Gem. leestijd 3 min  906x gelezen

Over de Good Vibes-campagne voor Eindexamers (inzending Jumbo Supermarkten)

Door een geloofwaardige campagne en een strategie van wederkerigheid, weet Jumbo de doelgroep op een sympathieke manier te werven. Lees de hele case van Jumbo Supermarkten, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2022.

Over de Good Vibes-campagne voor Eindexamers (inzending Jumbo Supermarkten)

Omschrijving van de case

Binnen Jumbo Supermarkten zoeken we jaarlijks bijna 20.000 nieuwe bijbaners voor in de winkels of distributiecentra. Voor deze campagne wil Jumbo een stijging van 30% in het aantal hires genereren en Jumbo als employer of choice voor jongeren op de kaart zetten.

Voor deze campagne wil Jumbo zich als employer of choice voor jongeren op de kaart zetten.

Jongeren in hun eindexamenjaar zijn een interessante doelgroep, omdat zij een langere zomervakantie hebben waarin ze graag een extra zakcentje willen verdienen. Maar hoe bereik je deze jongeren die al wars zijn van advertenties, maar nu ook nog eens in een enorm stressvolle periode zitten? Niet door ze te storen, maar door ze echt te helpen.

Jumbo Supermarkten zoekt bijbaners

Bente – Morgen

Samen met de populaire TopNotch-artiest Bente maken we een speciale track genaamd ‘Morgen’. Geen willekeurige artiest, maar iemand die populair is bij onze doelgroep en de eindexamenworstelingen begrijpt. Het resultaat is een track die de worstelingen van de examenperiode weerspiegelt. Maar wat de track echt speciaal maakt, is de outro van 15 minuten met binaurale beats. Een auditieve illusie die wordt waargenomen wanneer twee verschillende zuivere sinusgolven gemixt worden. Een wetenschappelijke bewezen techniek die wordt gebruikt om stress en angst te verminderen en concentratie en motivatie te vergroten.

Om de campagne nog meer ruchtbaarheid te geven tijdens de examens, maken we samen met de populaire podcast ‘Het Tussenuurtje’ 5 speciale eindexamenafleveringen. Hierin bespreken de 4 jongeren die ook eindexamen doen, de recente examens, bellen ze met Bente over het nummer en bespreken ze ook studeertips met professor Erik Scherder.

Richting het einde van de examenperiode activeerden we de doelgroep – via Spotify, Social en Youtube – om te solliciteren bij Jumbo Supermarkten. Natuurlijk met Bente én het nummer in de hoofdrol. Maar ook intern vertaalt de campagne zich door. Tijdens de campagne helpen we zo’n 1.500 Jumbo-collega’s middels het aanbieden van gratis examentrainingen, een SportLife-focuspakket en kans op een huiskamerconcert van Bente als ze iemand aandragen.

Wat was de impact van de case?

De radio-edit en uitgebreide versies van ‘Morgen’ worden samen meer dan 250.000 keer gestreamd via de verschillende platforms. De track wordt uitgelicht op diverse jongerenblogs en social-kanalen en toegevoegd aan populaire playlists zoals New Music Friday NL, Je Moerstaal, Work from Home en Acoustic Chill. Daarnaast worden de eindexamenspecials van de podcast ‘Het Tussenuurtje’ ruim 25.000 keer gestreamd door onze doelgroep (zonder advertentiebudget).

De eindexamenspecials van de podcast ‘Het Tussenuurtje’ worden ruim 25.000 keer gestreamd door onze doelgroep.

Met de complete campagnecontent realiseren we bijna 6 miljoen views en dragen daarmee positief bij aan de langdurige employer branding-strategie van Jumbo. Een werkgever die meer biedt dan alleen een bijbaan. Ook draagt de campagne bij aan de interne beleving, collega’s die midden in de examens zitten vinden het initiatief van het ondersteunen met het SportLife-focuspakket, het nummer van Bente én de gratis eindexamentraining ontzettend fijn. Maar het belangrijkste; tijdens de hele campagne zag Jumbo een stijging van 26% in het aantal vacatureviews en het aantal hires steeg niet met de gestelde 30%, maar zelfs met 56%.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De hele campagne is vertrokken vanuit de belevingswereld van de doelgroep. Daarbij was de intentie om ze echt te helpen en daarna pas te werven. Dat is een gedurfde keuze gezien de krapte op de arbeidsmarkt, waarbij werkgevers het liefst directe conversie willen. Het gestelde doel van een stijging van 30% in het aantal hires is met de stijging van 56% ruim overschreden.

Dit verwacht de doelgroep niet van een (mogelijke) werkgever.

De campagne belichaamt de filosofie van creativiteit x effectiviteit en toont lef en focus door de gemaakte keuzes. Door verschillende inzichten vanuit wetenschap en jongerencultuur, een geloofwaardige artiest en een trending podcast aan elkaar te koppelen, plaatst Jumbo zich midden in de belevingswereld. Iets nuttigs aanbieden op plekken waar de doelgroep zich bevindt. Dit verwacht de doelgroep niet van een (mogelijke) werkgever. Zo heeft deze actie bijgedragen aan de unieke employer branding van Jumbo. Een integere campagne die een ander geluid laat horen én zien binnen de arbeidscommunicatie.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Opdrachtgever: Jumbo Supermarkten

  • Senior campagne marketeer: Yvonne van Rooij (Jumbo)
  • Recruitment & Employer Branding manager: Lotte Konieczek (Jumbo)

Reclamebureau: Fama Volat

  • Senior Creative: Bram van der Kroon
  • Creative director & fouder: Levi Sars
  • Projectmanager: Sandra van de Velde

Meer weten?

Bekijk hier alle inzendingen van 2022 voor de Werf& Awards.

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners