Gem. leestijd 3 min  635x gelezen

Over de ‘omgekeerde employer branding’ van de nieuwe Ongekende Krachten-campagne

Dat zie je niet vaak: een arbeidsmarktcampagne die nu eens niet draait om een sector of een werkgever in de spotlight te zetten, maar juist een groep kandidaten. Toch is dat precies wat gebeurt bij de vandaag gelanceerde campagne Ongekende Krachten.

Over de ‘omgekeerde employer branding’ van de nieuwe Ongekende Krachten-campagne

Eens waren ze militair: mannen en vrouwen die op missie gingen, vaak jong, nauwelijks beseffend wat hen te wachten stond. Opeens stonden ze in oorlogsgebied, waar de grens tussen leven en dood dun was, vertrouwend op elkaar. Eenmaal weg bij Defensie gingen ze op in de burgermaatschappij, anoniem. Hun verhalen klinken hooguit nog op reünies. Ze hangen niet de held uit. Toch hebben deze veteranen unieke ervaringen opgedaan. Ze zijn een voorbeeld voor ons personeel, zeggen werkgevers in de vandaag gelanceerde campagne Ongekende Krachten.

In een serie van 10 video’s praat oud-nieuwslezer en filmer Gijs Wanders met een aantal van deze ‘onbekende helden’. Zoals met Afghanistan-veteraan Marleen Boy en haar werkgever Michèle Blom, bestuursvoorzitter van het Isala-ziekenhuis Zwolle en Meppel. Doel van de campagne is niet alleen het bijstellen van het maatschappelijk beeld over veteranen, maar vooral ook het breed erkennen en waarderen van de waardevolle competenties van de ‘ongekende krachten’ waarover ze beschikken.

Beeld bijstellen

Het is weer eens iets anders op de arbeidsmarkt. Waarschijnlijk ook voor communicatiebureau SteamTalmark, het bureau dat tekent voor de creatie ervan. Waar het bureau normaal uitblinkt in campagnes waarin ze de werkgever of een hele sector in het zonnetje te zetten om zo kandidaten te trekken, draaien ze het proces nu voor één keertje om en laten ze juist de meerwaarde van een bepaalde doelgroep zien. ‘We hopen dat het beeld over veteranen in de samenleving wordt bijgesteld’, aldus Désirée Donkers, bestuurslid van de Stichting Onbekende Helden, die het initiatief voor de campagne nam.

Veel mensen associëren veteranen volgens haar namelijk met heren op leeftijd, of oud-militairen met PTSS. Maar daarmee doe je ze echt tekort, zegt ze. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld ook dat 90% géén blijvende schade heeft overgehouden aan zijn of haar uitzending naar een oorlogsgebied. En dat het overgrote deel van de militairen de uitzending juist als een verrijking ziet, waar ze voor werkgevers bijzonder waardevolle vaardigheden hebben opgedaan. Wat dus ook moet blijken uit de interviews die Wanders doet met 10 veteranen, die inmiddels succesvol ergens in de burgermaatschappij aan de slag zijn (én hun leidinggevenden).

Geen bijdrage van Defensie

De campagne ‘Veteranen, mensen met Ongekende Krachten’ wordt mede mogelijk gemaakt door het Vfonds, Ondersteuning Veteranen Activiteiten, Nederlands Veteraneninstituut, en het Nationaal Veteranen Platform. Het concept is ontwikkeld door SteamTalmark. Volgens de Stichting Onbekende Helden kunnen vooral sectoren die hun teams effectiever en competitiever willen maken profiteren van de inzet van veteranen. De interviews met de oud-militairen en hun managers worden daarom via diverse online en printkanalen verspreid in zoveel mogelijk sectoren, zoals de zorg, techniek, ICT-sector en logistiek.

Vooral sectoren die hun teams effectiever en competitiever willen maken zouden kunnen profiteren van veteranen.

De campagne is tot stand gekomen zonder bijdrage en inmenging van het Ministerie van Defensie. Hij loopt in elk geval tot Veteranendag 2025. Waar mogelijk zal aansluiting worden gezocht bij het thema ’80 jaar vrijheid’ van het Nationaal Comité 4 en 5 mei, dat centraal staat in de komende herdenkingen.

Lees ook

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners