Dat Tinder prima werkt om singles te matchen, weten we. Dus is de stap naar de arbeidsmarkt maar klein. Dat weten ze ook bij Possible in Cincinnati.
Een stel stagiairs van het digitaal marketingbureau heeft daarom een Tinder-account geopend om nieuwe collega’s aan te trekken. Met hun actie wilden ze vooral kandidaten uit andere Amerikaanse steden aanspreken. Voor Amerikaanse marketeers en reclamemakers is Cincinnati namelijk niet echt een populaire stad om te gaan werken. ‘En gaan werken in een nieuwe stad is net zoiets een blind date‘, zegt een van de Possible-medewerkers in de bijbehorende video.
Cincy naar rechts swipen
Stagiair David Harris was de initiatiefnemer van het Tinder-idee. Hij filmde en monteerde de campagnevideo met hulp van het hele clubje stagiairs van het bedrijf. Zijn idee: als mensen Tinder gebruiken om vrienden te vinden in een nieuwe stad, waarom kun je de app dan niet net zo goed konden gebruiken voor een blind date met Cincinnati? Hij noemde het account ‘Cincy’ en wachtte vervolgens af. Met succes: ruim 100 mannen en vrouwen uit steden als New York, Cleveland en Chicago swipeten ‘Cincy’ naar rechts.
De gelukkige: Daniel Mashburn
Uit deze 100 mensen koos het team één kandidaat: Daniel Mashburn (of was het nou Washburn?), een assistant account executive bij Leo Burnett uit Chicago. Hij kreeg een vlucht en airbnb-overnachting betaald, maar had op dat moment nog niet in de gaten dat het hier om een wervingsactie ging, maar dacht meer aan een promotieactie. De stagiairs hadden voor hem een weekendprogramma samengesteld, gebaseerd op informatie van zijn social media-accounts.
Als een nieuwe relatie
‘Een nieuwe baan beginnen is als een nieuwe relatie’, zegt Madison Dejaegher, digital marketing-stagiair bij Possible, onderdeel van het wereldwijd opererende WPP. ‘Het kan spannend zijn. Je hebt waarschijnlijk je vorige relatie beëindigd omdat je er niet blij was, of omdat je je doelen niet haalde.’
De helft van het budget over
Leuk om nog op te merken: de stagiairs kregen een budget mee van 2.000 euro voor de campagne. Daarvan hielden ze meer dan de helft over, inclusief productiekosten en binnenlandse vlucht. En het bedrijf heeft daarvoor nu dus een paar video’s die de hele wereld overgaan. En wie weet wat voor nieuwe collega’s daar nog uit voortkomen…
https://www.youtube.com/watch?v=YGzSZZUUM2g