Omschrijving van de case
Het idee van de SwipeGame (Tinder) is initieel ontstaan vanuit onze bevinding dat de ‘startende professional’ meer moeite lijkt te ervaren met het vinden van een passende (vervolg)stap en eerder een cultural fit zoekt met een organisatie. ‘Wat wil ik’, ‘wat past bij me’ en ‘waar ben ik nou écht goed in’ zijn veelgestelde vragen die niet als vanzelfsprekend worden beantwoord. Mede door een divers opleidingsaanbod en daarmee een uitstroom aan generalisten lijkt de keuzestress toe te zijn geslagen. Daarnaast kunnen wij ons voorstellen dat professionals het overzicht kwijt raken in de ‘vacature-jungle’ met een groot en complex aanbod.
‘Wij kunnen ons voorstellen dat professionals het overzicht kwijt raken in de ‘vacature-jungle’.’
Aangezien professionals worstelen met deze zoektocht én werkgevers grote moeite hebben toekomstig werknemers te ‘verleiden’ tot een kennismakingsgesprek hebben we gekozen voor een andere benadering. Hierbij hebben we ervoor gekozen onze werkomgeving en cultuur te etaleren in plaats van een vacaturetekst. Aan de hand van een ‘SwipeGame’ op de werkenbij-pagina (Tinder-principe) – waarin een aantal stellingen over onze organisatie zijn verwerkt – krijgen potentiële kandidaten feeling bij ons als organisatie.
Is het een match?
Door het spelen van de game blijkt of wij bij Happy Horizon een match zijn en ‘hetzelfde denken over werk’. Is het een match? Dan kun je op een laagdrempelige manier je contactgegevens achterlaten (LinkedIn profiel en evt. telefoonnummer) zodat we in gesprek kunnen over een ‘gedroomde functie’. Hiermee proberen wij in een eerder stadium in contact te komen met professionals en ze niet te verplichten tot solliciteren, maar interesseren in onze organisatie.
Wij geloven dat (young) professionals een omgeving zoeken waarin ze kunnen onderzoeken waar hun talenten, kwaliteiten én interesses liggen.
Wij geloven er als organisatie in dat (young) professionals eerder op zoek zijn naar een omgeving waarmee ze zich kunnen identificeren, mogen werken met gelijkgestemden en kunnen onderzoeken waar hun talenten, kwaliteiten én interesses liggen.
Wat was de impact van de case?
In totaliteit hebben 82 kandidaten de SwipeGame gedaan en hebben wij als organisatie 11 kandidaten aangetrokken voor diverse functies (landelijk). Hetgeen veelal is teruggegeven door de ‘geïnteresseerden’ is dat we op deze manier vanuit de persoon gekeken hebben en niet iemand direct verplichten te solliciteren op een concrete functie. Het eerste contactmoment is gericht op het onderzoeken waar iemand ‘energie van krijgt’ en niet wat hij/zij kan en/of voor werkervaring heeft.
Het eerste contactmoment is gericht op het onderzoeken waar iemand ‘energie van krijgt’.
De SwipeGame hebben we inhoudelijk vormgegeven door met het Recruitmentteam de organisatie in te trekken en voorbeelden te verzamelen die ons typeren als organisatie maar ook echt onderscheidend zijn. De vervolgstap gaat zijn dat we per vakgebied een variant ontwikkelen die iets zegt over de specifieke teams waarvoor we werven. Onder het mom van ‘collega’s vinden we samen’ proberen we recruitment een gezamenlijk topic te geven binnen onze organisatie. Daarmee creëert elk team eigen content en draagt een wezenlijk steentje bij aan het verleiden van een passende kandidaat.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Interesseren is het nieuwe solliciteren! In deze case is er rekening mee gehouden dat young professionals steeds breder én op basis van competenties worden opgeleid. Vakgebieden groeien naar elkaar toe en studenten weten zich minder concreet richting te geven maar willen wel ergens bij horen. Door af te stappen van vacatureteksten maar meer te kijken naar de cultural fit gecombineerd met talenten/interesses willen wij samen met de professional deze zoektocht concretiseren.
‘Interesseren is het nieuwe solliciteren!’
Wij geloven erin dat je interesse voor een vakgebied kan groeien en loopbaanpaden steeds lastiger te voorspellen zijn én werkervaring/studieachtergrond meer ondergeschikt worden. Daarnaast is deze vorm een knipoog naar de huidige arbeidsmarkt waarin het de kunst is mensen te verleiden (Tinder) te kiezen voor een contactmoment met je organisatie.
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
Intern:
- Marketing (communicatievorm) /
- Content & Creatie (copy / visual) /
- Email-marketing (leadgeneratie) /
- Recruitment /
- Diverse specialistische teams voor ophalen input stellingen.
Extern:
- Young professionals en latent werkzoekenden (oftewel: de doelgroep).
Ook kans maken op een Werf& Award 2022?
Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 18 maart 2022 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.