In de serie Portret van een vakgenoot praten we met Mark Kwant. Mark is verantwoordelijk voor arbeidsmarktcommunicatie en recruitment bij de Gasunie. Hij vertelt o.a. over zijn carrière, zijn uitdagingen en ambities, zijn grootste blunder en de verrassende reactie van zijn leidinggevende.
Wat was jouw eerste baan?
Mijn eerste job was echt een droombaan! Na een intensief inwerktraject van een jaar werd ik op mijn 27-ste hoofd personeelszaken van Atlanta Hoogezand. Toen nog een toonaangevende en groeiende speler op de markt van office supplies in Europa.
Waar ben je het meest trots op uit je carrière?
Ik besef dat ik veel geluk gehad heb met het rijtje werkgevers dat op mijn cv vermeld staat. Stuk voor stuk prachtige organisaties waarin ik heb mogen werken met bevlogen professionals aan veel uiteenlopende HR uitdagingen. Vaak met mooie resultaten, maar natuurlijk ook met de bijbehorende tegenvallers. De kunst is om dan koers te houden en trouw te blijven aan je eigen principes en professionele overtuigingen. Ik ben er trots dat dat steeds is gelukt.
Wat is de grootste blunder die je ooit in je werk hebt begaan?
Blunders? Tja, leermomenten heb je in iedere job. Ik word nog af en toe badend in het zweet wakker van een pensioenpresentatie die ik moest verzorgen bij een van mijn eerdere werkgevers. Niet mijn favoriete onderwerp. Complete black-out op het podium; kon geen woord meer uitbrengen! Reactie van mijn leidinggevende? “Wat een fantastische leerervaring heb jij vandaag gehad! Koester die”…
Wat is je focus op dit moment in je werk?
Het is mijn uitdaging om recruitmentprocessen (gemiddeld zo’n 85 per jaar) zo efficiënt en klantgericht mogelijk te organiseren en het werkgeversimago van de Gasunie positief te beïnvloeden. Mijn agenda wordt op dit moment beheerst door twee grote recruitmentklussen: het aantrekken van 30 ICT professionals en 5 financiële trainees. Daarnaast lopen verschillende op de technische doelgroepgerichte projecten op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en ben ik druk doende met de ontwikkeling van onze social media strategie.
Wat is volgens jou de essentie van arbeidsmarktcommunicatie?
Arbeidsmarktcommunicatie gaat in mijn beleving vooral om echt contact maken met de doelgroep die je wil bereiken. Onze organisatie heeft zoveel te bieden voor toekomstige medewerkers; alleen zijn we niet echt gewend geweest om dat ook uit te dragen. Ik probeer daar verandering in te brengen door bijvoorbeeld onze deelname aan Energytalent. Een project waarin bedrijven uit de energiebranche zich via gaming gezamenlijk presenteren aan technische mbo- en hbo studenten in het laatste studiejaar. Een fantastisch initiatief dat Memory Productions in 2012 in de markt heeft gezet.
Hoe verzekert de Gasunie zich van voldoende geschikte medewerkers?
Dat wordt gelukkig steeds meer ervaren als een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid. Veel van mijn collega’s zijn betrokken bij onze arbeidsmarktcommunicatie en zij stellen bovendien hun eigen netwerken ter beschikking om de juiste mensen uit de markt te halen. Daarnaast werken we samen met verschillende ROC’s, HBO instellingen en universiteiten; we verzorgen o.a. regelmatig gastcolleges, faciliteren stage- en afstudeerplaatsen en sponsoren veel studentenactiviteiten van de voor ons relevante studieverengingen. Ik zie dat mijn budget steeds minder hoeft te worden ingezet voor traditionele wervingsactiviteiten. En dat is winst!
Wat houdt je bezig naast het werk?
Allereerst ben ik getrouwd en vader van 3 kinderen. Daarnaast heb ik veel hobby’s en een grote passie: hockey. Ik speel zelf nog actief en heb als trainer en oach verschillende jeugdteams begeleid. Na een opleidingstraject fluit ik dit seizoen voor het eerst als bondscheidsrechter. Dat geeft me veel energie en is erg leerzaam. Ik kan echt van genieten van een stevige wedstrijd.
Wat is jouw sleutel tot succes?
Succes is bijna altijd het resultaat van teamwerk. Ik ben van nature een harde werker, heb veel energie en ben resultaatgericht. Mijn kracht zit in het contact maken, het netwerken en het leggen van verbindingen. Ik deel en combineer graag kennis. Door deze combinatie kom ik vaak tot creatieve oplossingen met een breed draagvlak.
Wat doe je over 5 jaar?
Dan staat de Gasunie vast en zeker in de top 25 van meest begeerde werkgevers in Nederland! Mijn klus zit er hier dan waarschijnlijk op en ik stort me vol energie op een nieuwe uitdaging.
Vertel eens iets over de Gasunie?
Bij onze organisatie werken meer dan 1700 medewerkers, die er dagelijks voor zorgen dat gas in Nederland en Noord-Duitsland kan worden getransporteerd via een hoogwaardig transportnet. Daar komt nogal wat bij kijken. De energiewereld is dynamisch en gastransport kent vele facetten; de achtergrond van onze medewerkers is dan ook divers!