Het artikel gaat hieronder verder.

‘Ik voelde me al deel van het team voordat ik had getekend.’ Britta, Quincy en Samuel zijn het met elkaar eens: dat is wat de onboarding bij Byner uniek maakt. Deze persoonlijke aandacht, collegialiteit en ontzorging hebben ze nergens anders ervaren. De start voelde als een warm bad.
Bij exitgesprekken werd steeds benoemd: ‘Dat moet beter.’
Als partner in recruitmenttech willen we de beste mensen naar klanten sturen. Maar we zagen hoe een gebrekkige onboarding leidde tot frustratie, rolverwarring en stuurloosheid. Met structurele impact op tevredenheid, wendbaarheid en effectiviteit. Bij exitgesprekken werd steeds benoemd: ‘Dat moet beter.’
Vandaag voelt onze onboarding als thuiskomen. We geloven dat organisatie en cultuur het verschil maken. Nieuwe collega’s zeggen hun vaste baan op om bij Byner in het diepe te springen. Dat verdient erkenning, waardering en steun. Dat gedachtegoed is de basis.
Voor de eerste werkdag
Persoonlijke context zoals werk/privébalans en zingeving bespreken we al tijdens de kennismaking. Na het tekenen volgt een persoonlijke felicitatie en een kick-off over het procest. Nieuwe collega’s worden uitgenodigd voor een event, zoals een Byner Office Day (afgelopen november de workation in Spanje). Een week voor de start zien ze hun volledig ingeplande agenda en worden hun apparaten gebruiksklaar gemaakt.
Daarna
Op dag één worden onze doelen, cultuur en mentaal welzijn besproken. Met een fun factor maken we de apparaten en tools ISO compliant. Ze gaan direct mee naar klantafspraken, productdemo’s en projectworkshops en leren zo on the job. Stapsgewijs maken ze kennis met onze partners, processen, interne tools en ons product. In plaats van infodumpen gebruiken we incremental & stacked learning. De agenda bevat voldoende ruimte voor rust, stilte en reflectie.
Nieuwe medewerkers gaan direct mee naar klantafspraken, productdemo’s en projectworkshops .
De onboarding gaat vloeiend over in het werk door de opbouw van relaties, kennis en competentie.
Werken bij een SaaS scale-up als Byner komt met een steile leercurve. De medewerker vraagt zich af: ‘Heb ik wel de juiste keuze gemaakt?’ Wij zeggen: Ja!
Wat was de impact van de case?
De impact van onze onboarding onderzoeken we enerzijds kwalitatief, met persoonlijke aandacht. Tijdens en na de onboarding bespreken we regelmatig hoe het gaat met de nieuwe medewerker en hoe zij hun onboarding ervaren. De impact zien we met name in: de termen die medewerkers gebruiken om hun ervaring te omschrijven. De onboarding wordt niet langer beschreven als verwarrend, onduidelijk, stuurloos en met een gevoel van nutteloosheid. Maar nu juist door duidelijke verwachtingen, doelgerichtheid, welkom zijn, erbij horen en dat ze van waarde zijn.
- Het directe gevoel van belonging. Nieuwe collega’s beschrijven dat ze zich al ‘part of the team’ voelden voordat ze überhaupt hun contract hadden getekend en dat ze zichzelf niet eerst hoeven te bewijzen.
- Het gevoel van competentie en de impact die de medewerker daarmee maakt in projecten en op klanten.
- De wendbaarheid: in tijden van onzekerheid en verandering overheerst de ‘wij’-mentaliteit.
- Het ambassadeurschap dat nieuwe medewerkers tonen met betrekking tot onze cultuur, klantgerichtheid, mentaal welzijn en cybersecurity.
Daarnaast zien we het verschil dat de onboarding maakt terug in de inzetbaarheid van consultants:
- Consultants worden binnen 3 maanden deels facturabel ingezet op projecten
- Binnen 5 maanden zijn ze volledig facturabel inzetbaar
- Binnen 6 maanden kunnen ze zelfstandig projecten draaien
- Na een jaar kunnen ze zelf een nieuwe collega meenemen in een project
Tegelijkertijd zien we als lerende organisatie nog genoeg verbeterpunten en experimenteren we met ideeën om onze onboarding nog effectiever, soepeler en leuker te maken. Bijvoorbeeld door bij de eerstvolgende onboarding:
- Gamification te gebruiken om te zorgen voor meer afwisseling en fun
- Meer live ontmoetingen te stimuleren en Zoom-fatigue te verminderen
- Korte instructiefilmpjes beschikbaar te hebben over onze belangrijkste tools
- Incrementeel bite sized informatie aan te bieden over het optimaal gebruik van onze virtuele werkruimte
- Meer self service mogelijk te maken aan de hand van een onboardingportaal.
Bij Byner geloven we dat onze nieuwe onboarding daarnaast een positieve invloed heeft op het langere behoud van medewerkers. Daar kunnen we nog niet iets over zeggen, maar alle tekenen wijzen vooralsnog op een succesvolle uitwerking.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Byner is naast leverancier en partner van staffing- en recruitmentsoftware natuurlijk zelf ook een werkgever. Hoe beter wij medewerkers in staat stellen te zorgen voor hun eigen succes, hoe groter zij diezelfde impact bij onze klanten kunnen maken. En zo zorgen we samen voor elkaars volgende niveau. Onze onboarding is prijswaardig omdat we dit effect bereiken zonder toeters en bellen. ‘Victory is achieved through organization‘, is een uitspraak van Dave Ulrich, de grootvader van de moderne HR. En daar zijn wij het mee eens: pingpongtafels en glijbanen gaan het verschil niet maken. Maar wel: een persoonlijke aanpak, goede organisatie en een onderscheidende cultuur.
We kijken door de bril van de medewerker naar hun eigen context en bepalen onze plek als werkgever in het leven van die persoon. Wij zijn net zo goed deel van hun bigger picture. Deze visie stelt ons in staat om een werkelijk zinvolle onboarding vorm te geven met resonerend effect.
Credits case
Deze interne case is mede mogelijk gemaakt door:
- Onze consultants onder wie Britta van der Poel, Quincy Veltman en Samuel Korthof
- Ralph Brasker (CEO)
- Martijn van der Velden (Head of Operations)
- Diederik Verstraete, onze Byner trainer
- Geschreven en ingezonden door Paulien van der Krift (HR Generalist)
- Alle andere collega’s, oud en nieuw, van team Byner
- En alle klanten en partners in de Byner Community door hun vertrouwen in ons
Uitreiking op Werf& Live
De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?