De zoekterm ‘Jeugdjournaal‘ levert op deze hele site maar één hit op. En dat ging toen over een voormalig presentatrice van het programma. Dus we kunnen er gevoeglijk vanuit gaan dat we hier met een primeur van doen hebben: een wervingscampagne die ook de jongste kijkers op prime time weet te bereiken. Het gaat dan ook niet om zomaar een campagne, maar om het verhaal van de 9-jarige Wessel, die als een van de eersten ter wereld via een bijzondere operatie een stalen veer in zijn rug kreeg, in de hoop dat zijn rug weer recht zou groeien.
De podcast die eerst van dat verhaal gemaakt werd, is onderdeel van de nieuwe 5-delige podcastserie van het UMC Utrecht, getiteld Operatie Geslaagd. Deze podcast neemt luisteraars mee achter de deuren van operatiekamer 11 van het Wilhelmina Kinderziekenhuis (WKZ), waar allerlei verhalen samen komen. Zoals dat van Wessel, die vanwege de spierziekte SMA grotendeels rolstoelgebonden is. En doordat hij in een rolstoel zit, is de verkromming van zijn wervelkolom ontstaan en zijn organen gaan verschuiven en verzakken. Een scoliose-operatie móet dus gebeuren. Maar gelukkig hebben professor Moyo Kruyt en zijn collega René Castelein in het UMC Utrecht een innovatieve manier bedacht om dit uit te voeren…
De zeer schaarse OK-assistent
In de podcastserie volgen we steeds zo’n mogelijk baanbrekende operatie. Van spannende voorbereiding tot de operatie zelf. Daarbij volgen we als luisteraar ook steeds de OK-assistent van dienst, de 25-jarige Demi van Vliet. Zij heeft een essentiële rol tijdens de operatie aan de zijde van de chirurg. ‘Het is een voorrecht om deel uit te maken van het team dat levens verandert en redt. Elke dag is anders, en dat houdt het interessant en uitdagend’, zegt ze onder meer over haar beroep.
‘Met deze branded podcast willen wij primair nieuwe medewerkers aantrekken, maar ook onszelf profileren als innovatieve werkgever.’
OK-assistent is een zeer schaars beroep. Nederland telt slechts 5.450 operatieassistenten, van wie slechts 10% actief op zoek is naar een (andere) baan. Daarom halen veel ziekenhuizen alles uit de kast om hen te werven. ‘Voor het werven van deze schaarse OK-assistenten hebben wij, afdeling Recruitment & Arbeidsmarktcommunicatie in het UMC Utrecht, deze podcast gemaakt’, vertelt Adviseur Recruitment (én mantelzorger) Josefine Calma. ‘Met deze branded podcast als wervingstool willen wij primair nieuwe medewerkers aantrekken, maar ook onszelf profileren als innovatieve werkgever.’
Uniek kijkje in de keuken
Waarom ze het zo doen? ‘De inhoud van het vak van de OK-assistent is voor veel mensen onbekend terrein’, zegt Calma. ‘Wij wilden echt laten zien, of beter gezegd: laten horen, wat het inhoudt. En omdat de OK-deuren meestal gesloten zijn voor de buitenwereld, leek ons een podcast een mooi middel om dit te doen. Je geeft hiermee een uniek kijkje in de keuken.’
‘Omdat de OK-deuren meestal gesloten zijn voor de buitenwereld, leek een podcast een mooi middel.’
In het UMC Utrecht zijn de operaties gemiddeld behoorlijk complex, en speelt onderzoek en innovatie een belangrijke rol, vult ze aan. ‘Dit samen was voor ons de reden dat we dit middel hebben gekozen. Video maakt te veel impact in een ziekenhuisomgeving. Een podcast is een laagdrempelige manier om content te maken en een boodschap over te brengen. Voor de maker, want je staat niet in de weg. Voor het patiëntje en de ouders die enigszins privacy genieten en voor het zorgpersoneel die gewoon hun belangrijk werk kunnen blijven doen, zonder gestoord te worden. Voor de gebruiker is een podcast weer handig te consumeren op momenten dat het hem of haar uitkomt.’
5 vacatures
Calma vertelt dat er op dit moment 5 vacatures voor OK-assistenten uitstaan, ‘voor zowel het WKZ als het UMC Utrecht. Dit zijn doorlopende vacatures. Oftewel: we hebben meer fte’s nodig dan de vacatures zelf.’
De podcast is de laatste weken breed bekend gemaakt, vertelt ze ook. Niet alleen in het Jeugdjournaal dus, maar ook verschillende dagbladen hebben het verhaal gebracht. ‘En we hebben uiteraard onze eigen online kanalen gebruikt voor de distributie van de podcast. We hebben in het ziekenhuis 12.000 collega’s, en hebben veel communicatie-uitingen gedaan: social media, nieuwsbrieven, ons eigen intranet. En we zijn deze week gestart met een campagne. Kortom: je kunt niet om ons heen!
‘We staan in de categorie Gezondheid en Fitness nu op de derde plaats.’
Ook de podcast-apps hebben de podcast inmiddels opgemerkt. ‘We staan al een tijdje als ‘uitgelicht’ vermeld, en staan in de categorie Gezondheid en Fitness nu zelfs op de derde plaats.’
Niet de eerste, niet de laatste
Het is zeker niet de laatste podcastserie in de wereld van recruitment, en zal waarschijnlijk ook niet de laatste zijn. De AIVD boekte er al succes mee, net als De Nederlandsche Bank met zijn DNB Talks, en ook de Rijksoverheid wist vorig jaar de aandacht ermee op zich gericht. Het Korps Commandotroepen maakte eerder ook een veelbeluisterde serie. Verzekeraar Achmea voegde zich recent in dat rijtje best practices, met de lancering van de podcast 180 Graden. De luisterervaring blijkt met andere woorden een mooie manier om als werkgever potentiële sollicitanten (en andere belangstellenden) een kijkje in de keuken te geven.
Enkele bekende buitenlandse voorbeelden:
- Inside Trader Joe’s – Trader Joe’s
- Tell me why – American Airlines
- Decathlon Backstage – Decathlon
- We Are Netflix – Netflix
- Changing Lanes – BMW
Kosten/baten?
Over het totale effect van al die inspanningen is overigens nog weinig bekend. In-podcast-advertising kost zo’n 50 euro per duizend luisteraars, de productiekosten van een enkele podcast-aflevering zijn al gauw zo’n 5.000 euro. Zeker verhalende podcasts zijn al snel duurder dan interview-podcasts. Maar of tegenover die investeringen ook voldoende opbrengsten staan, is nog onderwerp van veel onderzoek.
Wel hebben podcasts doorgaans ook een belangrijk intern effect (zoals de serie van Philips, die tot 2021 liep). En – ook niet onbelangrijk – ze zijn natuurlijk ook meestal heel leuk om te maken. En, zoals in het geval van het UMC Utrecht: ze vertellen vaak ook gewoon nog eens een mooi maatschappelijk verhaal. Een verhaal dat het verdient om verteld te worden. Tot aan het Jeugdjournaal aan toe.