Binnen drie maanden wil uitzendspecialist Inhuren.com naar eigen zeggen ‘tenminste de helft’ van alle opdrachten via het nieuwe uitzendplatform invullen. Het uitzendbureau beschikt over ruim 200 opdrachtgevers, waaronder Jumbo, de gemeente Amsterdam en Mitsubishi. Die werkgevers kunnen via het platform voortaan zelf hun opdrachten uitzetten. Flexwerkers kunnen zich hiervoor vervolgens eenvoudig aanmelden.
Binnen drie maanden wil Inhuren.com ‘tenminste de helft’ van alle opdrachten via het nieuwe platform invullen.
Inhuren.com claimt daarmee de eerste partij te zijn in Nederland met een volledig digitale omgeving waarbij kandidaten zich zonder tussenkomst van een uitzendbureau kunnen inschrijven voor specifieke projecten. Oftewel: de platformeconomie bereikt nu ook het ‘gewone’ uitzendwerk. ‘De huidige generatie online uitzendbureaus tonen slechts algemene vacatures, waardoor ze nog te weinig verschillen van hun offline soortgenoten’, aldus medeoprichter Wouter Meens. ‘Wij stellen onze digitale omgeving ter beschikking van zowel de opdrachtgever als kandidaat. Hierdoor kunnen werkgevers eenvoudig en snel invulling geven aan hun flexibele behoefte naar arbeid en bieden we uitzendkrachten meer zekerheid en transparantie over de beschikbare projecten.’
Via gewone uitzendconstructie
Bekende platformbedrijven als Uber en Deliveroo geraken nogal eens in juridisch verhitte wateren doordat onduidelijk is onder welke arbeidsrechtelijke constructie hun flexwerkers werken. Bij Inhuren.com is daarvan geen sprake: het bedrijf maakt (voornamelijk) gebruik van de uitzendconstructie (NBBU) om de flexmedewerkers te bemiddelen die via het platform aan de slag gaan, en werkt dus gewoon in uren. ‘Dit betekent dat we de volledige verantwoordelijkheid voor de opdracht op ons nemen’, aldus Meens. ‘Hierdoor hoef je als werkgever niet bang te zijn dat er op de dag van de klus niemand komt opdagen. En flexkrachten profiteren van meer zekerheid, doordat ze onder de uitzendconstructie een pensioen opbouwen en bijvoorbeeld recht hebben op vakantiegeld en een scholingsbudget.’
‘Als werkgever hoef je niet bang te zijn dat er op de dag van de klus niemand komt opdagen.’
Freelancers zijn desondanks gewoon welkom zijn op het platform, zegt Meens. ‘Ze maken slechts een klein deel uit van onze flexpool. Toch bieden we freelancers en/of zzp’ers ook de mogelijkheid om via ons platform hun eigen opdrachten snel en digitaal uit te zoeken.’
Nog wel screeningsgesprekken
Het proces loopt nog niet volledig digitaal. Kandidaten die zich aanmelden op het platform worden namelijk nog wel eerst uitgenodigd voor een screeningsgesprek. Daarna kunnen ze zich direct inschrijven voor opdrachten op het platform. Meens: ‘Het is onze ambitie om alle flexmedewerkers via het platform hun eigen opdrachten te laten uitzoeken. Hierdoor kunnen wij ons volledig storten op het selecteren van de beste opdrachtgevers en kandidaten. Daarnaast houden we meer tijd over voor persoonlijke begeleiding en het optimaliseren van onze dienstverlening.’
‘Wij kunnen ons nu weer volledig storten op het selecteren van de beste opdrachtgevers en kandidaten.’
De Haagse uitzendspecialist heeft momenteel door heel Nederland ongeveer 150 uitzendkrachten aan het werk in voornamelijk de logistieke sector en de zakelijke dienstverlening. Onder de opdrachtgevers zijn vooral internationale verhuisbedrijven, logistiek dienstverleners en opdrachtgevers in de beroepsgoederenvervoer. Het platform werd al in maart in een bèta-versie gelanceerd, maar is nu opengesteld voor alle klanten.
Meer over de toekomst van bureaus?
Op dinsdag 28 januari 2020 vindt voor de tweede keer het Werf& congres Bureaurecruitment plaats. Daar zal onder meer Geert-Jan Waasdorp laten zien hoe bureaus zich in de huidige arbeidsmarkt nog kunnen onderscheiden. Klik hier voor meer informatie. Tot 15 november geldt een zéér aantrekkelijke super early bird-korting.