Gem. leestijd 4 min  2209x gelezen

Mogelijk 100.000 MBO’ers spelenderwijs getest op persoonlijkheid

Mogelijk 100.000 MBO’ers spelenderwijs getest op persoonlijkheid

Assessments waren tot nu toe vooral iets voor hoger opgeleiden. Maar ook 100.000 mbo’ers per jaar gaan eraan geloven. Dat is althans de ambitie van PlaytoWork.

max boodie playtoworkDit jonge Amsterdamse initiatief wil de drijfveren, competenties en met name het gedrag van middelbaar opgeleiden in kaart gaan brengen, en hen vervolgens koppelen aan werkgevers en stageplekken. De jongeren laten hun gedrag zien door tot wel 40 verschillende games op de mobiele telefoon te spelen. Met als slogan ‘Je bent meer dan je diploma’, wil het gamified arbeidsbemiddelingsplatform inspelen op de behoefte bij bedrijven aan mbo’ers met specifieke competenties en soft skills.

Gedrag inzichtelijk maken

De mogelijkheden zijn enorm, zegt initiatiefnemer, projectleider en ceo Max Boodie. ‘Er zijn elk jaar meer dan 100.000 mbo’ers die een baan moeten vinden. Ongeveer hetzelfde aantal gaat op voor hun stage. Door kandidaten spellen te laten spelen, kun je hun gedrag ontsluiten en inzichtelijk maken. Voor henzelf en voor recruiters. Dat leidt uiteindelijk tot betere matches en gelukkiger kandidaten en werkgevers, daar ben ik van overtuigd.’

PlaytoWork is natuurlijk niet de enige die toekomst ziet in de combinatie van gamification, recruitment en inzicht in soft skills. De gedachte dat het CV eigenlijk geen goede voorspeller is van later succes in een baan krijgt steeds meer voet aan de grond. En dus duiken ook steeds meer partijen op die hopen dat succes wél inzichtelijk te maken. En vaak gebeurt dat dus in spelletjesvorm.

Samenwerking met universiteiten

PlaytoWork pakt het overigens grondig aan. Er zijn samenwerkingen met de universiteiten van Rotterdam, Delft en zelfs Calgary, om de ‘serious games‘ niet alleen mooi te maken en leuk om te spelen, maar ook om de psychologische selectiemechanismes die erachter liggen verantwoord te maken. Softwareontwikkelaar EagleScience doet mee, net als arbeidsbemiddelaar Banenruil.nl en seriousgame-developer IJsfontein. ‘Zo komen meerdere invalshoeken bij elkaar’, aldus Boodie.

playtowork-amsterdamIn december moet kernfunctie draaien

De gemeente Amsterdam is de aanvankelijke initiatiefnemer van het idee. Via een aanbesteding werd het in de markt gezet. PlaytoWork was 1 van de 9 consortia die er een kans in zag, en werd het daarna gegund om het uit te werken. Zo werden in november de eerste games gepresenteerd aan de Amsterdamse wethouder Economie, Kajsa Ollongren (foto boven). Eind deze maand moet de ‘kernfunctie’ van het platform, het zogeheten minimum viable product, al draaien.

In januari start op de 25 grootste ROC’s een campagne om spelers te werven

Werkgevers en mbo’s zijn enthousiast

Diverse werkgevers, waaronder de gemeente Amsterdam zelf, hebben al toegezegd hun mbo-instroom deels via het platform te willen laten lopen. Ook verschillende mbo-opleidingen hebben al enthousiast gereageerd en hun medewerking beloofd aan het ‘mobile only’-platform, geschikt voor iOS en Android. In januari gaat op de 25 grootste ROC’s van Nederland een campagne lopen om spelers (en dus kandidaten voor mbo-vacatures) te werven. Doel is dat op 1 oktober minstens 3.000 jongeren een profiel hebben aangemaakt en minimaal 100 bedrijven zijn aangesloten.

play-to-work-gamen-voor-betere-baan

Geen kostbare profieltoetsen

De speler die – kosteloos – meedoet krijgt tot wel 40 verschillende korte spelletjes te spelen. ‘Lekker voor in de trein, de tram of achterin de auto’, aldus Boodie. Hiermee bouwt de speler een gedragsprofiel op, inclusief indicatie hoe dat profiel matcht op de arbeidsmarkt. Of hij of zij het profiel vervolgens ook publiceert, mag de speler zelf beslissen. ‘Met het assessmentrapport kunnen de mbo’ers beter bepalen welk soort werk ze willen zoeken en waar. En werkgevers kunnen nauwkeurig matchen op persoonlijkheids- en gedragskenmerken zonder te hoeven investeren in kostbare profieltoetsen van externe bureaus.’

Boodie is naast zijn werk voor PlaytoWork ook nog met een proefschrift bezig over nut en effect van incentives voor inkoopprofessionals. Hij schreef eerder met Rob de Laat en Paul Oldenburg het boek ‘Professioneel inhuren van flexibele arbeid’. Ook aan een opvolger daarvan werkt hij nu, deze keer met de invalshoek Total Workforce Management. Daarnaast hij investeert nog in een paar andere technologiebedrijven. ‘In PlaytoWork komt het allemaal mooi samen’, zegt hij.

play-to-work visuals

Betere matches

Eigenlijk, denkt Boodie, ‘kunnen computers en algoritmes sollicitanten sneller en ook beter beoordelen dan mensen. Zeker dan recruiters, die hun mening nog maar al te vaak baseren op een handdruk.’ Maar de praktijk is weerbarstig, dat weet hij ook. ‘Veel mensen denken dat ze na een gesprekje heus wel kunnen beoordelen of iemand een baan aankan of niet. Wij denken echter te kunnen bewijzen dat we via games betere matches tot stand kunnen brengen.’

‘Voor MBO-functies is een assessment tot nu toe vaak te duur geweest’

‘Een mooie doorbraak’

PlaytoWork biedt recruiters een dashboard waarin de vaardigheden van de spelers in kaart worden gebracht. Dat wordt ‘binnenkort’ gekoppeld aan de bekendste ATS-systemen, belooft Boodie. ‘We zijn met een aantal leveranciers daarvan in gesprek’, zegt hij. Hij noemt zijn platform ‘een mooie doorbraak’. ‘Voor wo- en hbo-functies moest je eigenlijk altijd al wel een langdurige psychologische test of een duur assessment doen. Maar voor mbo-functies wordt dat vaak te duur bevonden. Wij maken dat nu wél bereikbaar en zeker betaalbaar.’play-to-work-app-bij-match

Lagere total cost of hire

Mede daarom noemt Boodie het platform en de technologie geen doel op zich. ‘PlaytoWork is vooral een instrument om mensen aan het werk te krijgen. Het bovenliggende doel is om jonge mensen sneller, beter en op een leukere manier te helpen aan een baan.’ Ook werkgevers hebben daarvan profijt, gelooft hij. ‘Wij denken met deze belofte mensen te kunnen matchen die langer bij een werkgever blijven. Daardoor daalt de total cost of hire voor zo’n bedrijf.’

Lees ook over gamification:

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners