Ze kenden elkaar eigenlijk nog niet, voordat ze gevraagd werden om voor de microfoon te komen van de podcast, die live werd opgenomen tijdens het recente Festival Recruitment in de Zon. Ze opereren dan ook beide in iets andere hoeken van het recruitmentvak. Maar hoe langer dat gesprek duurde, hoe meer duidelijk werd hoe eensgezind ze kijken naar de onderwerpen recruitment marketing automation en employer branding. Ze haalden af en toe zelfs dezelfde metaforen aan.
Metaforen die bijvoorbeeld met de datingmarkt te maken hebben. Zo stelde Mirthe Wildeman (sinds 5 jaar partner bij UP) dat traditioneel recruitment nu nog vaak is alsof je een kroeg binnenloopt en meteen iemand een aanzoek doet (i.c.: een vacature onder de neus wrijft). Terwijl het er volgens haar om gaat eerst juist het warme gesprek aan te gaan, en relevante content te delen, op basis van het online gedrag dat je op persoonsniveau kunt volgen. ‘En dat is dus waarom wij zo inzetten op recruitment marketing automation‘, zegt ze in de podcast.
Tinder en de doelgroep
Een metafoor waar Alix Hensen Verbaten maar wat graag bij aanhaakt. De freelance employer brand consultant, die onder meer actief is bij Brandmannen, maakt namelijk vaak min of meer dezelfde vergelijking met de datingmarkt. ‘Als je op Tinder gaat, begin je ook met nadenken over: wat wil ik dat ze van me weten en wat niet? Maar ook: waar ben ik geïnteresseerd in? En wat willen zij eigenlijk? Wat heb ik wat relevant is voor de persoon die ik ook wil? Met andere woorden: je denkt dan ook al na over je doelgroep.’
‘Je doelgroep zit al intern. Zij kennen de kernwaarden van de organisatie als geen ander.’
En zo is het dus ook als je met je doelgroep op de arbeidsmarkt wil communiceren, onderstrepen beide. Maar daarvoor moet je dus niet meteen die spreekwoordelijke kroeg in te stappen. Je moet eerst intern beginnen. Hensen Verbaten: ‘Je hoeft niet de straat op om mensen aan hun jasje te trekken en te vragen: kun je me iets vertellen over een werkgever die je niet kent? Je doelgroep zit al intern. Zij kennen de kernwaarden van de organisatie als geen ander. En de grap is: dat zijn bijna altijd níet de kernwaarden die HR op de deur heeft hangen. Of hooguit 2 van de 5.’
Niet verzinnen, maar boven halen
‘Onze overtuiging is dat je mensen het beste naar je toe kunt halen door zo goed mogelijk je cultuur naar voren te laten komen’, haakt Wildeman daarop in. ‘Maar dat moet je dus niet verzinnen, je moet het echt naar boven halen. Je moet zorgen dat wat je uitdraagt ook altijd echt terugkomt in de organisatie.’ Bij haar organisatie UP in Business werken ze hiervoor trouwens altijd met het bekende SEE/THINK/DO/CARE-model, vertelt ze. ‘Dat is echt anders denken dan het traditionele recruitment, dat volgens ons op een dood spoor zit.’
Hoe je dat dan doet, die cultuur naar boven halen? ‘Dat begint altijd bij deskonderzoek’, vult Hensen Verbaten aan. ‘Hoe zit deze organisatie in elkaar? Je begint met gesprekken met directie en management. Maar nog veel belangrijker zijn de gesprekken met medewerkers. Uren en uren aan interviews doen wij dan. Vragen, doorvragen, doorvragen.’ Want, zo zegt ze: goede employer branding begint altijd bij goed werkgeverschap. En dus moet je bij de werknemers beginnen als je met employer branding aan de slag wil.
De rol van A.I.
En zo komt het gesprek ook nog even op de rol van A.I. Kan die nog wat betekenen in die contentcreatie en in het vormgeven van zo’n Employer Value Proposition? Beide zeggen al wel met bijvoorbeeld ChatGPT te werken, maar benadrukken ook de rol van de menselijke component in het proces nog. ‘We kijken altijd hoe we technologie slim voor ons kunnen laten werken. Dus ook hier. En dan moet ik zeggen: het scheelt veel tijd, maar we kunnen wat het oplevert nog lang niet 1 op 1 inzetten’, aldus Wildeman. ‘Het helpt sommige processen versnellen, maar kan het nog zeker niet overnemen.’
Een mening die gehoor vindt bij Hensen Verbaten. Zelfs bij de ontwikkeling van een EVP zegt ze wel eens ChatGPT om raad te vragen. ‘Dan zeg ik bijvoorbeeld: stel je voor, dit is de werkgever, dit is hoe werknemers erover denken, dit is de website. Zo geef ik een aantal elementen. En dan kijk ik wat hij me voorschotelt. Maar ik merk dan tegelijk ook altijd hoe belangrijk die menselijke touch nog is. De verbinding die je hebt gemaakt door de interviews die je doet dat is zeker nog wel nodig om een organisatie écht te leren kennen. Het lukt mij nog steeds niet om daar de bots mee te voeden en daar iets interessants uit te krijgen.’
Meer weten?
Beluister hier de hele podcast met Alix Hensen Verbaten en Mirthe Wildeman:
Maandag volgt deel 2 uit deze korte podcastserie.
Lees ook
- Terugblik Festival Recruitment in de Zon: dat was weer een mooi feestje…
- bekijk hier gerust nog eens alle foto’s van het Festival
Alle foto’s