Bij verschillende bedrijfsonderdelen van de NS worden de komende 3 jaar in totaal 180 IT-vacatures verwacht. Maar hoe vind je die schaarse doelgroep nou nog op een opvallende manier? Bij het spoorbedrijf hebben ze daar iets moois op gevonden: Tech Tracks, een game op een klassieke gamecomputer, die je eigenlijk alleen kunt spelen als je over de juiste codeervaardigheden beschikt. De arcadekast is deze week op het Utrechtse NS-kantoor getest, en reist op 11 april naar Station Eindhoven, om van daaruit het land door te reizen.
‘Veel Nederlanders komen dagelijks ongemerkt met onze code in aanraking.’
De IT-vacatures waar het om gaat zijn beschikbaar op het hoofdkantoor in Utrecht, waar al zo’n 1.100 IT’ers werken. Het betreft verschillende IT-functies: data engineers, developers, en testspecialisten. De arcadekast is gebouwd door 5 IT’ers van NS, onder wie iOS-developer Dennis Vermeulen. ‘Het mooie vind ik dat miljoenen mensen gebruik maken van onze app’, zegt hij over zijn werk bij NS. ‘Veel Nederlanders komen dagelijks ongemerkt met onze code in aanraking.’
Bouwen aan de reisplanner
In een van de beschikbare games is de uitdaging om reizigers te helpen hun reis te plannen. Dagelijks werk voor Colin Groot, android developer bij NS. ‘Op termijn willen we ook deelvervoermiddelen als deelscooters en deelauto’s gaan aanbieden in de NS-app. Ik huur zelf vaak deelscooters en vind het mooi om zo’n dienst digitaal beschikbaar te maken voor onze reizigers.’ Vermeulen vult aan: ‘In de toekomst willen we zorgen dat reizigers hun hele reis van deur tot deur mét vervoer naar keuze kunnen plannen, boeken en betalen in de NS-app.’
‘Met deze aanpak willen we opvallen tussen alle wervingscommunicatie.’
Voor de ontwikkeling van de wervingscampagne, de bijbehorende site én de arcadekast werkte NS samen met bureau code d’azur. Kim Nieuwenhuijs, Creative Director: ‘We spreken IT- en techtalent aan op het moment dat ze bezig zijn met wat ze het liefste doen: gamen. Hierdoor maken we gebruik van de positieve associaties rondom gaming. Met deze aanpak willen we opvallen tussen alle wervingscommunicatie.’ De arcadekast staat de komende tijd op verschillende NS-stations en IT-evenementen. Geïnteresseerden kunnen Tech Tracks ook online of op hun mobiel spelen.
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.