open sollicitaties te verwerken krijgen, dus het heeft vooral invloed op de werkdruk van onze recruiters. En uiteraard ben ik ook erg blij met de positieve invloed die het heeft op ons employer brand!

Op welke doelgroepen richten jullie je specifiek?

Wij zoeken voornamelijk ervaren engineers met een werktuigbouw- of scheepsbouw-achtergrond en minimaal een hts-opleiding. Deze doelgroep bepaalt zo’n 80% van onze vacatures. Het grootste knelpunt is het feit dat er niet zoveel van dit soort techneuten zijn én het een zeer gewilde doelgroep is voor veel bedrijven. We moeten er dus alles aan doen om deze schaarse doelgroep ervan te overtuigen om voor ons kiezen. Dit doen we deze huidige doelgroep te bereiken via beurzen, advertenties en social media. Het is ook belangrijk om deze toekomstige doelgroep te bereiken, vandaar dat we ook veel samenwerken met hogescholen en technische universiteiten.

Wat houdt je bezig naast het werk?

Ik ben een trotse moeder van twee dochters van 3 en 6 jaar. Naast mijn werk bepalen zij dus voor een belangrijk deel mijn privé-agenda. Voor de broodnodige ontspanning ben ik sinds twee jaar actief aan het hardlopen. Een heerlijke sport die je kunt doen wanneer je zin en tijd hebt!

Wat is jouw sleutel tot succes?

Houd het doel voor ogen, begin bij de basis en houd het simpel. Je kunt meegaan in allerlei nieuwe ontwikkelingen, maar zonder visie wordt het nooit een succes. Wij zijn bij de ontwikkeling van onze arbeidsmarktcampagne ook begonnen met het stellen van ons doel en een mooi basisconcept. Dit zijn we nu verder aan het uitbouwen, zodat we hiermee ook de nieuwe ontwikkelingen kunnen volgen en het een mooie en consistente boodschap blijft.

Wat doe je over 5 jaar?

Over vijf jaar hoop ik me nog steeds bezig te houden met arbeidsmarktcommunicatie en employer branding. Ik vind het een mooi vakgebied dat continu in ontwikkeling is, hierdoor gaat het nooit vervelen.

Over IHC Merwede

IHC Merwede is wereldmarktleider in de bouw van gespecialiseerde schepen voor natte mijnbouw- en baggeractiviteiten en een belangrijke speler op het gebied van complexe custom-built offshore schepen. Daarnaast ontwikkelen zij voor alle schepen die ze bouwen geavanceerd equipment en bieden ze life cycle support. Dit realiseren zij dagelijks met ruim 3.000 medewerkers in binnen- en buitenland.

 

 

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners