Professionaliteit en plezier, dat is het centrale thema van de vijfde editie van het vakevent De Wereld Werft 2013. Wat is het belangrijkst? Of is het eigenlijk de beroemde vraag over de kip en het ei? Dagvoorzitter Heleen Stoevelaar trapt af met deze vraag. Rondom het centrale thema spreken drie sprekers in het plenaire openingsprogramma: Werner Buskermolen, Annelien Jordense en Huub van Zwieten.
Blijf jezelf, er zijn anderen genoeg
Wat maakt de kandidaat zo bijzonder? Dat is wat een recruiter moet achterhalen. The art of recruitment is het belangrijkste in het hele recruitmentproces. Hoe geeft de kandidaat invulling aan zijn vak? Iedereen is op een unieke manier succesvol en als manager is het belangrijk hier oog voor te hebben. Wie de ruimte krijgt om zijn eigen kwaliteiten maximaal in te zetten, heeft vanzelf succes en plezier. En dat geldt natuurlijk ook voor jouzelf als recruiter. Jij maakt het verschil. Pak het slim aan: maak gebruik van een ieders kwaliteiten en maak zelf optimaal gebruik van je eigen professionaliteit en plezier.
Recruitment gaat over relaties
Tendens in recruitment is dat het steeds meer van transactioneel recruitment is verschoven naar relatiemanagement. Gericht op de langere termijn en vooral met als uitdaging om de juiste match te maken. Werner toont het belang van een goede balans tussen goede sfeer en prettige contacten en inhoudelijke uitdaging. In de meest ideale situatie recruit hij mensen die grotendeels matchen met de vacature, maar die nog voldoende ruimte hebben om zich te ontwikkelen. Dat zorgt voor een langdurige relatie met je werknemers. Dat begint al in het recruitmentproces. Bij Informatica wordt de Candidate Experience van het begin tot het eind gemeten. Daar worden allerlei kengetallen uit gedestilleerd waarop gestuurd wordt om zo een continue verbetering te realiseren.
Proeftuinen bij Enexis
Enexis heeft de prijs Digitaal Werven 2012 en 2013 gewonnen en Annelien vertelt over het succes van de recruitmentsite. Speciaal is bijvoorbeeld de optie: stel een openbare vraag over een vacature. Deze vraag wordt individueel beantwoord, maar ook openbaar op de site. Dit was een enorm succes. In 2013 is de site nog toegankelijker gemaakt, onder andere door het gebruik van ikoontjes. Zo kunnen mensen snel kiezen en doorklikken. Verder is veel aandacht besteed aan het verbeteren van de toegankelijkheid van de recruitmentsite voor mobiele devices.
Oog voor de oudere medewerker
Groot thema bij Enexis is instroom, doorstroom en uitstroom bij Enexis. Er werken ruim 4100 mensen bij de organisatie, van wie ruim 70% in technische banen. Uitdaging is de vraag hoe ze iedereen tot hun 67-70e jaar met plezier aan het werk houden? Met andere woorden, hoe ga je om met een oudere, ervaren medewerker die lichamelijk niet meer in staat is zijn huidige functie te vervullen? En hoe ondersteunen ze mensen die extern naar een andere functie moeten uitkijken? Hiervoor worden employablity-en vitaliteitsprogramma’s opgetuigd waarbij proeftuinen zijn ingesteld, waarin mensen kunnen meedraaien in proefprojecten.
Als je werk niet leuk is, ben je zelf niet leuk
Huub van Zwieten schudt iedereen even flink wakker door elkaar begeleid door luide muziek eerst even kennis te laten maken met zijn of haar buurman. We besteden meer tijd ons werk dan thuis. In totaal werken we gemiddeld meer dan 5 miljoen minuten van ons leven. Hoe fijn zou het zijn als we dan ook kunnen werken met passie en plezier? Als de grens vervaagt tussen werk en privé; als je 365 dagen vakantie hebt? Dat geldt natuurlijk voor ons privé, maar ook voor ons in ons vak. Wij zijn als het ware de ‘gatekeepers’ voor onze kandidaten.
Wie ben jij in je stoutste droom?
Ruim 78% van de Nederlandse beroepsbevolking heeft het niet echt naar zijn zin op zijn werk. Hierdoor ontstaat een algemene teneur van acceptatie dat ‘werk nou eenmaal niet leuk is’. En volgens Huub ben je zelf een veel leuker mens als je met plezier naar je werk gaat. Daarvoor moet je weten wat jou uniek maakt. Een vraag die tot veel hilariteit leidt onder de deelnemers. Want dat is best lastig. En toch is dit de crux als je als recruiter de uniciteit van je kandidaat wilt achterhalen. Een mooie manier om dat te achterhalen is om jezelf voor te stellen alsof je op dit moment de hoofdrol speelt in jouw eigen droom. Ineens blijkt er een radio dj, een talentcoach en een professional skateboarder in de zaal te zitten. En wat voor de één een droombaan is, is voor de ander juist een dramabaan. Ga dus altijd op zoek naar je eigen unieke droom. Want dat is waarmee jij het verschil gaat maken!