Gem. leestijd 5 min  401x gelezen

Over de podcast waarmee de Rijksoverheid nieuwe ‘digitale dijkbewakers’ zoekt

De grootste storm ooit trekt over ons land. Wat is er dan allemaal op ICT-gebied nodig? In een nieuwe podcast laat de Rijksoverheid het zien, op zoek naar ‘Nieuwe Dijkbewakers’. Hoe heeft dat vorm gekregen?

Over de podcast waarmee de Rijksoverheid nieuwe ‘digitale dijkbewakers’ zoekt

De grootste storm. Ooit. Onder de naam Ruby. En hij komt rechtstreeks op Nederland af. Wat komt er allemaal bij dat scenario kijken? In de podcast ‘De Nieuwe Dijkbewakers‘ zoekt Jim Stolze het allemaal uit. Wat doet een architect bij het KNMI op dat moment? Springt een cyber security specialist van het Nationaal Cyber Security Centrum al in zijn busje? En hoe warm krijgt een developer bij de Maeslantkering het nu?

Hoe warm krijgt een developer bij de Maeslantkering het van Ruby?

Afgelopen december ging de podcast live, en hij blijkt goed in de smaak te vallen, vertelt Mandy Smits trots. ‘Zowel op Spotify als Apple Podcasts krijgt de productie een 5-sterren beoordeling’, aldus de Projectmanager Rijksbrede I-Arbeidsmarktcommunicatie, die nauw betrokken was bij de totstandkoming ervan.

Tijdens een uitje

Het idee ontstond vorig jaar in een spontaan gesprek tijdens een personeelsuitje, vertelt ze verder. Daarna raakte een en ander in… een stroomversnelling. Smits: ‘Begin 2022 gingen we in zee met onze producent Het Podcast Kantoor en presentator Jim Stolze en in april stond het concept. De opnames vonden vooral plaats in de zomer en het editen en bijschaven gebeurde in de herfst van 2022. En in december gingen we dus live.’

‘We laten de impact van het werk voor Nederland zien, want dat geldt ook voor een systeembeheerder.’

Het doel van de podcast is om de Rijksoverheid als aantrekkelijke IT-werkgever te positioneren door verhalen te vertellen die echt een inhoudelijk inkijkje geven in het werk. ‘Daarbij laten we zien wat de impact van het werk voor Nederland is, want dat geldt niet alleen voor een beleidsmaker maar ook voor een systeembeheerder.’

Podcasts zijn hot

Het middel podcast is volgens haar een ideale manier om dit doel te bereiken. Je kunt er namelijk niet alleen veel facetten van het werk mee belichten. ‘Maar podcasts zijn natuurlijk ontzettend hot‘, aldus Smits. ‘En uit verschillende onderzoeken kwam naar voren dat IT’ers regelmatig podcasts luisteren. Dus 1+1 was 2! We vonden het een mooie manier om te testen of dit, voor ons, nieuwe kanaal ook een weg was om hen te bereiken en interesseren, naast onze andere lopende campagnes. Voor ons is dit weer een nieuw middel, dat wellicht ook een nieuw deel van onze doelgroep aanspreekt.’

René Joosten

In een van de podcasts horen we onder meer René Joosten voorbij komen, lead architect bij het KNMI. Weersverwachtingen zal hij nooit maken. Satellietbeelden interpreteren of de komst van een storm in kaart brengen laat hij aan de meteorologen over. Toch zouden zij hun werk niet kunnen doen zonder data en een goede I-strategie. En laat dat nu net Joostens expertise zijn. Waar hij dus honderduit over vertelt in De Nieuwe Dijkbewakers. Waarschijnlijk onbedoeld grappig daarbij: hoe een storm en een cloud first-strategie ineens ook letterlijk bij elkaar kunnen komen.

Verhaal vertellen

Presentator Jim Stolze (bekend als onder meer TEDx-ambassador) bezoekt in de podcastserie (van 6 afleveringen) in totaal 7 rijksorganisaties. Het is een wervingscampagne, maar de recruitmentboodschap is subtiel verwerkt, aldus Smits. Een bewuste keuze, zegt ze. ‘We wilden het niet een recruitmentverhaal laten zijn, het moet vooral een goed verhaal zijn dat lekker wegluistert. Ook als je geen IT’er bent. Maar als je eenmaal luistert, leer je wel op een natuurlijke manier verschillende rijkswerkgevers kennen.’

