Als je een vacature in de aanbieding hebt, zit je er eigenlijk niet op te wachten dat je zoveel mogelijk clicks krijgt. Ook wil je liever niet betalen voor elke plaatsing die je doet. Wat je wilt, zijn sollicitanten. Dus waarom zou je niet gewoon per sollicitant kunnen betalen? Steeds meer vacaturesites stappen dan ook over op een zogeheten pay-per-applicant-model. En vanaf 2023 volgt ook de grootste van allemaal, Indeed, dat voorbeeld, zo werd bekend op het event Indeed FutureWorks 2022.
De verwachting is dat de uitrol ergens volgend jaar volledig is afgerond.
Het wordt algemeen gezien als een nieuwe stap voorbij het traditionele duration-model. Werkgevers die Indeed gebruiken, gaan volgend jaar dus niet meer betalen per click, maar pas zodra een kandidaat start met een sollicitatie, of pas op het moment als hij of zij deze indient. De migratie is overigens al begonnen met kleinere werkgevers. De verwachting is dat de uitrol ergens volgend jaar volledig wordt afgerond.
‘Grote verandering’
‘Een grote verandering’, noemde Indeeds vice president Maggie Hulce het tijdens het evenement dat recent in New York werd gehouden. Ze legde daarbij ook uit dat het pay-per-application-model vooral zal gelden voor vacatures die direct op Indeed worden gezet. Het pay-per-started-application-model gaat vooral gelden voor vacatures die Indeed over het hele internet vindt en daarna zelf indexeert. Pay-per-click gaat er volgens haar helemaal uit, zodra de transitie naar het nieuwe model voltooid is.
Pay-per-click gaat er helemaal uit, zodra de transitie voltooid is.
Volgens Hulce zal het nieuwe model werkgevers uiteindelijk winst opleveren. Zij krijgen immers minder te maken met ongekwalificeerde, ongeïnteresseerde en soms zelfs frauduleuze clicks, en betalen slechts voor wat ze werkelijk willen: gekwalificeerde kandidaten. De prijs daarvan zal worden bepaald door arbeidsmarktcondities voor een bepaalde functie, inclusief locatie van de vacature, de functietitel en het aantal aanwezige baanzoekers in de markt. Als de markt voor die ene vacature op dat moment minder competitief is, zal de cost-per-application omlaag gaan. Maar in schaarse markten geldt natuurlijk het omgekeerde.
Geen verrassingen
Wel is het zo, zegt Hulce, dat werkgevers niet voor verrassingen zullen komen te staan. Werkgevers zullen voordat ze een vacature plaatsen op de hoogte worden gebracht van de kosten van een sollicitatie, en kunnen vervolgens kiezen of ze een limiet op het aantal te ontvangen sollicitaties zetten, of dat ze de vacature sluiten (of op pauze zetten) zodra de doelen behaald zijn.
‘Indeed zal geen rekening sturen als niet aan de eisen wordt voldaan’
Om ook hier misbruik tegen te gaan, zal Indeed werkgevers aanmoedigen te werken met dealbreaker questions of must-have functie-eisen. Zo weet een werkgever zeker met een gekwalificeerde kandidaat van doen te hebben, en ‘zal Indeed geen rekening sturen als niet aan de eisen wordt voldaan’, aldus Hulce. ‘We testen ook de optie om werkgevers de gelegenheid te geven een ongekwalificeerde kandidaat die toch door het net geglipt is af te wijzen en te verzoeken om een vervanging. De reden waarom de eerste kandidaat dan is afgewezen, wegen we dan mee bij de volgende selectie van kandidaten.’
Naar een totaal sollicitatieplatform
De nieuwe stap naar pay-per-applicant past in een beweging van vacaturesite naar een ‘totaal sollicitatieplatform’, aldus Hulce. Datzelfde geldt voor enkele andere nieuwe features die op het evenement bekend werden gemaakt. Denk aan automatiseringstools die werkgevers helpen om kandidaten direct via het platform te sourcen, screenen en interviewen. Cv’s scannen? Sollicitatiegesprekken inplannen? Indeed verleent steeds vaker – geautomatiseerd – de helpende hand.
Sollicitatiegesprekken inplannen? Indeed verleent steeds vaker – geautomatiseerd – de helpende hand.
Zoals de quick-apply-knop, die geïntegreerd is met meer dan 300 applicant tracking systems (ATS’en), en waarmee kandidaten direct kunnen solliciteren, assessments kunnen maken, en met potentiële werkgevers kunnen communiceren. Ook krijgen kandidaten tegenwoordig geautomatiseerde reminders via e-mail en sms, zodat de no show op sollicitatiegesprekken wordt teruggedrongen. Indeed maakt bovendien steeds meer werk van gepersonaliseerde recommendations, in plaats van louter een zoekmachine te willen zijn.