Gem. leestijd 3 min  2935x gelezen

Portret: Laura Baselaar van VUmc

Portret: Laura Baselaar van VUmc

VUmc heeft het afgelopen jaar keihard gewerkt aan de ontwikkeling van een nieuwe Empoyer Value Proposition. We praten met Laura Baselaar, beleidsadviseur strategische arbeidsmarktcommunicatie, strategisch personeelsplanning en employer brandingontwikkeling, wat tegenwoordig bij VUmc valt onder de noemer Arbeidsmarktmanagement.

Vertel eens iets over jezelf?

Ik ben sinds september 2009 werkzaam bij VUmc. Destijds kwam ik in dienst als beleidsadviseur Arbeidsmarktcommunicatie. Vervolgens was ik verantwoordelijk voor de centralisatie van alle complete werving- en selectieactiviteiten van het medisch centrum en heb ik de recruitmentafdeling opgezet waaraan ik vervolgens leiding gaf. Na anderhalf jaar keerde ik terug als beleidsadviseur om mij te richten op strategische arbeidsmarktcommunicatie, strategisch personeelsplanning en employer branding ontwikkeling. Daarnaast geef ik sinds kort ook mede vorm aan talentmanagement en een nieuw carrièrecentrum dat is gericht op instroom en doorstroom.

Wat was jouw eerste baan?

In mijn eerste baantje was ik afwasser in een restaurant. Daar heb ik enorm veel lol gehad met het keukenpersoneel. Vervolgens ben ik daar in de bediening gaan werken.  Ik zat toen nog op de middelbare school en al mijn vrienden werkten daar ook. Dat was een prima voorbeeld van het combineren van werk en plezier!

Waarop ben je het meest trots in je carrière?

Twee dingen springen er voor mij uit: het opzetten van het recruitmentcenter bij Vodafone en het realiseren van een centrale recruitmentafdeling bij VUmc. Dat heb ik beide voor elkaar gekregen in zeer korte tijd, met een aanzienlijk beter resultaat dan verwacht was. Dergelijke projecten brengen grote vernieuwingen met zich mee en er moeten heel wat weerstanden worden omgebogen.

Wat was je grootste blunder ooit in je werk?

Als stagiair heb ik ooit gewerkt bij World Press Photo. Daar organiseerde ik de Retrospective Tentoonstelling die de wereld over zou gaan en die werd geopend in de Oude Kerk in Amsterdam. Ik moest honderd foto’s inlijsten en ophangen en liep de hele dag op mijn hakken over middeleeuwse tegels. In mijn enthousiasme was ik vergeten om comfortabele gympen aan te doen en handschoenen aan te trekken. Na die dag had ik dus flinke blaren om mijn voeten en lagen mijn handen helemaal open. Bij de opening charmant rondlopen en het glas heffen verliep ineens heel moeizaam!

Wat is je focus in je werk nu?

Ik stel mij ten doel om, ondanks de bezuinigingen en de lastige economische situatie, de organisatie toch te helpen visie te houden op de nabije en langere arbeidsmarkttoekomst. We moeten zorgen dat middellange strategische activiteiten blijvend ingezet worden. Om over twee tot drie jaar bij de tijd te zijn en knelpunten op arbeidsmarkt zoveel mogelijk te voorkomen.  Dat is telkens weer een uitdaging; de benodigde activiteiten verantwoorden en zorgen dat we een gezamenlijke visie hebben.

Wij hebben in 2013 een heel nieuw EVP (Employer Value Propostion) ontwikkeld die nu intern geladen wordt. Een compleet nieuwe werkgeverspositionering met daarachter een arbeidsmarktcommunicatieplan voor twee tot drie jaar. In 2014 gaan wij die extern uitrollen.

Op welke doelgroepen richt het VUmc zich specifiek?

Wij hebben diverse doelgroepen geformuleerd die wij via gesegmenteerde doelgroepencommunicatie benaderen. Zo richten wij ons bijvoorbeeld op gespecialiseerd verpleegkundigen door jaarlijks met veel succes een interne opleidingsmarkt en verpleegkundigendag  te organiseren. Afgelopen jaar hebben we bovendien een Facebook campagne speciaal voor deze doelgroep ontwikkeld met zeer goede resultaten. Ook hebben wij altijd behoefte aan wetenschappelijke onderzoekers. Hen benaderen wij via online kanalen waarop deze doelgroep actief is. Verder ligt onze focus de komende jaren op internationale kandidaten. Om hen te bereiken staat het ontwikkelen van een Engelstalige recruitmentsite op ons wensenlijstje. Voor de doelgroep ICT’ers ontwikkelden wij een aparte jobbranding campagne. Wij passen specifieke sourcing toe en organiseren open avonden op de afdeling waar geïnteresseerde kandidaten vragen kunnen stellen en de sfeer kunnen proeven. Sowieso zijn onze recruiters altijd gespecialiseerd in een of meerdere arbeidsmarktdoelgroepen.

Wat houdt je bezig naast je werk?

Allereerst natuurlijk onze peuter van bijna 2 jaar. Verder houd ik van paarden, salsadansen en binnenkort ga ik ook weer skieën! Ik blijf altijd met een brede blik in het werkveld staan; ik krijg veel energie van nevenactiviteiten zoals af en toe in andere sectoren een training geven, een presentatie houden of een adviesgesprek voeren.

Wat is volgens jou de sleutel tot succes?

Mijn motto is: Wat niet kan, kan meestal toch! Zoals bij mij thuis op het toilet hangt: “As it net kin sa’t it moat, dan moat it mar sa’t it kin.” Verder noemen mijn collega’s mij altijd de vrouwelijke Bob de Bouwer. Ik hou ervan dingen te maken!

Over VUmc

Het VU medisch centrum is één van de acht universitair medische centra (UMC) in Nederland, gelegen aan de Zuidas van Amsterdam. VUmc wil een wezenlijke bijdrage leveren aan de kwaliteit van de gezondheidszorg en daarmee aan het welzijn van mensen. Als universitair medisch centrum richt VUmc zich op een vooraanstaande positie in onderwijs en opleiding, wetenschappelijk onderzoek en patiëntenzorg. VUmc is er voor patiënten, hun naaste(n), verwijzers, studenten, op te leiden professionals en opdrachtgevers van onderzoek. Met ruim 6000 medewerkers een van de grootste werkgevers van Amsterdam.

Portretfoto Laura: HiRez Images

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners