Gem. leestijd 4 min  271x gelezen

‘Pandemie veel gebruikt om sollicitatieproces op orde te brengen’

Recruiters hebben tijdens de coronaperiode bepaald niet stilgezeten. Velen hebben de tijd van de pandemie gebruikt om hun digitale sollicitatieproces op orde te brengen, constateert Bas van de Haterd met genoegen.

‘Pandemie veel gebruikt om sollicitatieproces op orde te brengen’

Jarenlang was er heel wat aan te merken op het digitale recruitmentproces van organisaties. Maar naar nu blijkt hebben veel organisaties de jaren van de pandemie goed gebruikt om het sollicitatieproces op orde te brengen. Althans, uit de meest recente cijfers van het Digitaal-Werven-onderzoek bij de recruitmentsites van 550 van de grootste en bekendste werkgevers van Nederland blijkt dat veel van die sites sinds 2019 behoorlijk erop vooruit zijn gegaan. Een kleine greep uit de bemoedigende resultaten:

#1. Register to apply‘ gehalveerd

Het aantal recruitmentsites met een register to apply, dus waar je je eerst moet registeren voordat je mag solliciteren, is in 3 jaar meer dan gehalveerd. Een goed teken, want zo’n verplichte registratie is een belangrijke reden voor kandidaten om af te haken in het proces, en daarom ook een doorn in het oog van veel recruiters. Data van Attrax laten zien dat door een register to apply te vervangen door een normaal sollicitatieformulier, afhankelijk van je doelgroep, 50 tot 75% méér kandidaten die op je sollicitatieknop klikken ook daadwerkelijk de procedure afmaken.

In 2019 had nog 10,9% van de Nederlandse recruitmentsites een register to apply, nu is dat 4,6%.

In 2019 had nog 10,9% van de Nederlandse recruitmentsites een register to apply, in 2022 is dit nog slechts 4,6%. Hierbij moet wel opgemerkt worden dat bij 14,9% van de organisaties het online sollicitatieproces nog steeds meer dan 5 minuten tijd van de kandidaat vergt, door de hoeveelheid informatie die men vraagt.

#2. Snelheid neemt iets toe

Minder goed nieuws is er te melden over de reactiesnelheid op een mystery sollicitatie. Waar in 2018 slechts 19% géén reactie hier op stuurde, is dat dit jaar opgelopen tot ruim 25%. En waar toen nog 47% van de organisaties binnen een week reageerde, is dat nu net iets meer dan 41%. Maar positief geformuleerd: waar destijds 41% er niet in slaagde binnen 2 weken te reageren, is dat nu gedaald tot iets meer 37%.

#3. Meer salaris in vacatures

Het aantal organisaties dat het salaris in de vacature vermeldt is toegenomen, en wel van 42% naar 48%. Bijna de helft van alle grote organisaties in Nederland is inmiddels dus transparant in het financiële aanbod dat bij de vacature hoort. Ook niet gek natuurlijk, gezien het grote belang dat veel kandidaten hieraan hechten (en wat in Californië zelfs gewoon verplicht is).

#4. Meer Total Talent Acquisition

Het aantal websites dat naast vacatures voor vaste banen ook expliciet freelance, of interim functies aanbiedt op de recruitmentsite is momenteel 7,5%. In 2019 werd dit nog niet gemeten. Daarom is het niet mogelijk dit te vergelijken. Maar het lijkt erop dat dit wel een flinke toename is.

#5. Minder motivatiebrieven

De motivatiebrief, waarschijnlijk het meest nutteloze relikwie uit de rijke geschiedenis van recruitment, is nog steeds verplicht bij 44,7% van de organisaties. Daarnaast geeft 29,9% de optie aan de kandidaat om zo’n brief toe te voegen en bij 25,3% van de grootste organisaties van Nederland is het niet eens meer mogelijk om zo’n sollicitatiebrief toe te voegen.

#6. Volop audio

Ook nieuw in het onderzoek zijn vragen naar podcasts en audio. Daaruit blijkt bijvoorbeeld dat nog pas bij slechts 1,3% van de recruitmentsites de vacature ook in audio beschikbaar is, via een voorlees-icoon. Wat daarnaast opvalt: 2 organisaties (dus 0,4% van de onderzochte bedrijven) hebben een aparte podcast over de vacature gemaakt, dus een specifiek audioverhaal dat betrekking heeft op de functie.

Podcasts blijken sowieso behoorlijk vaak te vinden op de onderzochte sites. Zo heeft 3,3% van de organisaties een podcast gelinkt vanaf hun werkenbij-pagina. De meerderheid van al die podcasts gaat over hoe het is om te werken bij die betreffende organisatie, zo’n 17,6% geeft hun visie op de markt waarin ze zitten en 29,4% mengt beide onderwerpen in de podcast.

Meer Digitaal-Werven?

Meer weten over dit onderzoek? Een samenvatting wordt gepresenteerd op donderdag 6 oktober tijdens het Digitaal-Werven-event en het rapport zal later dit jaar ook (gratis) beschikbaar komen via de site en nieuwsbrief van Digitaal-Werven.

Vorig jaar was Coolblue nog de gelukkige winnaar van de Digitaal-Werven Award.

Lees ook

bij Digitaal-Werven

Bas van de Haterd

Bas van de Haterd is onder meer initiatiefnemer van Digitaal-Werven, een jaarlijks onderzoek naar welke organisatie kandidaten de beste sollicitatie-ervaring biedt, en samen met Werf& organisator van TA Live.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners