Philipp Karl Seegers: ‘Onderwijs is geweldig, maar de cijfers die je er krijgt niet’

Onderwijs volgen, dat kun je volgens Philipp Karl Seegers niet genoeg doen. Maar de cijfers die je er krijgt? Die bieden volgens hem bijzonder weinig zinvolle informatie. Met zijn bedrijf case wil hij daar wel iets waardevols uit halen. Hoe pakt hij dat aan?

Werf& gastredacteur Op 17 september 2024
Gem. leestijd 4 min 21x gelezen
Deel dit artikel:
Philipp Karl Seegers: ‘Onderwijs is geweldig, maar de cijfers die je er krijgt niet’

Onderwijs is geweldig, zegt de Duitser Dr. Philipp Karl Seegers. Maar de cijfers die je er kunt krijgen? Daar heb je bijzonder weinig aan, zegt hij. ‘Als cijfers goed zouden zijn, zou ons bedrijf niet bestaan. De prestaties van leerlingen in het onderwijs moeten op de een of andere manier worden vertaald in een beoordeling, en dat zijn doorgaans cijfers. Je kunt er echter lang niet altijd de werkelijke prestaties uit afleiden, omdat we bijvoorbeeld overal verschillende beoordelingsnormen hebben. Bedenk bijvoorbeeld alleen al: op sommige universiteiten is een 2 het beste cijfer, op andere het slechtste.’

‘Als cijfers goed voorspellend zouden zijn, zou ons bedrijf niet bestaan.’

Zo’n 10 jaar geleden startte Seegers, nu onder meer Research Fellow aan de universiteit van Maastricht, een wetenschappelijk onderzoeksproject om te onderzoeken waarom cijfers niet voorspellend zijn voor de arbeidsmarkt. ‘We zijn toen begonnen met het verzamelen van gegevens. Enerzijds lokaal, om te beoordelen of een cijfer voor een specifieke cursus aan een specifieke universiteit goed of slecht is. Aan de andere kant verzamelden we prestatie-indicatoren van studenten om verschillende opleidingen met elkaar te kunnen vergelijken. In het kader van dit onderzoeksproject hebben we meer dan 30 studies uitgevoerd.’

Automatische voorselectie

Na verloop van tijd is dit onderzoek uitgegroeid tot een bedrijf, dat de naam case heeft meegekregen, kort voor candidate-select. ‘We doen nu bijvoorbeeld automatisch een voorselectie van opleidingskwalificaties voor grote bedrijven als Deloitte, DHL, Porsche en chemiebedrijf Evonik, die veel sollicitaties uit verschillende landen ontvangen’, legt Seegers uit. ‘Ook werken we voor adviesbureaus als Simon Kucher en accountantskantoren, en voor universiteiten zelf, die onze diensten gebruiken voor toelating tot hun masteropleidingen. En studenten kunnen onze diensten gebruiken om zichzelf te beoordelen.’

‘Door al die ruis bij sollicitaties bevatten cijfers geen zinvolle informatie meer.’

Waarom cijfers volgens Seegers zo weinig waarde hebben op de arbeidsmarkt, is omdat cijfers volgens hem slechts succes voorspellen in een homogene groep. ‘Met andere woorden: het werkt alleen voor studenten die dezelfde opleiding aan dezelfde universiteit hebben gevolgd. Een bedrijf ontvangt echter bijna altijd sollicitaties uit verschillende contexten en van verschillende universiteiten. Door al die ruis bevatten cijfers geen zinvolle informatie meer. Alleen al binnen Duitsland hebben we 30.000 verschillende opleidingen en bijna 500 universiteiten die bachelor-, master- en doctoraaldiploma’s aanbieden. De diversiteit is enorm.’

Soft skills ‘te vaag’

En dat wordt dus nog erger als je de grens overgaat, aldus Seegers. ‘In het buitenland zijn de beoordelings- en onderwijssystemen natuurlijk nog veel diverser.’ Wat zijn bedrijf daaraan doet? ‘In plaats van verdere proeven van bekwaamheid af te nemen, vergelijken wij de bestaande testresultaten van studies met elkaar met behulp van veel data en statistieken. Zo kunnen we ze op dezelfde schaal plaatsen. Er wordt een geldige meetwaarde voor de prestaties van de jongere gecreëerd.’

Het gaat daarbij niet alleen om cognitieve vaardigheden, zegt hij. ‘De term soft skills is voor mij vaak te vaag gedefinieerd. Maar vanuit wetenschappelijk oogpunt belonen studies bepaalde eigenschappen, zoals nauwgezetheid, inschikkelijkheid of openheid voor nieuwe ervaringen. Deze eigenschappen zijn ook belangrijk op de arbeidsmarkt.’ En die brengt zijn bedrijf dus voor verschillende opleidingen ook in kaart. ‘We hebben nu 40 miljoen studenten in China, ongeveer 40 miljoen in India, 20 miljoen in de VS en nog eens 20 miljoen in Europa. Dat is de helft van alle studenten wereldwijd, in totaal 240 miljoen.’

De ‘belofte van onderwijs’

Onderwijs maakt nog altijd economische en sociale vooruitgang mogelijk, daarvan is hij overtuigd. ‘De belofte van onderwijs blijft werken.’ Maar er verandert wel iets, nu de arbeidsmarkt steeds internationaler wordt. ‘Ondanks het tekort aan geschoolde arbeidskrachten sorteren we in het Westen sollicitanten uit landen als India vaak meteen uit. Toch zijn er universiteiten in India die selectiever zijn dan Harvard of Oxford. Alleen kent niemand ze hier. Natuurlijk zijn er argumenten tegen, zoals taalvaardigheid, want Duitsland is nog steeds erg gericht op de Duitse taal. Maar ik zou het ook leuk vinden als we gewoon wat vaker Engels zouden spreken.’

‘Meer internationaal werven is prima. Maar dan moeten we wel het kaf van het koren kunnen scheiden.’

We zouden meer open moeten staan voor de migratie van goed opgeleide, gemotiveerde mensen, aldus Seegers. Dat zou volgens hem ook de economie als geheel ten goede kunnen komen. Wat dus betekent dat we als werkgevers eerder internationale profielen zouden moeten overwegen. ‘Maar dan moeten we wel het kaf van het koren kunnen scheiden. In eerste instantie is er hier een informatietekort omdat we bijvoorbeeld het onderwijslandschap in het buitenland niet goed kennen. Wij helpen dit tekort te verkleinen, en tegelijk wervingsprocessen objectiever, eerlijker en begrijpelijker te maken.’

Meer weten?

Dr. Philipp Karl Seegers zal tijdens de Webinar Tage op donderdag 19 september om 11.45 een webinar verzorgen over wat opleidingscijfers zeggen en hoe je ze vergelijkbaar en waardevol kunt maken. Niets missen? Schrijf je dan nu in!

Meer informatie

Dit artikel is geschreven door Lydia Stöflmayr.

Deel dit artikel:

Onze partners Bekijk alle partners