Jim Stolze

Door te laten zien welke moderne technieken en innovaties IT’ers bij de Rijksoverheid toepassen en ‘hoe ze dus de voeten van 18 miljoen Nederlanders drooghouden, laten we zien welke toffe banen je hier kunt vinden’, vervolgt ze. ‘In dit rondje Nederland zetten we organisaties en banen in de spotlights waar mensen misschien in eerste instantie helemaal niet aan dachten. We sluiten de afleveringen af met een voice-over: Wil jij je IT-skills inzetten voor Nederland? Ga dan naar werkenvoornederland.nl/ict. Dat is eigenlijk de enige directe wervingsoproep in de podcast.’

Het gaat om branding

Het gaat in De Nieuwe Dijkbewakers dus vooral om ‘branding’, zegt Smits. ‘We willen ervoor zorgen dat iemand die een nieuwe baan zoekt, de Rijksoverheid ook meeneemt in zijn of haar overweging.’ Als luisteraars naar de IT-landingspagina gaan, vinden ze daar verdiepende verhalen over de IT’ers in de podcast. ‘Daar krijgen ze ook de mogelijkheid om zich in te schrijven voor onze IT-updates. Zo houden we op langere termijn contact met deze doelgroep en kunnen we ze af en toe attenderen op ontwikkelingen, events en vacatures die specifiek voor hen interessant zijn. Zo komen ze dus vanzelf in onze opvolging terecht.’

‘We willen dat werkzoekenden de Rijksoverheid ook meenemen in hun overweging.’

Op dit moment komen er vanuit de podcast dus (nog) geen directe leads, vertelt ze. ‘Dat willen we in de toekomst nog wel gaan verkennen als optie. We wilden nu in eerste instantie testen of dit kanaal bij de doelgroep aansloeg, maar bij een eventueel nieuw seizoen nemen we dit zeker mee. Wel hebben we voorafgaand aan de livegang van de podcast een speciale nieuwsbrief gepromoot. Hiermee maakten we de datum van lancering van de podcast bekend, en gaven we abonnees een seintje als er een nieuwe aflevering live kwam. Deze leads wijzen we natuurlijk ook weer door naar onze reguliere IT-nieuwsbrief.’

Net als De Dienst

Het Podcast Kantoor is onder meer bekend van De zwarte dag van Hans, De Deventer moordzaak, Groene Gasten en Het geheim van Mallorca. Ook De Dienst, de podcast waarmee de AIVD vorig jaar nog een Werf& Award won, komt uit hun koker. ‘Wij zijn zelf fans van De Dienst’, aldus Smits. ‘Dus daar hebben we inderdaad collegiaal gespiekt! Maar belangrijker was dat we echt een klik hadden met de producent, die ons ook hielp met het verder uitdenken van het concept en de hele audio-beleving van de luisteraar. Dat was precies waar we naar op zoek waren. En ook een lekker kritisch tegengeluid als we te veel in ons ambtenaren-kokertje vastzaten.’

‘We zochten een lekker kritisch tegengeluid voor als wij weer te veel in ons ambtenaren-kokertje vastzaten.’

Het unieke aan deze campagne is dat het niet één organisatie betreft, maar dat het ‘een rijksbrede samenwerking is die samenhangt met onze andere IT-campagne-uitingen voor de Rijksoverheid, zoals onze e-mailmarketingstrategie en social advertising-strategie’, vertelt Smits. ‘Daarnaast is de campagne verbonden aan de actualiteit vanwege de klimaatverandering, de overstromingen in juli 2021 in Limburg, en de watersnoodramp die op 31 januari precies 70 jaar geleden plaatsvond. Ook in de landelijke media is daar nu veel aandacht voor.’

Nog niet klaar

De campagne smaakt naar meer, vertelt ze. ‘We zijn in elk geval nog niet klaar met het fenomeen podcast, we willen de toepassing voor de rijksbrede IT-campagne verder uitdiepen. Blijven we bij de verhalende vorm met een kop en een staart of werken we toe naar een langere reeks? Blijven we gaan voor een zo breed mogelijke appeal of gaan we juist verder de techniek induiken, zodat ons publiek automatisch meer niche wordt? Dit zijn vragen waar we ons voor de komende podcast over buigen.’ Wordt vervolgd dus, zoals het een goede serie betaamt.

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners