Gem. leestijd 3 min  463x gelezen

Wie zorgt er nog voor de pensioenen bij APG als mensen 125 worden?

Als grootste pensioenuitvoerder van Nederland is APG op zoek naar mensen ‘die verder kijken’. Een employer branding-campagne rondom spannende toekomstvragen moet zulke mensen triggeren. Hoe kreeg die campagne vorm?

Wie zorgt er nog voor de pensioenen bij APG als mensen 125 worden?

Je had je als pensioenuitvoerder waarschijnlijk geen betere tijd kunnen voorstellen voor de lancering van een arbeidsmarktcampagne. Met de nieuwe Pensioenwet volop in het nieuws, blijken pensioenen ineens toch weer een thema dat veel mensen bezighoudt. Maar tegelijk een onderwerp dat veel vragen oproept.

Precies rondom dat soort vragen draait de nieuwe campagne van APG, de Nederlandse uitvoerder voor pensioenfondsen, die in totaal meer dan 600 miljard euro onder zijn beheer heeft. Het gaat dan om vragen die zich richten op de wat verdere toekomst, zoals: ‘Zullen we een onderwaterhuis kopen?’, ‘Hoeveel Bitcoin pensioen krijg ik straks?’, ‘Ging er vroeger echt benzine in een auto?’ en als laatste ‘Wat wil je voor je 125ste verjaardag?’

Verder kijken

APG wil met de nieuwe campagne dan ook niet alleen de mensen aanspreken die over vandaag nadenken, maar juist ook zij die willen ‘verder kijken’. Want de grote vraagstukken voor de pensioenuitvoerder liggen ook echt op de langere termijn. Alle vragen in de campagne hebben hun eigen thema, zoals klimaatverandering en demografie. Elke vraag kan op de bijbehorende website uitgevouwen worden en geeft hier een beschrijving. Wie verder klikt, komt op een fraai vormgegeven vacaturepagina terecht.

‘Wat de toekomst brengt weet niemand. Maar één ding is zeker: mensen zullen zichzelf dan andere vragen stellen.’

‘Wat de toekomst brengt weet niemand. Maar één ding is zeker: mensen zullen zichzelf dan andere vragen stellen’, stelt de grootste pensioenuitvoerder van Nederland op zijn eigen site, onder de noemer Zie jij toekomst bij APG?. ‘Bij APG zijn we daarom elke dag bezig met de toekomst, bijvoorbeeld met de stijging van de levensverwachting. Hoe wij met zo’n onderwerp omgaan heeft invloed op miljoenen mensen die voor hun financiële toekomst op ons rekenen.’

Ook op de radio

De campagne is een samenwerking van APG met ARA advertising en VONQ. ‘Wij zijn relatief onbekend als werkgever’, vertelt Irma Bousardt, adviseur arbeidsmarktcommunicatie over de rationale van de campagne. ‘Rond de 20% van het Nederlands publiek kent APG als werkgever. Onze ambitie is om dat omhoog te krijgen. Maar áls mensen ons al kennen, weten ze vaak niet dat we naast pensioenuitvoerder ook een van de grootste duurzame pensioenbeleggers ter wereld zijn , en dat we met de stap naar het nieuwe pensioenstelsel veel nieuwe mensen nodig hebben . Daarom deze campagne die echt op awareness is gericht.’

‘Rond de 20% van het Nederlands publiek kent APG als werkgever.’

De campagne kun je niet alleen online tegenkomen, maar is ook op de radio te horen. Met de vragen, die zich richten op zo’n 20 jaar verder, wil APG duidelijk maken ‘dat je bij APG verder kijkt dan vandaag. Of je nu bezig bent met het administreren of uitkeren van pensioenen van bijna 5 miljoen mensen of dat je beleggingskeuzes maakt die impact hebben op een leefbare wereld voor toekomstige generaties’, aldus senior adviseur merk & reputatie Levien Houweling, die toevoegt dat de campagne echt een kapstok is waar andere campagnes voor specifieke doelgroepen aan opgehangen kunnen worden. ‘Dat doen we momenteel al voor digital & innovation en cybersecurity. Maar ook voor starters komt er nog een en ander aan’, belooft hij.

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

 

 

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners