Het aantal mobiele sollicitaties steeg in 2016 met maar liefst 150 procent. De smartphone is daarmee hard op weg het nummer-1-device voor sollicitaties te worden.
En als bedrijven geen rekening houden met dit groeiend mobiel sollicitatiegedrag, lopen ze belangrijk talent mis, stelt neomax. ‘De nieuwe generatie gaat gewoon ervan uit mobiel te kunnen solliciteren’, zegt Claudette Martens, oprichter van de IT-dienstverlener.
Snackable content graag
Daarom moet iedere werkgever volgens haar minstens de website en de sollicitatieprocedure responsive maken. ‘Daarnaast is het van belang om de bedrijfspresentatie ‘snackable’ te maken. Dus geen lange lappen tekst, maar bijvoorbeeld een pakkende video van een minuut.’
‘Maak de bedrijfspresentatie ‘snackable’: Dus geen lappen tekst, maar liever een pakkende video’
Ook in opkomst: analytics
Naast het groeiend belang van mobiel solliciteren, ziet de IT-dienstverlener ook het gebruik van analytics in het recruitmentproces sterk toenemen. Martens: ‘Momenteel kijken werkgevers nog vaak naar schoolresultaten en CV’s. Maar organisaties die met analytics werken, komen erachter dat deze selectiecriteria geen volledig zicht geven op toekomstige prestaties. Data-analyse kan aan het licht brengen welke factoren wél een rol spelen bij het succes van een werknemer. Daarna kun je in het recruitmentproces met die factoren rekening houden en er zelfs speciaal op selecteren.’
De digitale transformatie
Samen met trendwatcher Adjiedj Bakas schreef het (jubilerend) neomax een boek waarin het de actuele trends in werving en selectie belicht: ‘De digitale transformatie’.
Meer van zulke verhalen?
Lees elke week de Nieuwsbrief van Werf& en blijf op de hoogte van alles wat er gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. Doe het nu, het is gratis en je mist nooit meer iets!