Noem enkele van de meest succesvolle games die je kunt bedenken – en ze hebben allemaal grote studio’s en rijke geldschieters achter zich. Maar dat geldt in elk geval níet voor Sourcing.Games. Ooit begonnen op de zolderkamer van Jan Tegze als een klein, leuk idee, is het inmiddels veranderd in een van de meest complete, diepgaande leermethoden op werving- en selectiegebied. Honderdduizenden recruiters en sourcers over de hele wereld gebruiken het.
En dat allemaal gemaakt door één man. ‘Ik was op zoek naar een manier om de kennis van recruiters en sourcers te testen na een sourcingtraining’, zegt de ervaren recruiter, gamification-specialist en bestsellerauteur, bekend van onder meer zijn bestseller Full Stack Recruiter (ook in Nederland benoemd tot een van de mustreads in het vak). ‘Zoveel recruiters volgen trainingen om een bepaald type certificering te halen, maar ze leren maar een paar dingen. Dat is een van de belangrijkste redenen waarom ik Sourcing.Games heb gemaakt: om hun kennis te testen en te kijken of ze iets leren.’
Catalogus van 35 uitdagingen
Wat begon in december 2016, is inmiddels gegroeid tot een catalogus van zo’n 35 echt knap lastige sourcing-uitdagingen. Wat de niveaus betreft, heeft Tegze het idee aangenomen: alles kan anders worden opgelost. Tips geeft hij niet, dan zou het niet meer leuk zijn. ‘Bij recruitment heb je ook verschillende manieren om een probleem op te lossen en de antwoorden te vinden die je zoekt. Soms blijkt het een korte weg te zijn, andere zijn langer. Maar uiteindelijk leidt het tot resultaat. Nieuwsgierigheid is een fundamentele menselijke eigenschap.’
Dit is mijn manier om iets terug te doen voor de recruitmentgemeenschap.’
De site is inmiddels een groot succes te noemen. Wereldwijd zijn er al meer dan 200.000 gebruikers. Iets wat de Tsjech 5 jaar geleden nooit had kunnen bevroeden. ‘Maar ik ben blij dat zoveel mensen terugkeren en die spellen spelen. En ik ben blij dat niet alleen recruiters of sourcers het gebruiken, maar ook veel OSINT-specialisten en politiespecialisten over de hele wereld. Ik ben een fan van ‘sharing is caring’. Tijdens mijn loopbaan heb ik veel van anderen geleerd. Dit is dus mijn manier om iets terug te doen voor de internationale recruitmentgemeenschap.’
Levensfilosofie
Dat is behoorlijk gelukt. Freelance tech-recruiter Teddy Dimitrova, deze week host van Demo_Day, maakte zelfs een opmerking waarin ze zei: ‘Deze game heeft mijn hele carrière veranderd’.
‘Ik ben dankbaar voor alle positieve feedback die ik tot nu toe heb ontvangen.’
Maar daar ging het Tegze in eerste instantie niet eens om, zegt hij. ‘Ik hou gewoon ervan anderen te helpen hun kennis uit te breiden. Mijn intentie was niet om iemands carrière te veranderen of een impact op hun leven te hebben, maar ik ben dankbaar voor alle positieve feedback en alle berichten die ik tot nu toe heb ontvangen. Mijn levensfilosofie is om anderen te helpen en die games maken en delen met mensen is de moeite waard. En het is geweldig om te zien dat deze games sommigen van hen hebben geïnspireerd om aan de slag te gaan in sourcing en recruitment.’
Elke 2 weken een nieuwe
Terwijl wereldwijd meer en meer spelers meedoen, besteedt Tegze nog steeds een groot deel van zijn vrije tijd aan het maken van de games. ‘EA Sports heeft nog niet gebeld’, grapt hij. ‘Het is moeilijk voor mij om elke twee weken nieuwe games toe te voegen, omdat het erg tijdrovend is om ze te maken. Maar ik probeer nog steeds tijd te vinden om meer games te maken en games toe te voegen die anderen voor hun evenementen hebben gemaakt. Ik denk niet dat er een gamingbedrijf is dat me inhuurt om hun eigen lijn van sourcing-games te maken. Maar wie weet…’