XXL Nutrition is zo’n bedrijf dat bijna iedereen wel kent, maar wat toch ook jarenlang een beetje onder de radar van het grote publiek is gebleven. Sinds de oprichting in 2003 is het bedrijf langzaamaan wel uitgegroeid tot een begrip onder zowel professionele als recreatieve sporters voor producten als whey proteïne, creatine, aminozuren, weightgainer, pre workout en sportkleding. Inmiddels telt XXL Nutrition meer dan 3.500 afzonderlijke producten, 200 medewerkers (zo’n 100 fte), 3.000 orders per dag en tegen de 10.000m2 magazijn. Elke dag worden van hieruit duizenden producten verstuurd.
René van der Zel is in z’n eentje feitelijk het hele employer brand van XXL Nutrition geworden.
Maar niet alleen de producten zijn in trek, dat is ook oprichter René van der Zel. Hij is in z’n eentje feitelijk het hele employer brand geworden. Alleen al de afgelopen maand stond hij in bijvoorbeeld Quote, MT/Sprout en De Ondernemer. Steeds met diezelfde brede glimlach, bijna net zo breed als zijn schouders en biceps. Steeds met min of meer hetzelfde aanstekelijke verhaal, waarbij hij ook steeds weer zijn medewerkers in het zonnetje zet. Iets wat ‘onbewust bekwaam’ begonnen is, zoals hij het zelf al eens noemde. Wat op sociale media weer allerlei positieve reacties oproept.
Geen last van personeelstekort
Het is een verhaal dat tot de verbeelding spreekt. Dat leidt op LinkedIn bijvoorbeeld al tot ruim 60.000 volgers, onder wie de bekende recruiter Jesse Geul, die constateert dat XXL Nutrition blijkbaar geen enkele last heeft van een personeelstekort. En dat allemaal dankzij Van der Zel, die zelf ook zegt ‘veel open sollicitaties en respons op vacatures’ te krijgen. Geul: ‘Wat hij doet dat anderen niet doen? De vraag is meer: wat doet hij niet, dat anderen wel doen?’
‘Wat hij doet dat anderen niet doen? De vraag is meer: wat doet hij niet, dat anderen wel doen?’
En wat Van der Zel dus níet doet, dat is vertellen hoe tof zijn bedrijf is, hoe goed zijn producten zijn, of hoe leuk het is om daar te werken. Maar wat hij dus wél doet: laten zien wat ze allemaal doen bij zijn bedrijf, welke supermarkten zijn producten allemaal kopen en wie er werken en waarom zij speciaal zijn voor zijn bedrijf.’ Dus: show, don’t tell, zo vat Geul het samen. ‘Dit geldt voor vacatureteksten en dit geldt ook voor LinkedIn. Door middel van concrete voorbeelden wordt het beeldend voor de lezer en is het geloofwaardiger.’
Lessen
Zo blijkt de aanpak van Van der Zel (die onder meer ook aan PSV levert) nog wel meer mensen te inspireren. Sollicitatiecoach Aaltje Vincent zegt bijvoorbeeld ook enthousiast: ‘Ja, blije medewerkers trekken níeuwe medewerkers aan. Goed advies van je aan andere werkgevers. Net als het eerst informeel kennismaken, voordat je besluit te solliciteren!’
‘Ik wil voelen dat er een cultuurmatch is. Dat is volgens mij het allerbelangrijkste.’
Zijn werving doet hij grotendeels op gevoel, zegt Van der Zel. ‘Diploma’s zeggen me eigenlijk niet zoveel. Van de harde kern van het bedrijf, mensen van het eerste uur, ken ik vrijwel iedereen vanuit de sportschool. Mijn bedrijf groeide hard en ik zocht collega’s en dan kwam het regelmatig voor dat ik in de sportschool met iemand in gesprek raakte en de indruk kreeg dat deze persoon goed binnen het team zou passen. Dan bood ik diegene een baan aan. Tegenwoordig gaat het iets anders, maar ik heb nog altijd niets met papiertjes. Ik wil voelen dat er een cultuurmatch is, de energie die iemand meebrengt en of deze binnen het team past. Dat is volgens mij het allerbelangrijkste. Al het andere leer je on the job.’
Vacatures
En dat blijkt dus nog steeds te werken, gezien de groei van de organisatie. Wie het ook eens wil proberen, er zijn nog vacatures…
Meer weten
- Lees alle Feel Good Fridays