Omschrijving van de case
NS werkt aan veel gave en impactvolle IT-projecten. Om deze projecten op een vernieuwende manier onder de aandacht te brengen, hebben we als NS een podcast ontwikkeld waarin je als luisteraar wordt meegenomen in de IT-systemen die schuilgaan achter jouw treinreis. In Van code tot coupé maakt presentatrice Vivianne Bendermacher in 5 afleveringen een reis van haar woonplaats Lelystad naar station Eindhoven Centraal. In elke aflevering licht ze een ander IT-product uit dat zij tijdens haar reis tegenkomt. Zo krijg je antwoord op de vraag hoe de dienstregeling tot stand komt, wat er allemaal voor nodig is om de juiste reisinformatie op de schermen in de trein te tonen en hoe de toekomst eruitziet: checken we dan allemaal in met onze bankpas of smartphone?
Elke keer 2 IT’ers aan het woord
Elke aflevering komen er twee IT’ers aan het woord: eerst een NS’er die iets vertelt over de strategie van de afdeling, vervolgens wordt met een developer van NS doorgepraat over hoe bepaalde applicaties tot stand komen. Luisteraars worden aan het einde van elke aflevering doorverwezen naar de landingspagina werkenbijns.nl/vancodetotcoupe. Hier kan een koffiemoment ingepland worden met een van de IT’ers uit de podcast om na te praten over het desbetreffende onderwerp.
De podcast wordt bij de relevante IT-vacatures op werkenbijns.nl toegevoegd als extra content. Zo is de podcast is heel relevant voor sollicitanten voor bijvoorbeeld de functies bij de afdeling DSO, de planningsapplicatie. Ook wordt de podcast ingezet bij het proactief benaderen van kandidaten, bijvoorbeeld via LinkedIn Inmails. De recruiters versturen de link naar kandidaten die op gesprek gaan. Hierdoor blijft de kandidaat verbonden met NS tijdens het proces en kan de kandidaat zich op een toegankelijke manier verdiepen de organisatie. Dit is belangrijk voor de candidate experience. De podcast wordt natuurlijk ook gedeeld op bijvoorbeeld LinkedIn door de recruiters, hiring managers en IT-collega’s, dus zichtbaar gemaakt hun netwerk.
Wat was de impact van de case?
Het primaire doel van de podcast is om NS als interessante IT-werkgever bij de luisteraar te promoten. Het campagnedoel van de podcast was om zoveel mogelijk streams te behalen met een campagne op verschillende platformen van DPG-media en Bright. De podcast is gepromoot door middel van een post– en preroll in relevante andere podcasts zoals Man man man de podcast, Universiteit van Nederland en Podcast over media.
De looptijd van de campagne was 6 t/m 19 december 2021 en 27 december t/m 7 januari 2022. De campagne heeft meer dan 2 miljoen impressies vergaard, meer dan de verwachte 1,7 miljoen. Uiteindelijk heeft de podcast 4.000 streams opgeleverd in de campagneperiode.
Van onze kandidaten hebben we heel positieve reacties gekregen.
Van onze kandidaten hebben we heel positieve reacties gekregen. Bijvoorbeeld dat ze het heel fijn vinden om in de trein, de auto of tijdens het klussen naar de podcast te luisteren. Daarnaast hebben we ook enthousiaste geluiden gehoord van onze eigen collega’s. Zij vonden het heel interessant om de podcast te beluisteren, een mooie bijvangst.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Omdat we door middel van een nieuw medium NS als IT-werkgever op de kaart gezet hebben bij de moeilijk te bereiken IT-doelgroep.
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
- Daphne van der Sprong (Manager recruitment marketing)
- Lilian Vrolijk (Employer Branding & arbeidsmarktcommunicatie specialist)
- Marleen Starrenburg (Online recruitment marketeer)
- Tess de Bruin (Arbeidsmarktcommunicatie & eventcoördinator)
Ook kans maken op een Werf& Award 2022?
Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 23 maart 2022 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.