Via eigen vrienden en bekenden of gewoon een bedrijf opbellen of er binnenlopen; mensen die werk zoeken kiezen steeds vaker voor persoonlijk contact om aan een baan te komen.
Uitzendbureaus – toch de grootste aanbieders van vacatures in Nederland, worden juist steeds minder als effectief gezien, meldt het ArbeidsmarktGedrag Onderzoek (AGO) van Intelligence Group. Persoonlijke contacten in het eigen netwerk werden vorig jaar ook al gezien als het meest effectieve kanaal om een baan te vinden. En daarbij geldt ook dit jaar: hoe hoger de leeftijd en het opleidingsniveau, hoe belangrijker deze contacten zijn.
(NB. De percentages geven aan hoeveel procent van de baanwisselaars aangeeft zijn/haar baan via dit kanaal te hebben gevonden)
Twee vette jaren
2016 en 2017 waren sowieso al goede jaren om een baan te vinden, aldus de onderzoekers. Ondanks bijvoorbeeld het faillissement van V&D, was de banengroei over vrijwel de hele linie flink te noemen, ook in de retail. In 2016 was zelfs sprake van de sterkste daling van werkloosheid sinds 10 jaar, met name ook onder 45-plussers.
Het gaat ook goed met de badkuip
In 2017 ging die trend door. Zo werd wéér een record aan vacatures geboekt (567.615 unieke vacatures, aldus Jobfeed). Het gaat bovendien de goede kant op met de ‘badkuip van de arbeidsmarkt‘, de functies waarvoor het aanbod aan mensen groter is dan de vraag vanuit werkgevers. In het eerste kwartaal van dit jaar is die badkuip geslonken tot 45 procent van de Nederlandse beroepsbevolking.
‘Het probleem is nog wel dat vraag en aanbod elkaar niet weten te vinden’
Toch nog wel mismatch
Het probleem op de arbeidsmarkt is dus níet dat er geen vacatures zijn, aldus de onderzoekers. ‘Het probleem is vooral dat vraag en aanbod elkaar niet weten te vinden.’ Daarvoor noemen ze drie mogelijke oorzaken:
- Een kwalitatieve mismatch, door veranderende functie-eisen;
- Een kwantitatieve mismatch, die ertoe leidt dat er nog steeds zowel veel schaarse als veel overschotberoepen zijn;
- Een mismatch tussen waar werkgevers hun personeel werven en waar werkzoekenden naar vacatures zoeken.
‘Nog een wereld te winnen’
Op al deze punten is zowel aan de zijde van de werkgever als aan die van de werkzoekende nog ‘een wereld te winnen’, aldus de onderzoekers. Ze raden werkgevers bijvoorbeeld aan kandidaten actiever en met de juiste boodschap te benaderen. Uit de cijfers blijkt immers sowieso dat persoonlijke contacten tussen werkgever en kandidaat belangrijker worden. Of het nu gaat om sociale media of eigen werkenbij-sites, ze winnen allemaal ten opzichte van bijvoorbeeld headhunters, het UWV of het uitzendbureau.
Lees meer:
Meer van zulke verhalen?
Lees elke week de Nieuwsbrief van Werf&. Zo blijf je op de hoogte van alles wat er gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment! Doe het nu, het is gratis en je mist nooit meer iets!