18 vacatures, nauwelijks sollicitaties. De gemeente Gulpen-Wittem haalde er eerder deze maand nog het nieuws mee. Maar het is bepaald niet de enige gemeente waar het momenteel ‘piept en kraakt’ vanwege de aanhoudende personeelstekorten, aldus het A&O-fonds van de gemeenten, dat nauwgezet de gemeentelijke arbeidsmarkten in het oog houdt. ‘We zien al langer dat het bij gemeenten begint te knellen in de uitvoering.’
Het aantal gemeenteambtenaren per 1.000 inwoners blijkt flink toe te nemen.
Het aantal vacatures bij de Nederlandse gemeenten ligt momenteel ongeveer twee keer zo hoog als voor de uitbraak van de coronapandemie. In het openbaar bestuur staan inmiddels zo’n 23.000 vacatures open, meldde het CBS vorige week nog, en het is daarmee een van de weinige sectoren met nog altijd flinke groei. Van al die vacatures is ongeveer de helft bij een gemeente te vinden, zo’n 7% van het totaal aantal gemeenteambtenaren. Wat onder meer komt doordat hun aantal per 1.000 inwoners flink blijkt toe te nemen. Maar hoe proberen die gemeenten op te vallen bij de werkzoekende? Een zevental recente campagnes nader bekeken.
#1. Amsterdam: van BOA tot beleidsmedewerker
Met (volgens de eigen werkenbij-site) slechts 143 vacatures op meer dan 18.000 medewerkers valt de vacaturegraad in de hoofdstad nog behoorlijk mee. Toch is Amsterdam recent een grootse, nieuwe arbeidsmarktcampagne begonnen: een inclusieve campagne waarin zoveel mogelijk (potentiële) medewerkers zich zouden moeten herkennen: van BOA tot beleidsmedewerker en van data-analist tot GGZ-jeugdverpleegkundige.
De kernboodschap van de campagne: ‘wie je ook bent, wat je ook doet; hier doen we het samen, allemaal voor Amsterdam’. De Employee Value Proposition is ontwikkeld door het Rotterdamse (!) bureau Radancy, productie was in handen van het al net zo Rotterdamse KAAPS film. Maar 010 wist de sfeer van 020 toch heel aardig te vangen in de mooi geschoten en emotioneel aansprekende video, die als aftrap van de campagne live is gegaan. Meer uitwerking in andere middelen volgt dus nog.
#2. Utrecht: wat jij kan
‘Wat jij kan, heeft Utrecht nodig.’ Nijntje, de historische werven, kunst in de wijk, in de video passeren tal van hoogtepunten uit de Domstad de revue. Alles om de momenteel 77 vacatures bij de gemeente Utrecht onder de aandacht te brengen. De wervingscampagne werd twee weken geleden afgetrapt. ‘Want de komende jaren zoeken we veel nieuwe collega’s voor onze groeiende stad’, legt manager recruitment Nathalie van Doesum uit, die ook meteen meldt ‘supertrots op het eindresultaat’ van de campagne te zijn.
De nieuwe campagne kun je de komende tijd zien voorbijkomen onder andere op abri’s in de stad en via social media. Met dank aan Enof creatieve communicatie, en Full Frame. Nog steeds best bijzonder trouwens: op de bijbehorende werkenbij-site zijn niet alleen de vacatures voor vast te vinden, maar is ook aan de inhuur gedacht.
#3. Amstelveen: aanpakken!
Niet alleen Amsterdam (zie #1) zocht het voor zijn campagne buiten de gemeentegrenzen, dat deed ook buurgemeente Amstelveen. Zij kwamen zelfs helemaal in het zuiden terecht, bij Morres & Company, dat een hele campagne bouwde rond het woord ‘pakken’ en zelfs een site met dat thema, met ‘een apart kleurenpalet en opvallende copy’ in het leven riep.
De campagne was in eerste instantie slechts bedoeld voor de afdelingen Stedelijke Ontwikkeling en Projecten en Advies om potentiële medewerkers aan te trekken, maar werd vervolgens gemeentebreed uitgerold. Aan bod komen kleine en grote projecten zoals bedrijventerrein Nieuw Legmeer, het Keizer Karelplein en appartementencomplex The Mayor.
#4. Heerlen: wil jou
‘Iedereen in deze video werkt bij de gemeente Heerlen’, staat er aan het eind van de recente wervingsvideo van de gemeente Heerlen. Het is het soort disclaimer waarvan je je afvraagt of hij werkelijk nodig was (een beetje in de trant van ‘No animals were harmed during this film‘). Maar hoe dan ook: Heerlen, ‘stad met lef‘, deed recent ook een duit in het wervingszakje van gemeenten, met een campagne om de vele vacatures in de Zuid-Limburgse stad onder de brede aandacht te brengen.
#5. Zoetermeer: samen bouwen
‘Samen bouwen. Aan de stad, aan jezelf.’ Dat is het thema van de campagne waarmee groeistad Zoetermeer zichzelf bij werkzoekenden op de kaart wil zetten. Momenteel staan er iets meer dan 30 vacatures bij de Zuid-Hollandse gemeente open. De kreet ‘Samen bouwen’ was tijdens de recente verkiezingen overigens ook al door de lokale D66-fractie geadopteerd, maar laten we het erop houden dat in gemeenten waar zoveel gebouwd wordt, zo’n slogan misschien ook wel wat voor de hand ligt.
Het EVP van Zoetermeer is overigens opgehaald door het Haarlemse BRANDMANNEN, die ook het creatief concept hebben bedacht, de middelen hebben gemaakt (in samenwerking met UHU) en nu de campagne draaien op allerlei media, om zo bij de juiste doelgroep onder de aandacht te komen.
#6. Altena: niet stoffig
Bij de gemeente Altena hebben ze de vooroordelen over ambtenaren als uitgangspunt genomen voor hun nieuwe arbeidsmarktcampagne. Met dank aan het Eindhovense bureau Happy Horizon en Video agency Viduate (en interim Timetohire-recruiter Jeroen Botman). Alleen… waarom zien we die leuke, nieuwe, allesbehalve stoffige video nog niet terug op de werkenbij-site?
#7. Hellendoorn: heel veel taken
Als je niet zou weten waar de gemeente Hellendoorn precies ligt, krijg je waarschijnlijk al snel een indruk als je de recente wervingsvideo bekijkt, waarin p&o-adviseur Danique Timmermans de vele taken bespreekt die op het bordje van de gemeente liggen: van de school van de kinderen tot de afvalrecycling en de veiligheid in de straat. ‘Wij doen alles in eigen beheer. En daar zijn we heel trots op.’
Conclusie: onderscheidend vermogen gezocht
Hierboven zomaar enkele van de vele campagnes die de ruim 350 gemeenten in Nederland de afgelopen tijd hebben gelanceerd om aan hun employer branding te bouwen. Waarbij als je er 7 achter elkaar bekijkt, ook opvalt dat ze toch ook wel veel op elkaar lijken. En de grens met toeristische citymarketing vaak ook wel dun is. Een beetje meer onderscheidend vermogen is kortom nog wel welkom. Zeker bij de kleinere gemeenten. Want qua campagnefilms springen met name Amsterdam en ook Utrecht er echt nog wel uit. Oftewel: wie durft het werken bij zijn gemeente écht anders dan anderen in de markt te zetten? Inzendingen van harte welkom!